"Controlling procesów narzędziem poprawy wyników organizacji"

Identyfikator Librowy: 115867

Spis treści

WSTĘP 10

1.1.Orientacja procesowa oraz zarządzanie procesami w dorobku literatury 14

ROZDZIAŁ 1. CONTROLLING PROCESÓW I JEGO ZNACZENIE DLA ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM 14

1.1.1. Rewolucja przemysłowa 14

1.1.2. Koncentracja na procesach w Total Quality Management 18

1.1.3. Procesy w Business Process Reengineering 18

1.1.4.Utrwalanie doskonałości operacyjnej poprzez technologie informatyczne 21

1.1.5. Konkurencja oparta na procesach 22

1.2. Źródła rozwoju controllingu 28

1.2.1. Korzenie controllingu w Stanach Zjednoczonych Ameryki 34

1.2.2. Rozwój controllingu w Europie Zachodniej 38

1.2.3. Początki rozwoju controllingu w Polsce 41

1.3. Geneza controllingu procesów 43

1.3.1. Etymologia pojęcia controllingu 43

1.3.2. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności controllera 48

1.3.3. Wyłonienie się controllingu procesów 53

1.3.4. Relacja pomiędzy orientacją procesową, zarządzaniem procesami biznesowymi i controllingiem procesów 57

2.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości oraz zarządzania łańcuchem wartości 63

ROZDZIAŁ 2. CONTROLLING PROCESÓW A ŁAŃCUCH TWORZENIA WARTOŚCI 63

2.1.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości 63

2.1.2. Cechy łańcucha wartości oraz powiązania w łańcuchu 68

2.1.3. Klasyfikacja rodzajów łańcucha wartości 73

2.2. Funkcjonowanie systemu controllingu procesów 76

2.2.1. Controlling procesów w organizacji 76

2.2.2. Faza identyfikacji procesów biznesowych i właścicieli procesów 85

2.2.3. Faza analizy 93

2.2.4. Faza koncepcji/konsolidacji 95

2.2.5. Faza implementacji i ciągłe doskonalenie 96

2.3. Pomiar finansowych i pozafinansowych wyników organizacyjnych w organizacjach zorientowanych procesowo 102

2.3.1. Sposoby pomiaru wyników organizacyjnych 102

2.3.2. Model pomiaru wyników organizacyjnych według Balanced Scorecard 107

2.3.3. Wymiary wyników organizacyjnych i ich zmienne w łańcuchu tworzenia wartości 112

3.1. Podstawy metodologiczne badań empirycznych 114

ROZDZIAŁ 3. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA JAKOŚCIOWE 114

3.2. Metodyka badań jakościowych 115

3.2.1. Zdefiniowanie i zaprojektowanie badania 116

3.2.2. Wybór przypadków – celowy dobór obiektów do badań 117

3.2.3. Gromadzenie danych i ich analiza 119

3.3. Wyniki badań empirycznych – opis przypadków 121

3.3.1. Studium przypadku A 121

3.3.2. Studium przypadku B 131

3.4. Wyniki przeprowadzonych badań jakościowych 139

3.4.1. Wyniki analizy poszczególnych studiów przypadków 140

3.4.2. Podsumowanie „poprzecznej” analizy studiów przypadków 144

3.5. Wnioski z badań jakościowych i implikacje do dalszych badań 148

4.1. Metodyka badań ilościowych 151

ROZDZIAŁ 4. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA ILOŚCIOWE 151

4.1.1. Model badawczy i hipotezy badawcze 152

4.1.2. Narzędzie badawcze i próba badawcza 153

4.2. Analiza zgromadzonych danych 155

4.1.3. Gromadzenie i weryfikacja materiału empirycznego 155

4.2.1. Charakterystyka próby badawczej 155

4.2.2. Weryfikacja teoretycznego modelu controllingu procesów oraz pomiar jego empirycznych składników w badanych organizacjach 160

4.2.3. Weryfikacja teoretycznego modelu wyników organizacyjnych w badanych organizacjach 176

4.2.4. Zależność pomiędzy controllingiem procesów a wynikami organizacyjnymi 183

4.3. Ograniczenia przeprowadzonych badań ilościowych oraz przesłanki dla dalszych badań 187

ZAKOŃCZENIE 190

ZAŁĄCZNIK 194

BIBLIOGRAFIA 198

SPIS RYSUNKÓW 212

SPIS TABEL 215