"Analiza filmu"

Identyfikator Librowy: 101380

Spis treści

WPROWADZENIE 12

Rozdział 1. PRÓBA DEFINICJI ANALIZY FILMU 18

1. Analiza i inne dyskursy o filmie 20

1.1. Różne typy dyskursu o filmie 20

1.2. Analiza i krytyka 23

1.3. Analiza a teoria, analiza a wyjątkowość filmu 27

1.4. Analiza i interpretacja 29

2. Różnorodność podejść analitycznych: rys historyczny 32

2.1. Filmowiec bada swoje dzieło, żeby skuteczniej go bronić: Eisenstein 34

2.2. Analiza filmów w perspektywie animacji kulturalnej: fiszki filmowe 41

2.2.1. Pała ze sprawowania (Jean Vigo, 1933) – fiszka Jean-Patricka Lebela 44

2.2.2. André Bazin ogląda Brzask (Marcel Carné, 1939) 47

2.3. Polityka autorska i analiza interpretacyjna 51

2.4. Zatrzymanie obrazu 55

3. Konkluzja: propozycja definicji analizy filmów 58

Bibliografia 62

Rozdział 2. NARZĘDZIA I TECHNIKI ANALIZY 68

1. Film i metafilm: niebezpośredniość tekstu filmowego 70

1.1. Film i jego zapis 70

1.2. Narzędzia analizy filmowej 73

2. Narzędzia opisu 75

2.1. Scenopis 75

2.2. Segmentacja 84

2.3. Opis obrazów filmowych 95

2.4. Tabele, wykresy, schematy 99

3. Narzędzia cytowania 105

3.1 Fragment filmu 105

3.2. Klatka filmowa 106

3.3. Inne narzędzia cytowania 112

4. Narzędzia kontekstowe 114

4.1. Materiały poprzedzające dystrybucję filmu 115

4.2. Materiały powstałe już po rozpowszechnieniu filmu 116

Bibliografia 119

Rozdział 3. ANALIZA TEKSTUALNA: KONTROWERSYJNY MODEL 124

1. Analiza tekstualna i strukturalizm 127

1.1. Kilka podstawowych pojęć 127

1.2. Analiza strukturalna 129

2. Film jako tekst 134

2.1. Metamorfozy pojęcia tekstu 134

2.2. Analiza tekstualna filmów 138

3. Analiza kodów w filmach 141

3.1. Znaczenie praktyczne pojęcia kodu 141

3.2. Analiza filmu, analiza kodów 142

4. Analiza skończona, analiza bez końca 149

4.1. Utopia wyczerpującej analizy 149

4.2. Analiza fragmentu, analiza filmu 151

4.3. Analiza początków filmów, początki analizy 157

4.4. Obszerność przedmiotu, obszerność analizy 161

5. Krytyka analizy tekstualnej 164

Bibliografia 169

Rozdział 4. ANALIZA FILMU JAKO OPOWIADANIA 172

1. Analiza tematyczna, analiza treści 176

1.1. „Tematy” i „treść” 176

1.2. Analiza tematyczna 180

2. Analiza strukturalna opowiadania a analiza filmów 183

2.1. Propp i analiza bajki magicznej 183

2.2. Udoskonalenia analizy strukturalnej opowiadania 188

2.2.1. Funkcje według Barthes’a 189

2.2.2. Działania według Barthes’a 190

2.2.3. Narracja według Barthes’a 191

2.3. Greimas i analiza semantyczna opowiadania 192

3. Analiza opowiadania jako procesu produkcji znaczeń: problematyka wypowiadania 201

3.1. Problematyka wypowiadania 201

3.2. Gérard Genette: opowiadanie i narracja. Zogniskowanie 203

3.3. Punkt widzenia postaci, punkt widzenia narratora 207

3.4. Problem „głosu” narracyjnego 212

Bibliografia 219

Rozdział 5. ANALIZA OBRAZU I DŹWIĘKU 224

1. Kino a malarstwo 229

1.1. Analiza obrazów: kilka przykładów 230

1.1.1. Salony Diderota 231

1.1.2. Percepcja wzrokowa według Rudolpha Arnheima 232

1.1.3. Nocny połów w Antibes (Picasso, 1939) – analiza Rudolpha Arnheima 233

1.2. Faust Murnaua poddany analizie przez Erica Rohmera 236

2. Analiza obrazu filmowego 239

2.1. Kadr i punkt widzenia: Człowiek z kamerą 240

2.2. Analiza obrazu i montaż, związek plan–kontrplan 246

2.2.1. Montaż w Październiku Eisensteina 247

2.2.2. Montaż i przestrzeń pozakadrowa w Chince Jean-Luca Godarda 250

2.3. Przestrzeń narracyjna: Reguły gry Jeana Renoira 254

2.4. Malarskość i retoryka obrazu: operowanie przysłoną w filmie Nosferatu – symfonia grozy 260

2.5. Obraz i figura: Wschód słońca Murnaua 268

3. Analiza ścieżki dźwiękowej 272

3.1. Przykład muzyki 273

3.2. Analiza dźwięku w filmie: pojęcie ścieżki dźwiękowej i związane z nim ograniczenia 275

3.3. Analiza muzyki w filmie 278

3.4. Analiza odgłosów, pejzaży dźwiękowych i słów 282

3.5. Analiza mowy i głosu 288

3.5.1. Analiza dialogów filmowych 288

3.5.2. Analiza głosu w filmach 292

Bibliografia 295

Rozdział 6. PSYCHOANALIZA A ANALIZA FILMU 298

1. Dlaczego psychoanaliza? 300

2. Niektóre problemy związane ze stosowaniem psychoanalizy do badania filmów 304

3. Psychoanaliza i tekstualność 309

3.1. Kompleks Edypa, kastracja, „blokowanie symboliczne” 311

3.2. Identyfikacja wtórna 316

3.3. Psychoanaliza a narratologia: narrator, postać, widz 319

3.4. Widz w tekście: pojęcie suture 322

3.5. Analizy feministyczne w USA 326

Bibliografia 330

Rozdział 7. ANALIZA FILMÓW A HISTORIA KINA: WERYFIKACJA ANALIZY 334

1. Analiza struktur immanentnych czy analiza zjawisk historycznych? 336

1.1. Analiza filmów a intertekstualność 337

1.1.1. Do utraty tchu, autentyczność i odwołania 338

1.1.2. Pogarda, grobowiec kina klasycznego 341

1.2. Analiza wielkich zbiorów 342

1.2.1. W poszukiwaniu źródeł: początki kina 346

1.2.2. Kino hollywoodzkie (D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson) 347

1.2.3. Kino lat trzydziestych 349

1.2.4. Czy 1895 filmów tworzy „western” lat dwudziestych? 352

1.2.5. Analiza wielkich zbiorów, historia i badanie kodów 352

2. Użyteczność i weryfikacja analizy 355

2.1. Kryteria „wewnętrzne” 356

2.2. Kryteria „zewnętrzne” 357

2.3. Analiza filmu a historia społeczna: Rzym, miasto otwarte Roberta Rosselliniego 365

Bibliografia 370

Rozdział 8. CELE ANALIZY: ZAMIAST KONKLUZJI 372

1. Analiza, alter ego teorii 375

1.1. Analiza jako weryfikacja teorii 376

1.2. Analiza jako budowa teorii 377

1.3. Analiza jako sposób przedstawienia teorii 378

2. Analiza, stylistyka i poetyka 380

3. Analiza jako narzędzie odkrywania ideologii 386

4. Przyjemność płynąca z analizy 389

5. Analiza jako narzędzie edukacyjne 396

5.1. Analiza ustna 396

5.2. Analiza grupowa 399

6. Analiza filmu, analiza audiowizualna 401

Bibliografia 403

Bibliografia ogólna 404

Indeks filmów 419

Indeks nazwisk 425