"Controlling procesów narzędziem poprawy wyników organizacji"
Identyfikator Librowy: 115867
Spis treści
WSTĘP 10
1.1.Orientacja procesowa oraz zarządzanie procesami w dorobku literatury 14
ROZDZIAŁ 1. CONTROLLING PROCESÓW I JEGO ZNACZENIE DLA ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM 14
1.1.1. Rewolucja przemysłowa 14
1.1.2. Koncentracja na procesach w Total Quality Management 18
1.1.3. Procesy w Business Process Reengineering 18
1.1.4.Utrwalanie doskonałości operacyjnej poprzez technologie informatyczne 21
1.1.5. Konkurencja oparta na procesach 22
1.2. Źródła rozwoju controllingu 28
1.2.1. Korzenie controllingu w Stanach Zjednoczonych Ameryki 34
1.2.2. Rozwój controllingu w Europie Zachodniej 38
1.2.3. Początki rozwoju controllingu w Polsce 41
1.3. Geneza controllingu procesów 43
1.3.1. Etymologia pojęcia controllingu 43
1.3.2. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności controllera 48
1.3.3. Wyłonienie się controllingu procesów 53
1.3.4. Relacja pomiędzy orientacją procesową, zarządzaniem procesami biznesowymi i controllingiem procesów 57
2.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości oraz zarządzania łańcuchem wartości 63
ROZDZIAŁ 2. CONTROLLING PROCESÓW A ŁAŃCUCH TWORZENIA WARTOŚCI 63
2.1.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości 63
2.1.2. Cechy łańcucha wartości oraz powiązania w łańcuchu 68
2.1.3. Klasyfikacja rodzajów łańcucha wartości 73
2.2. Funkcjonowanie systemu controllingu procesów 76
2.2.1. Controlling procesów w organizacji 76
2.2.2. Faza identyfikacji procesów biznesowych i właścicieli procesów 85
2.2.3. Faza analizy 93
2.2.4. Faza koncepcji/konsolidacji 95
2.2.5. Faza implementacji i ciągłe doskonalenie 96
2.3. Pomiar finansowych i pozafinansowych wyników organizacyjnych w organizacjach zorientowanych procesowo 102
2.3.1. Sposoby pomiaru wyników organizacyjnych 102
2.3.2. Model pomiaru wyników organizacyjnych według Balanced Scorecard 107
2.3.3. Wymiary wyników organizacyjnych i ich zmienne w łańcuchu tworzenia wartości 112
3.1. Podstawy metodologiczne badań empirycznych 114
ROZDZIAŁ 3. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA JAKOŚCIOWE 114
3.2. Metodyka badań jakościowych 115
3.2.1. Zdefiniowanie i zaprojektowanie badania 116
3.2.2. Wybór przypadków – celowy dobór obiektów do badań 117
3.2.3. Gromadzenie danych i ich analiza 119
3.3. Wyniki badań empirycznych – opis przypadków 121
3.3.1. Studium przypadku A 121
3.3.2. Studium przypadku B 131
3.4. Wyniki przeprowadzonych badań jakościowych 139
3.4.1. Wyniki analizy poszczególnych studiów przypadków 140
3.4.2. Podsumowanie „poprzecznej” analizy studiów przypadków 144
3.5. Wnioski z badań jakościowych i implikacje do dalszych badań 148
4.1. Metodyka badań ilościowych 151
ROZDZIAŁ 4. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA ILOŚCIOWE 151
4.1.1. Model badawczy i hipotezy badawcze 152
4.1.2. Narzędzie badawcze i próba badawcza 153
4.2. Analiza zgromadzonych danych 155
4.1.3. Gromadzenie i weryfikacja materiału empirycznego 155
4.2.1. Charakterystyka próby badawczej 155
4.2.2. Weryfikacja teoretycznego modelu controllingu procesów oraz pomiar jego empirycznych składników w badanych organizacjach 160
4.2.3. Weryfikacja teoretycznego modelu wyników organizacyjnych w badanych organizacjach 176
4.2.4. Zależność pomiędzy controllingiem procesów a wynikami organizacyjnymi 183
4.3. Ograniczenia przeprowadzonych badań ilościowych oraz przesłanki dla dalszych badań 187
ZAKOŃCZENIE 190
ZAŁĄCZNIK 194
BIBLIOGRAFIA 198
SPIS RYSUNKÓW 212
SPIS TABEL 215