"Biblioteka i informacja w systemie edukacji"

Identyfikator Librowy: 107343

Spis treści

prof. dr hab. Marcin Drzewiecki, PRZEDMOWA 12

prof. dr hab. Maria Dembowska, DOKUMENTACJA I INFORMACJA W NAUKACH SPOŁECZNYCH (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) 17

1. Rozwój problematyki dokumentacji i informacji w naukach społecznych na terenie międzynarodowym 17

2. Bibliografie jako podstawowe narzędzia dokumentacji i informacji w naukach społecznych 20

3. Metody i formy pracy dokumentacyjno-informacyjnej w naukach społecznych 22

4. Problemy organizacji i koordynacji działalności dokumentacyjno-informacyjnej w Polsce 24

5. Opinie i postulaty pracowników nauki — użytkowników informacji w naukach społecznych 29

Bibliografia 31

Wnioski 31

dr Danuta Konieczna, BIBLIOTEKI WYŻSZYCH SZKÓŁ PEDAGOGICZNYCH W POLSCE 33

1. Geneza bibliotek 33

2. Sieć bibliotek 35

3. Struktura organizacyjna 35

4. Pracownicy bibliotek 36

5. Zbiory bibliotek WSP 37

6. Katalogi 41

7. Udostępnianie zbiorów 41

8. Wypożyczenia międzybiblioteczne 44

9. Działalność informacyjna 45

10. Działalność dydaktyczna 46

Uwagi końcowe i wnioski 47

Literatura 49

dr Katarzyna Materska, BIBLIOTEKA PUBLICZNA JAKO PLACÓWKA EDUKACJI 51

Wstęp 51

1. Biblioteka publiczna w systemie edukacji równoległej 54

2. Biblioteka publiczna jako placówka edukacji czytelniczej i informacyjnej 61

3. Biblioteka publiczna jako placówka edukacji permanentnej 69

4. Biblioteka publiczna jako placówka edukacyjna w opinii młodzieży 77

5. Co dalej z edukacją biblioteczną? 80

5.1. Aspiracje i wykształcenie młodzieży a biblioteka publiczna 81

5.2. Szkolnictwo bibliotekarskie i zawód bibliotekarza 84

doc. dr hab. Joanna Papuzińska-Beksiak, EDUKACYJNE FUNKCJE BIBLIOTEK PUBLICZNYCH DLA DZIECI 88

1. Stan sieci bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży w Polsce 88

2. Problematyka zasobów bibliotecznych 94

3. Formy pracy, model biblioteki 101

Wnioski 107

dr Aleksandra Niemczykowa, BIBLIOTEKI SZKÓŁ I ZAKŁADÓW SPECJALNYCH W SYSTEMIE INFORMACJI 110

Wprowadzenie 110

1. Biblioteki w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla niewidomych 115

2. Biblioteki w zakładach szkolno-wychowawczych dla głuchych 120

3. Biblioteki w placówkach dla dzieci przewlekle chorych i kalekich 123

4. Biblioteki szkolne dla upośledzonych umysłowo 127

5. Biblioteki w zakładach dla niedostosowanych społecznie 133

Wnioski 136

dr Kordula Szczechura, UCZEŃ JAKO UŻYTKOWNIK INFORMACJI 141

Wstęp 141

1. Rola informacji w zaspokajaniu potrzeb poznawczych, emocjonalnych i materialnych uczniów 144

2. Potrzeby informacyjne uczniów 147

3. Kształcenie uczniów jako użytkowników informacji 154

Zakończenie 157

Bibliografia 158

dr Tomasz Kędziora, INFORMACJA PEDAGOGICZNA. STAN BADAŃ NAUKOWYCH PROWADZONYCH W POLSCE W LATACH 1945—1990 161

1. Zagadnienia ogólne 161

2. Przegląd badań prowadzonych w Polsce w latach 1945—1956 167

3. Sytuacja badań naukowych informacji pedagogicznej w latach 1956—1970 173

4. Informacja pedagogiczna w badaniach realizowanych po roku 1970 177

Bibliografia 186

dr Kordula Szczechura, WYKORZYSTANIE BIBLIOTEK SZKOLNYCH PRZEZ UŻYTKOWNIKÓW W ŚWIETLE BADAŃ PRZEPROWADZONYCH ZA GRANICĄ 191

Wstęp 191

1. Stany Zjednoczone 192

2. Wielka Brytania 195

3. Niemcy 198

4. Rosja 201

Bibliografia 203