"Dziecko i dorosły w rozmowie"

Identyfikator Librowy: 109853

Spis treści

Wprowadzenie 7

1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego 13

1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji 13

1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dzieckai dorosłego 13

1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej 15

1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcielingwistycznym 18

1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej 21

bezpośrednim 28

1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego 30

1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej 37

1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej 47

1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym 50

1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem 54

1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły 58

1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej 61

1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego 61

1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym 66

1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego 71

2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego 75

2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego 75

2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki 82

2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemyszczegółowe 84

2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego —kategorie analiz i problemy szczegółowe 85

2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorieanaliz i problemy szczegółowe 85

2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dzieckai dorosłego 86

2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce 87

2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowydziecka i dorosłego 92

3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno-językowy 99

3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego 101

3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego 112

3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego:przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy 117

3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanychwypowiedziach 124

4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 135

4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne 135

4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczanei wartości kategorialne 139

4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego 141

4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego 151

4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego 160

4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego 169

4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym 174

5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 178

5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego 178

5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnejkomunikacji 183

5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego 198

5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego 203

Zakończenie 219

Aneksy 223

Bibliografia 267

Summary 280

Zusammenfassung 282