"Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989"
Identyfikator Librowy: 109915
Spis treści
Wstęp 5
I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 13
1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej 13
2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana 19
3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej 25
4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów 31
II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 43
1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944–1956 43
2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956–1989 60
2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji 61
2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci 73
3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki 131
III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej 155
1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci 155
2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek 160
3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla Dzieci 177
3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla Dzieci 177
3.2 Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą 192
IV. Dobór lektury w klasach początkowych w świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 213
1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste) 213
2 Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950 223
3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949–1956 227
4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.) 252
5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961–1989 262
V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 285
1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste) 285
2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949–1956 287
2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe 287
2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane 295
3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.) 305
4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.) 321
5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte) 345
6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni O krasnoludkach i sierotce Marysi 363
Zakończenie 371
Spis tabel 377
Spis ilustracji 379
Wykaz źródeł i opracowań 383
Aneksy 417
Indeks osób 431