"Dziecko i dorosły w rozmowie"
Identyfikator Librowy: 109853
Spis treści
Wprowadzenie 7
1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego 13
1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji 13
1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dzieckai dorosłego 13
1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej 15
1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcielingwistycznym 18
1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej 21
bezpośrednim 28
1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego 30
1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej 37
1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej 47
1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym 50
1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem 54
1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły 58
1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej 61
1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego 61
1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym 66
1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego 71
2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego 75
2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego 75
2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki 82
2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemyszczegółowe 84
2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego —kategorie analiz i problemy szczegółowe 85
2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorieanaliz i problemy szczegółowe 85
2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dzieckai dorosłego 86
2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce 87
2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowydziecka i dorosłego 92
3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno-językowy 99
3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego 101
3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego 112
3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego:przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy 117
3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanychwypowiedziach 124
4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 135
4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne 135
4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczanei wartości kategorialne 139
4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego 141
4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego 151
4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego 160
4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego 169
4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym 174
5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 178
5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego 178
5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnejkomunikacji 183
5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego 198
5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego 203
Zakończenie 219
Aneksy 223
Bibliografia 267
Summary 280
Zusammenfassung 282