"Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989"

Identyfikator Librowy: 109915

Spis treści

Wstęp 5

I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 13

1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej 13

2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana 19

3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej 25

4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów 31

II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 43

1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944–1956 43

2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956–1989 60

2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji 61

2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci 73

3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki 131

III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej 155

1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci 155

2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek 160

3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla Dzieci 177

3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla Dzieci 177

3.2 Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą 192

IV. Dobór lektury w klasach początkowych w świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 213

1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste) 213

2 Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950 223

3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949–1956 227

4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.) 252

5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961–1989 262

V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 285

1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste) 285

2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949–1956 287

2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe 287

2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane 295

3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.) 305

4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.) 321

5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte) 345

6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni O krasnoludkach i sierotce Marysi 363

Zakończenie 371

Spis tabel 377

Spis ilustracji 379

Wykaz źródeł i opracowań 383

Aneksy 417

Indeks osób 431