"Pismo i książka w systemie L. Braille'a w Polsce"
Identyfikator Librowy: 101712
Spis treści
WSTĘP 6
OBJAŚNIENIA TERMINOLOGICZNE 8
WYKAZ SKRÓTÓW 11
I. PODSTAWOWE TENDENCJE ROZWOJOWE PISMA DLA NIEWIDOMYCH - NAJWAŻNIEJSZE FAKTY 14
1.1. Okres „przedbrajlowski" 14
1.2. System L. Braille'a, jego doskonalenie I upowszechnianie 16
1.2.1. Dzieło Louisa Braille'a 16
1.2.2. System Braille'a i alternatywne systemy pisma dla niewidomych 19
1.2.3. Unifikacja J.J. Monniera 20
1.2.4. Pierwsze rozwiązania w technice drukarskiej 21
1.2.5. Idea skrótów brajlowskich 22
1.2.6. Początki bibliotekarstwa i czytelnictwa brajlowskiego 23
1.2.7. System L. Braille'a i proces czytania dotykowego jako przedmiot badań naukowych 24
1.3. Polskie adaptacje systemu L.Braille'a 26
II. PISMO I KSIĄŻKA BRAJLOWSKA NA ZIEMIACH POLSKICH DO 1939 ROKU 30
2.1. Główne ośrodki rozwoju pisma i książki brajlowskiej. Znaczenie American Braille Press. Czasopiśmiennictwo brajlowskie 30
2.2. Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi w Warszawie-Laskach - działalność na rzecz polskiego brajla 38
2.2.1. Tyflologiczna działalność Matki E.R. Czackiej 46
III. PISMO ORAZ BRAJLOWSKIE WYDAWNICTWA ZWARTE I PERIODYCZNE W POLSCE PO 1945 ROKU 50
3.1. Odradzanie się edytorstwa i bibliotekarstwa brajlowskiego: działalność Włodzimierza Dolańskiego i Jana Silhana 50
3.1.1. Działalność W. Dolańskiego 50
3.1.2. Działalność J. Silhana 52
3.1.3. Uwagi końcowe 54
3.2. Działalność Polskiego Związku Niewidomych w dziedzinie edytorstwa, bibliotekarstwa i czytelnictwa brajlowskiego oraz nauczania systemu L.Braille'a 55
3.2.1. Działalność wydawnicza w zakresie wydawnictw zwartych i periodycznych 55
3.2.2. Przemiany w organizacji produkcji i polityce wydawniczej 56
3.2.3. Specyfika cyklu wydawniczego brajlowskiego wydawnictwa zwartego 58
3.2.4. Czasopiśmiennictwo dla niewidomych 59
3.2.5. Specyfika działalności drukarskiej 62
3.2.6. Cechy wydawniczo-formalne wydawnictw brajlowskich 64
3.2.7. Dystrybucja i kolportaż 65
3.3. Działalność biblioteczna i organizacja czytelnictwa 66
3.3.1. Koncepcje organizacyjne. Powołanie i działalność ?? PZN 67
3.3.2. Organizacja czytelnictwa 72
3.4. Działalność szkoleniowa i tyflologiczna w zakresie systemu L. Braille'a 76
3.3.3. Uwagi końcowe 76
3.4.1. Formy organizacyjne kształcenia 78
3.4.2. Podręczniki i metody nauczania 79
3.4.3. Stan nauczania po 1987 roku 80
3.4.4. Polskie ortograficzne skróty brajlowskie 83
3.4.5. Uwagi końcowe 84
IV. PISMO I WYDAWNICTWA BRAJLOWSKIE W PROCESIE KSZTAŁCENIA DZIECI NIEWIDOMYCH 85
4.1. Nauczanie systemu L. Braille'a dzieci i młodzieży 85
4.2. Biblioteki szkolne. Specyficzna działalność Działu Braille'a Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach 89
V. SYSTEM L. BRAILLE'A A NOWOCZESNE NOŚNIKI INFORMACJI 99
5.1. System L. Braille'a a inne formy dostępu do słowa pisanego 99
5.2. Komputeryzacja działalności wydawniczej i bibliotecznej 103
5.2.1. Działalność Wydawnictwa „Print 6" 105
5.2.2. Komputeryzacja działalności bibliotecznej 106
ZAKOŃCZENIE 108
1. Postulaty badawcze 108
2. Wnioski i propozycje rozwiązań w dziedzinie działalności wydawniczej i bibliotecznej oraz nauczania systemu 111
I. Źródła 116
WYKAZ ŹRÓDEŁ I OPRACOWAŃ 116
II. Opracowania 126
WYKAZ TABEL 137