"Psychologia kliniczna, t. 1"
Identyfikator Librowy: 117
Spis treści
Wstęp (Helena Sęk) 9
Rozdział 1: Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki (Helena Sęk) 15
1.1. Źródła i drogi rozwoju psychologii klinicznej 16
1.1.1. Początki psychologii klinicznej 16
1.1.2. Psychologia kliniczna wśród innych dziedzin 18
1.1.3. Drogi rozwoju psychologii klinicznej 20
1.1.4. Psychologia kliniczna w Polsce 21
1.2. Psychologia kliniczna - obszar, przedmiot i zadania 23
1.3. Podsumowanie 26
Rozdział 2: Orientacje, modele i teorie oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej (Helena Sęk) 27
2.1. Znaczenie ogólnoteoretycznych i metodologicznych ram w psychologii klinicznej 28
2.2. Teorie, modele i orientacje w psychologii klinicznej 29
2.3. Podsumowanie 33
Rozdział 3: Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej (Helena Sęk) 35
3.1. Charakterystyka podejścia patogenetycznego 36
3.2. Charakterystyka podejścia salutogenetycznego 40
3.2.1. Uogólnione zasoby odpornościowe 42
3.2.2. Stresory 43
3.2.3. Poczucie koherencji jako zmienna kluczowa dla zdrowia 44
3.2.4. Zachowania zdrowotne - styl życia 46
3.3. Czy modele patogenetyczny i salutogenetyczny można uznać za komplementarne? 47
3.4. Podsumowanie 50
Rozdział 4: Pojęcia normy, normalności i zdrowia (Helena Sęk) 51
4.1. Norma i normalność w psychologii klinicznej 52
4.1.1. Norma ilościowa jako wynik pomiaru 52
4.1.2. Norma i normalność społeczno-kulturowa 53
4.1.3. Norma teoretyczna w psychologii klinicznej jako podstawa orzekania o normalności 54
4.2. Sposoby konstruowania pojęć zdrowia 55
4.2.1. Koncepcje zdrowia zawarte w teoriach psychologicznych 56
4.2.2. Metateoretyczne refleksje nad zdrowiem i modele zdrowia 57
4.3. Podsumowanie 59
Rozdział 5: Psychologia kliniczna i psychopatologia - wzajemne zależności (Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk) 61
5.1. Psychologia zaburzeń psychicznych a psychopatologia 62
5.1.1. Psychologia kliniczna w perspektywie dwóch tradycji badawczych a zagadnienia zaburzeń psychicznych 62
5.2. Pojęcia: zaburzenie zachowania, dysfunkcja psychiczna i nienormalność 65
5.1.2. Psychopatologia jako nauka z pogranicza psychologii i psychiatrii 65
5.2.1. Zakres zmienności terminów stosowanych w definiowaniu zaburzeń psychicznych 65
5.2.2. Kategorialne, dymensjonalne i prototypowe podejście w definiowaniu zaburzeń psychicznych 66
5.3. Psychopatologia procesów psychicznych i mechanizmów przystosowawczych 67
5.2.3. Opisowe, wyjaśniające i etiopatogenetyczne podejście do zaburzeń psychicznych 67
5.3.1. Psychopatologia procesów psychicznych 68
5.3.2. Psychopatologia mechanizmów przystosowawczych i regulacyjnych 68
5.4. Kontrowersje wokół pojęć nienormalny i patologiczny 70
5.5. Psychologia kliniczna a współczesne klasyfikacje zaburzeń psychicznych 70
5.5.1. Podręcznik diagnostyczny i statystyczny zaburzeń psychicznych - DSM-IV 71
5.5.2. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych - ICD-10 73
5.6. Wybrane podstawowe kategorie zaburzeń psychicznych 74
5.7. Podsumowanie 76
Rozdział 6: Współczesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej (Lidia Cierpiałkowska) 78
6.1. Perspektywy współczesnej psychoanalizy 79
6.2. Psychoanaliza jako teoria rozwoju i zaburzeń okresu edypalnego 79
6.2.1. Model dynamiczny i rozwojowy 80
6.2.2. Model topograficzny i strukturalny osobowości 82
6.2.3. Koncepcja nerwic i perwersji seksualnych 86
6.3. Teoria relacji z obiektem jako koncepcja zaburzeń psychicznych okresu preedypalnego 87
6.3.2. Koncepcje rozwoju - od symbiozy do dojrzałej zależności 90
6.3.3. Od modeli strukturalnych do adaptacyjnych 94
6.4. Psychologia self jako koncepcja zaburzeń narcystycznych 95
6.4.1. Założenia koncepcji dwóch linii rozwoju 96
6.4.2. Model rozwoju struktury self 96
6.4.3. Patologia struktury self 97
6.5. Podsumowanie 98
Rozdział 7: Kierunki behawioralne i podejście poznawcze w psychologii klinicznej (Helena Sęk) 101
7.1. Podstawowe założenia podejścia behawioralnego i podejścia poznawczego 102
7.2. Kierunki behawioralne w psychologii klinicznej 103
7.2.1. Warunkowanie klasyczne 103
7.2.2. Warunkowanie instrumentalne 103
7.2.3. Neobehawioralne koncepcje modelowania i społecznego uczenia się oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej 105
7.3. Przekonania o sprawstwie, kontroli i własnej skuteczności a zdrowie i zaburzenia 106
7.4. Całościowe poznawcze koncepcje zaburzeń 108
7.4.1. Poznawcze koncepcje Ja 112
7.5. Podsumowanie 113
Rozdział 8: Kierunki egzystencjalno-humanistyczne w psychologii klinicznej (Helena Sęk) 115
8.1. Podstawowe założenia orientacji fenomenologicznej i egzystencjalnohumanistycznej 116
8.2. Psychologia egzystencjalna, logoteoria i logoterapia 116
8.3. Psychologia humanistyczna a psychologia kliniczna 118
8.3.1. Koncepcja zdrowia i samorealizacji Abrahama H. Maslowa 119
8.3.2. Carla Rogersa pojęcie zdrowia, zaburzeń oraz pojęcie terapii skoncentrowanej na kliencie 120
8.3.3. Terapia Gestalt Fredericka i Laury Perls 124
8.4. Podsumowanie 126
8.3.4. Inne przykłady podejścia nastawionego na osobę i fenomenologiczną metodę analizy 126
Rozdział 9: Koncepcje interakcyjne i systemowe oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej (Lidia Cierpiałkowska) 128
9.1. Koncepcje rodziny: od podejścia funkcjonalnego do systemowego 129
9.1.1. Dwa modele wyjaśniania w psychologii kliniczne 129
9.1.2. Źródła teorii systemów w psychologii rodziny 131
9.1.3. Sposoby rozumienia terapii rodzin i małżeństw 132
9.1.4. Klasyfikacje terapii rodzin i małżeństw 133
9.2. Terapia kontekstualna i teoria rodzinnych systemów transgeneracyjnych 135
9.2.1. Rodzina w kontekście wielopokoleniowego dziedzictwa 136
9.2.2. Wielopokoleniowe związki a zdrowie i patologia 137
9.3. Interakcyjna i komunikacyjna teoria systemów rodzinnych 139
9.3.1. Rodzina jako struktura interakcyjno-komunikacyjna 140
9.3.2. Pojawienie się symptomów a struktura i przebieg komunikowania się 142
9.4. Od klasycznej, systemowej terapii rodzin do współczesnej terapii narracyjnej 143
9.4.1. Rodzina jako system cybernetyczny i lingwistyczny 143
9.4.2. Sposoby rozumienia objawów i ich diagnozowania 144
9.5. Teoria terapii rodzin i jej wkład do psychologii klinicznej 146
9.6. Podsumowanie 147
Rozdział 10: Psychologiczna diagnoza zdrowia i zaburzeń z perspektywy metodologii badań psychologicznych (Jerzy Brzeziński) 149
10.1. Podstawowa triada: teoria - metoda - praktyka 150
10.1.1. Zgodność teorii psychologicznych 152
10.1.2. Zgodność teorii psychometrycznych 153
10.1.3. Wartość psychometryczna zastosowanych testów oraz adekwatność zastosowanych analiz statystycznych przeprowadzonych na wynikach testowych 154
10.1.4. Mentalna dostępność testów dla osoby uczestniczącej w badaniu 166
10.2. Diagnoza psychologiczna w kontekście interakcji psycholog (klinicysta) - OUB 170
10.3. Podsumowanie 174
Rozdział 11: Modele diagnozy psychologicznej (Stanisław Kowalik) 177
11.1. Wprowadzenie 178
11.2. Psychologiczna diagnoza różnicowa 178
11.3. Psychologiczna diagnoza funkcjonalna 178
11.4. Diagnoza psychospołeczna 184
11.5. Podsumowanie 187
Rozdział 12: Psychologiczna diagnoza kliniczna - etapy postępowania diagnostycznego a wynik diagnozy (Tomasz Pasikowski, Helena Sęk) 189
12.1. Ogólna charakterystyka diagnozy klinicznej 190
12.2. Rodzaje celów i ich znaczenie dla postępowania diagnostycznego 193
12.3. Charakterystyka postępowania diagnostycznego 195
12.3.1. Formułowanie problemów 195
12.3.2. Stawianie i weryfikacja hipotez - badanie diagnostyczne 197
12.3.3. Opracowanie wyniku diagnozy i przygotowywanie orzeczenia 199
12.3.4. Komunikowanie diagnozy 201
12.3.5. Znaczenie modeli psychologicznej diagnozy klinicznej dla postępowania diagnostycznego 203
12.4. Psychologiczna diagnoza kliniczna problemów społecznych 206
12.4.1. Diagnoza kliniczna grupy 206
12.4.2. Ekspertyza psychologiczna 207
12.5. Podsumowanie 208
Rozdział 13: Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej (Tomasz Pasikowski) 209
13.1. Pośrednie metody zbierania danych i pomocnicze techniki diagnostyczne 210
13.2. Rozmowa i obserwacja 211
13.3. Metody kwestionariuszowe 214
13.4. Metody projekcyjne 218
13.5. Psychometryczne testy właściwości poznawczych 223
13.6. Inne metody diagnostyczne 224
13.7. Podsumowanie 225
Rozdział 14: Badania ewaluacyjne w psychologii klinicznej (Anna Brzezińska) 227
14.1. Pojęcie ewaluacji i jej miejsce w procesie pomagania 228
14.2. Modele ewaluacji 229
14.3. Związek między koncepcją pomagania a celami i przebiegiem ewaluacji 230
14.4. Przygotowanie i realizacja programu pomagania a ewaluacja 231
14.5. Strategia pomagania a miejsce ewaluacji w procesie pomagania 234
14.6. Strategia pomagania a strategia ewaluacji 237
14.7. Zadania ewaluacji na kolejnych etapach procesu pomagania 237
14.8. Kiedy ewaluacja nie przynosi spodziewanych efektów? 240
14.9. Podsumowanie 240
Rozdział 15: Pomoc psychologiczna w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych (Helena Sęk) 242
15.1. Pomoc psychologiczna a badania i praktyka psychologa klinicznego 243
15.1.1. Pomoc psychologiczna jako zachowanie prospołeczne i jego uwarunkowania 243
15.1.2. Relacja pomocy psychologicznej 245
15.2. Pomoc profesjonalna a wsparcie społeczne i samopomoc 248
15.2.1. Wybrane zagadnienia wsparcia społecznego 248
15.2.2. Wybrane zagadnienia samopomocy 250
15.3. Podsumowanie 251
Rozdział 16: Promocja zdrowia i prewencja zaburzeń z perspektywy psychologii (Helena Sęk) 252
16.1. Promocja zdrowia 253
16.1.1. Udział psychologii w promocji zdrowia 254
16.2. Prewencja psychologiczna 258
16.2.1. Pojęcie i rodzaje ryzyka 259
16.2.2. Rodzaje działań prewencyjnych 261
16.3. Podsumowanie 263
Rozdział 17: Psychoterapia indywidualna i grupowa (Lidia Cierpiałkowska, Czesław Czabała) 265
17.1. Modele psychoterapii 266
17.1.1. Psychoterapia a inne formy pomocy psychologicznej 267
17.1.2. Systemy terapeutyczne 268
17.1.3. Diagnoza psychologiczna a psychoterapia 270
17.2. Psychoanaliza a terapia psychoanalityczna 271
17.2.1. Warunki konieczne i proces zmiany 271
17.2.2. Cele psychoanalizy 274
17.2.3. Psychoanaliza a psychoterapia psychoanalityczna - indywidualna i grupowa 275
17.2.4. Czynniki leczące 276
17.2.5. Zasady budowania relacji analityk-pacjent 276
17.3. Psychoterapia behawioralna i poznawczo-behawioralna 277
17.3.1. Terapia behawioralna 277
17.3.2. Psychoterapia poznawcza 278
17.3.3. Grupowa terapia behawioralno-poznawcza 279
17.4. Psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna 280
17.4.1. Przyczyny zaburzeń i cele terapii humanistycznej 280
17.4.2. Metody psychoterapii humanistycznej 281
17.4.3. Rogersowskie grupy spotkaniowe 282
17.5. Klasyczna i postmediolańska systemowa terapia rodzin 283
17.5.1. Cele terapii strategicznej i podejścia narracyjnego 283
17.5.2. Strategie postępowania terapeutycznego 284
17.5.3. Zasady terapii i pozycja terapeuty 285
17.6. Podejścia integracyjne 286
17.7. Badania nad efektywnością psychoterapii 288
17.7.1. Modele zdrowia psychicznego i zmiany w terapii 288
17.7.2. Badania typu efficacy i effectiveness 289
17.7.3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań - badania skoncentrowane na pacjencie 291
17.8. Podsumowanie 293
Rozdział 18: Model zawodowy psychologa klinicznego (Jerzy Brzeziński, Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 295
18.1. Metodologiczne osobliwości psychologii klinicznej 296
18.1.1. Badanie naukowe versus badanie nienaukowe - podstawowa dystynkcja 296
18.1.2. Praktyka społeczna a praktyka badawcza 298
18.1.3. Psychologia a model tzw. nauk praktycznych 299
18.1.4. Psychologia stosowana czy stosowanie psychologii - jedna czy wiele psychologii? 301
18.2. Kształcenie w zakresie psychologii klinicznej 304
18.2.1. Integracyjny interakcyjny model kształcenia 304
18.2.2. Kim powinien być psycholog kliniczny? 307
18.3. Dlaczego tak ważne jest ustawowe uregulowanie statusu zawodowego psychologa klinicznego? 308
18.4. Psycholog kliniczny wobec ustawowych regulacji odnoszących się do ochrony praw człowieka 310
18.5. Etyczny kontekst działalności zawodowej psychologa klinicznego w świetle kodeksów etycznych 312
18.5.1. Psycholog kliniczny jako badacz i diagnosta 312
18.5.2. Psycholog kliniczny jako ekspert 314
18.5.3. Psycholog kliniczny jako terapeuta 315
18.5.4. Psycholog kliniczny jako nauczyciel 318
18.6. Podsumowanie 319
Bibliografia 321
Indeks osób 344
Indeks rzeczowy 350
O Autorach 358
6.3.1. Podstawowe założenia w kontekście psychoanalizy 910