"Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji"
Identyfikator Librowy: 103494
Spis treści
Wstęp 11
1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej 33
1.1. Kultura informacyjna w kontekście rozważań nad definicją kultury 33
1.2. Kultura informacyjna - różnorodność definicyjna 37
1.2.1. Kultura informacyjna w hierarchii pojęć pokrewnych 37
1.2.1.1. Alfabetyzacja informacyjna a alfabetyzacja komputerowa 37
1.2.1.2. Umiejętności informacyjne a kompetencje informacyjne 42
1.2.2. Kultura informacyjna w literaturze ekonomicznej 48
1.2.3. Kultura informacyjna w ujęciu informatycznym 52
1.2.3.1. Dyskusja wokół pojęcia kultura informatyczna 52
1.2.3.2. Modelowa koncepcja kultury informatycznej i informacyjnej 58
1.2.4. Granice pojęcia kultura informacyjna 62
1.2.4.1. Struktura kultury informacyjnej 69
1.2.4.2. Próba uściślenia pojęcia 74
1.2.4.3. Postawy a zachowania informacyjne 82
1.3. Od kultury czytelniczej do kultury informacyjnej 86
1.4. Obecność kultury informacyjnej w edukacji 93
1.4.1. Edukacja informacyjna w programach nauczania 99
1.4.1.1. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu technologii informacyjnej 105
1.4.1.2. Elementy kultury informacyjnej w edukacji czytelniczej i medialnej 119
1.4.1.3. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu języka polskiego 123
1.4.2. Polemika wokół nazwy edukacji informacyjnej jako przedmiotu nauczania 126
1.4.3. Nieprawidłowości w organizacji procesu edukacji informacyjnej 139
Przypisy do rozdz. 1 148
2. Zmiana a rozwój kultury informacyjnej w szkole 175
2.1. Odmienność kultury organizacyjnej szkoły 175
2.1.1. Typy kultur organizacyjnych szkół 183
2.1.2. Kierunki ewolucji szkoły promujące kulturę informacyjną 191
2.1.2.1. Szkoły- „uczące się organizacje" szkołami jakości 194
2.1.2.2. Szkoły - centra oświatowe środowiska lokalnego 203
2.1.2.3. Programy edukacyjne popularyzujące jakość w szkole 214
2.2. Kultura informacyjna-ujęcie typologiczne 220
2.2.1. Kultura zachowawcza biblioteki szkolnej a koncepcja „rezerwuaru lektur" 224
2.2.1.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze stereotypowym (pasywnym) 227
2.2.2. Kultura pragmatyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „media centre" 230
2.2.2.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze aktywnym 235
2.2.3. Kultura adaptacji biblioteki szkolnej a koncepcja „szkolnego centrum kultury informacyjnej" 241
2.2.3.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze innowacyjnym 245
2.2.4. Kultura technokratyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „biblioteki sieciowej" 251
2.2.4.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze prognostycznym 260
2.3. Rola metafory w rozwoju kultury informacyjnej 278
2.3.1. Metafora „skarbca społeczeństwa informacyjnego" 279
2.3.2. Metafora „skarbnicy różności" 284
Przypisy do rozdz. 2 286
3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym. Diagnoza i terapia 315
3.1. Metodologiczne podstawy badań - opis badania 317
3.1.1. Projekt badania 320
3.1.1.1. Pole badawcze i pytania badawcze 322
3.1.1.2. Charakterystyka populacji badawczej 334
3.1.1.3. Procedura doboru próby 342
3.1.1.4. Opis metody zbierania danych 343
3.1.1.5. Opis metody analizowania danych i prezentacja wyników 345
3.2. Diagnoza kultury informacyjnej w szkołach państwowych powiatu suskiego 346
3.2.1. Charakter trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 347
3.2.1.1. Trudności obiektywne hamujące rozwój kultury informacyjnej 347
3.2.1.2. Trudności subiektywne spowalniające rozwój kultury informacyjnej 351
3.2.2. Zasięg trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 354
3.2.2.1. Istnienie i siła związku między zmiennymi charakteryzującymi trudności w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów 354
3.2.2.2. Rodzaj trudności i wielkość luki w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów 361
3.2.3. Źródła trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 363
3.2.3.1. Luki w świadomości informacyjnej 364
3.2.3.2. Deficyty w zakresie sprawności informacyjnych uczniów 374
3.2.4. Otoczenie trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 406
3.2.4.1. Stereotypowe postrzeganie biblioteki hamujące rozwój kultury informacyjnej 407
3.2.4.2. Mity o zawodzie bibliotekarza a rozwój kultury informacyjnej 425
3.3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym i lokalnym. Propozycja terapii 434
3.3.1. Szkolne centrum informacji (mediatka) w ZS im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej - realizacja projektu 437
3.3.2. Promocja projektu w środowisku lokalnym 438
3.3.3. Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji 439
Przypisy do rozdz. 3 443
Zakończenie 453
Literatura cytowana 459
Spis tabel 503
Spis rysunków 506
Spis wykresów i fotografii 507
Indeks osobowy 508
Indeks terminów, pojęć, nazw własnych, zagadnień 517
Nr 1. Zestawienie zbiorcze rozkładu liczebności i rozkładu procentowego wartości zmiennych na podstawie danych z kwestionariuszy U-1 529
Nr 2. Rozkład liczebności i rozkład procentowy zmiennych kategoryzacyjnych 531
Nr 3. Zależność i siła związku pomiędzy zmiennymi obliczone metodą Testu χ2 535