"Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect"

Identyfikator Librowy: 110767

Spis treści

Wstęp 8

Rozdział 1. Globalizacja jako współczesny typ otoczenia biznesowego 14

1.1. Ewolucja otoczenia i strategii rozwoju biznesu 14

1.2. Globalizacja jako wymiar współczesnego otoczenia biznesu 18

1.3. Gospodarka oparta na wiedzy – źródło konkurencyjności państw, regionów i przedsiębiorstw 25

1.4. Przedsiębiorczość międzynarodowa – definicja, siły determinujące jej tempo 29

Rozdział 2. Internacjonalizacja – strategia biznesu w globalizującym się otoczeniu 36

2.1. Istota oraz motywy internacjonalizacji działalności gospodarczej 36

2.2. Wpływ internacjonalizacji na efektywność biznesu 39

2.3. Modele internacjonalizacji biznesu 42

2.3.1. Model tradycyjny 42

2.3.2. Model sieciowy 45

2.3.3. Model nowych przedsięwzięć międzynarodowych (born globals) 46

2.3.3.1. Ogólna charakterystyka młodego przedsiębiorstwa globalnego 46

2.3.3.2. Typologia młodych przedsiębiorstw globalnych 49

2.3.3.3. Różnice między młodym przedsiębiorstwem globalnym a trady- cyjnym 53

2.3.3.4. Komponenty wiedzy niezbędnej do wczesnej internacjonalizacji 58

2.3.3.5. ICT jako instrument wczesnej internacjonalizacji biznesu 59

2.4. Struktura strategii internacjonalizacji 61

2.4.1. Przedmiot internacjonalizacji 62

2.4.2. Kierunki geograficzne internacjonalizacji 62

2.4.3. Cel internacjonalizacji 63

2.4.4. Sposoby wchodzenia na rynki zagraniczne 64

2.4.5. Filozofia funkcjonowania biznesu na rynkach zagranicznych 67

Rozdział 3. Zachowania strategiczne przedsiębiorstw rodzinnych w otoczeniu globalnym – teoria i praktyka 70

3.1. Wybrane wymiary kultury organizacyjnej firm rodzinnych determinujące ich aktywność międzynarodową 70

3.1.1. Kultura stewardship 71

3.1.2. Wymiary kultury organizacyjnej wspierające orientację przedsiębiorczą w firmach rodzinnych 72

3.1.3. Sposób nabywania kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w otoczeniu globalnym 73

3.2. Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi 74

3.2.1. Wyróżniające cechy funkcjonalne firm rodzinnych – przegląd literatury 74

3.2.2. Badania empiryczne porównawcze wyników osiąganych przez firmy rodzinne i nierodzinne publiczne na świecie 78

3.2.3. Badania empiryczne porównawcze wyników osiąganych przez firmy rodzinne i nierodzinne niepubliczne na świecie 82

3.2.4. Kapitał rodzinny – źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw rodzinnych 85

3.2.5. Zarządzanie zaufaniem jako warunek utrzymania i powiększania przewagi konkurencyjnej przez firmy rodzinne 91

3.2.5.1. Pojęcie zaufania w organizacji 91

3.2.5.2. Zaufanie emocjonalne jako wyróżniający zasób firm rodzinnych 94

3.2.5.3. Zaufanie kompetencyjne i jego rola w utrzymaniu zaufania emocjonalnego w firmach rodzinnych 95

3.2.5.4. Zaufanie systemowe i jego rola w utrzymaniu zaufania emocjonalnego w firmach rodzinnych 97

3.2.6. Familizm jako źródło umiejętności wyróżniających 98

3.3. Perspektywa ponadgranicznego „wiążącego” kapitału społecznego – próba wyjaśnienia zaawansowanych form internacjonalizacji młodych przedsiębiorstw 102

3.3.1. Rola ponadgranicznego kapitału społecznego w internacjonalizacji młodych przedsiębiorstw 102

3.3.2. Mechanizm generowania i wykorzystywania kapitału społecznego w czasie przez młode, internacjonalizujące się przedsiębiorstwa – model teoretyczny 107

3.4. Przegląd dotychczasowych badań empirycznych zachowań strategicznych przedsiębiorstw rodzinnych w otoczeniu globalnym 111

Rozdział 4. Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstw rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect 118

4.1. Koncepcja i zakres badań empirycznych 118

4.2. Populacja badanych przedsiębiorstw – uzasadnienie wyboru 120

4.3. Problem badawczy i hipotezy 122

4.4. Metodologia badań 125

4.5. Charakterystyka zmiennych badawczych 127

4.6. Wyniki badań 135

4.6.1. Charakterystyka firm notowanych na NewConnect według cech, które mogą mieć wpływ na internacjonalizację działalności 135

4.6.2. Stan, uwarunkowania i przebieg internacjonalizacji przedsiębiorstw na NewConnect 147

4.6.3. Ocena wielowymiarowa procesów internacjonalizacji firm notowanych na NewConnect 153

4.6.4. Hipotezy pracy a wyniki badań 164

4.7. Przebieg internacjonalizacji w wybranych firmach rodzinnych NewConnect – studia przypadków 168

Zakończenie 214

Bibliografia 220

Spis tabel, rysunków i wykresów 228

Summary 230

Od Redakcji 234