"Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego"

Identyfikator Librowy: 101375

Spis treści

Wprowadzenie 8

Część I. DZIECI ULICY – SPRAWY NIE TAK OCZYWISTE 14

Rozdział 1. Problemy społeczne – problemy wieku dziecięcego i wczesnej młodości 16

1.1. Koncepcje problemów społecznych jako refleksja wprowadzająca 16

1.2. Rozumienie dziecka i dzieciństwa 23

1.3. Wpływ przemian rodziny na sytuację dziecka 28

1.4. Źródła niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży 36

Rozdział 2. Młodzi mieszkańcy miast i ich problemowe sprawy 40

2.1. Miasto i jego problemy 40

2.2. Przestrzeń miejska – przestrzeń życiowa młodych ludzi 47

2.3. Podwórko, ulica, rynek, centrum handlowe 52

2.4. Przegląd wybranych typologii dzieci ulicy 54

Rozdział 3. „Dzieci ulicy” przez pryzmat badań i komentarzy międzynarodowych 62

3.1. Społeczeństwo, dzieci-młodzi, miasto 62

3.2. Zjawisko – i problem – życia ulicznego 66

3.3. Patrząc globalnie, widząc zjawiska i działania lokalne 73

3.4. Ulica – dzieci – social welfare 87

Część II. BADANIA KRAKOWSKIE 92

Rozdział 4. Koncepcja i warsztat badań krakowskich 94

4.1. Założenia i cele projektu 94

4.2. Pytania badawcze 97

4.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych 98

Rozdział 5. Krakowskie dzieci i młodzież oraz ich problemy. Prezentacja i analiza danych zastanych 104

5.1. Szkic sytuacji demograficznej dzieci i młodzieży w Krakowie oraz regionie 105

5.2. Sytuacja materialna dzieci i ich rodzin 107

5.3. Sposoby spędzania czasu wolnego i aktywność społeczna młodych mieszkańców Krakowa 110

5.4. Postawy młodzieży wobec substancji psychoaktywnych 118

5.5. Agresja, przestępczość, prostytucja – zmienność problemów 123

5.6. Rozpoznając zjawisko dzieci ulicy 128

Rozdział 6. Dzieci krakowskiej ulicy okiem obserwatora i z perspektywy eksperta 134

6.1. Dzieci ulicy – stereotyp, znaczeniowy worek, adekwatne pojęcie? 134

6.2. Główne cechy wizerunku dzieci ulicy 144

6.3. Stawanie się dzieckiem ulicy. Dynamika zjawiska 165

6.4. Społeczne reakcje na dzieci ulicy – ich źródła i konsekwencje 171

Część III. MYŚLĄC APLIKACYJNIE 178

Rozdział 7. Rekomendacje dla teorii i praktyki 180

7.1. Typologia dzieci ulicy. Nowe spojrzenie 180

7.2. Etyczne i metodologiczne aspekty badań nad dziećmi ulicy 186

7.3. Praca z dziećmi ulicy w Krakowie – rozwiązania i rekomendacje 188

Rozdział 8. Na zakończenie: socjologia stosowana, polityka społeczna, praca socjalna jako narzędzia myślenia i działania 204

Bibliografia 212

Summary 224