"Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji"

Identyfikator Librowy: 103494

Spis treści

Wstęp 11

1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej 33

1.1. Kultura informacyjna w kontekście rozważań nad definicją kultury 33

1.2. Kultura informacyjna - różnorodność definicyjna 37

1.2.1. Kultura informacyjna w hierarchii pojęć pokrewnych 37

1.2.1.1. Alfabetyzacja informacyjna a alfabetyzacja komputerowa 37

1.2.1.2. Umiejętności informacyjne a kompetencje informacyjne 42

1.2.2. Kultura informacyjna w literaturze ekonomicznej 48

1.2.3. Kultura informacyjna w ujęciu informatycznym 52

1.2.3.1. Dyskusja wokół pojęcia kultura informatyczna 52

1.2.3.2. Modelowa koncepcja kultury informatycznej i informacyjnej 58

1.2.4. Granice pojęcia kultura informacyjna 62

1.2.4.1. Struktura kultury informacyjnej 69

1.2.4.2. Próba uściślenia pojęcia 74

1.2.4.3. Postawy a zachowania informacyjne 82

1.3. Od kultury czytelniczej do kultury informacyjnej 86

1.4. Obecność kultury informacyjnej w edukacji 93

1.4.1. Edukacja informacyjna w programach nauczania 99

1.4.1.1. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu technologii informacyjnej 105

1.4.1.2. Elementy kultury informacyjnej w edukacji czytelniczej i medialnej 119

1.4.1.3. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu języka polskiego 123

1.4.2. Polemika wokół nazwy edukacji informacyjnej jako przedmiotu nauczania 126

1.4.3. Nieprawidłowości w organizacji procesu edukacji informacyjnej 139

Przypisy do rozdz. 1 148

2. Zmiana a rozwój kultury informacyjnej w szkole 175

2.1. Odmienność kultury organizacyjnej szkoły 175

2.1.1. Typy kultur organizacyjnych szkół 183

2.1.2. Kierunki ewolucji szkoły promujące kulturę informacyjną 191

2.1.2.1. Szkoły- „uczące się organizacje" szkołami jakości 194

2.1.2.2. Szkoły - centra oświatowe środowiska lokalnego 203

2.1.2.3. Programy edukacyjne popularyzujące jakość w szkole 214

2.2. Kultura informacyjna-ujęcie typologiczne 220

2.2.1. Kultura zachowawcza biblioteki szkolnej a koncepcja „rezerwuaru lektur" 224

2.2.1.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze stereotypowym (pasywnym) 227

2.2.2. Kultura pragmatyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „media centre" 230

2.2.2.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze aktywnym 235

2.2.3. Kultura adaptacji biblioteki szkolnej a koncepcja „szkolnego centrum kultury informacyjnej" 241

2.2.3.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze innowacyjnym 245

2.2.4. Kultura technokratyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „biblioteki sieciowej" 251

2.2.4.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze prognostycznym 260

2.3. Rola metafory w rozwoju kultury informacyjnej 278

2.3.1. Metafora „skarbca społeczeństwa informacyjnego" 279

2.3.2. Metafora „skarbnicy różności" 284

Przypisy do rozdz. 2 286

3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym. Diagnoza i terapia 315

3.1. Metodologiczne podstawy badań - opis badania 317

3.1.1. Projekt badania 320

3.1.1.1. Pole badawcze i pytania badawcze 322

3.1.1.2. Charakterystyka populacji badawczej 334

3.1.1.3. Procedura doboru próby 342

3.1.1.4. Opis metody zbierania danych 343

3.1.1.5. Opis metody analizowania danych i prezentacja wyników 345

3.2. Diagnoza kultury informacyjnej w szkołach państwowych powiatu suskiego 346

3.2.1. Charakter trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 347

3.2.1.1. Trudności obiektywne hamujące rozwój kultury informacyjnej 347

3.2.1.2. Trudności subiektywne spowalniające rozwój kultury informacyjnej 351

3.2.2. Zasięg trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 354

3.2.2.1. Istnienie i siła związku między zmiennymi charakteryzującymi trudności w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów 354

3.2.2.2. Rodzaj trudności i wielkość luki w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów 361

3.2.3. Źródła trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 363

3.2.3.1. Luki w świadomości informacyjnej 364

3.2.3.2. Deficyty w zakresie sprawności informacyjnych uczniów 374

3.2.4. Otoczenie trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej 406

3.2.4.1. Stereotypowe postrzeganie biblioteki hamujące rozwój kultury informacyjnej 407

3.2.4.2. Mity o zawodzie bibliotekarza a rozwój kultury informacyjnej 425

3.3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym i lokalnym. Propozycja terapii 434

3.3.1. Szkolne centrum informacji (mediatka) w ZS im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej - realizacja projektu 437

3.3.2. Promocja projektu w środowisku lokalnym 438

3.3.3. Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji 439

Przypisy do rozdz. 3 443

Zakończenie 453

Literatura cytowana 459

Spis tabel 503

Spis rysunków 506

Spis wykresów i fotografii 507

Indeks osobowy 508

Indeks terminów, pojęć, nazw własnych, zagadnień 517

Nr 1. Zestawienie zbiorcze rozkładu liczebności i rozkładu procentowego wartości zmiennych na podstawie danych z kwestionariuszy U-1 529

Nr 2. Rozkład liczebności i rozkład procentowy zmiennych kategoryzacyjnych 531

Nr 3. Zależność i siła związku pomiędzy zmiennymi obliczone metodą Testu χ2 535