"„Chowanna” 2012. R. 55(69). T. 2 (39): Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy"
Identyfikator Librowy: 117591
Spis treści
Wstęp (Stanisław Juszczyk) 11
ArtykułyWspółczesne trendy w edukacji i pedagogiceWOJCIECH KOJSEdukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy — wybrane zagadnienia 21
STANISŁAW JUSZCZYKNeuronauki w edukacji. Nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się 39
ERICH PETL�KNeuropedagogika i neurodydaktyka — tendencje XXI wieku 59
MAGDALENA CHRIST„Elastyczny umysł” w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 67
Problemy społeczne a edukacja szkolnaWALDEMAR FURMANEKSzkoła w społeczeństwie wiedzy 81
AGATA CABAŁA, ANDRZEJ KASPEREKPamięć przeszłości w społeczeństwie przyszłości. Studium na przykładzie gimnazjalistów z Czeskiego Cieszyna 95
ANNA WALIG�RA-HUKMłodzież gimnazjalna z terenów wiejskich a używki — diagnoza i wnioski dla profilaktyki szkolnej 109
IWONA SKRZYPCZYK-SIKORAEdukacja uczni�w romskich 125
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolnaBEATA MAZEPA-DOMAGAŁASpecyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych 133
ALINA BUDNIAKPrezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych 145
Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki 159
MAŁGORZATA MNICHKompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym 179
ANNA WATOŁAProjekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei „Uczenie się przez całe życie” 193
MARTA MĄCZKASoroban — japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku 205
EWELINA KAWIAKUmiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich 215
HEWILIA HETMAŃCZYK-BAJERWykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym 225
Edukacja medialna i informatycznaMIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEKRola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji 237
Technologie informacyjno-komunikacyjne w budowaniu przestrzeni edukacyjnej 253
MAREK FURMANEKTekst, hipertekst, sieć — szanse edukacyjne 265
TOMASZ HUKDługotrwały odbiór przekazu medialnego przez dzieci w wieku 10—12 lat 277
ANNA BROSCHTekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 289
MONIKA FRANIAZnaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy 301
MARCIN MUSIOŁZróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych 313
Edukacja integracyjna i rewalidacjaADAM STANKOWSKI, NATALIA STANKOWSKAPedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych 325
VIERA KURINCOV�Preparation of future teachers for teaching in inclusive schools from the viewpoint of cooperation with parents of children with special educational needs 335
Creating the programs for children with delayed school attendance in kindergarten 347
IRENA POLEWCZYKPercepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym — raport z badań 361
IWONA WENDREŃSKAWewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań 371
NATALIA STANKOWSKAEdukacja w plac�wkach penitencjarnych (opinie, interpretacje pedagogiczne) 383
Edukacja uniwersytecka i autoedukacjaTOMÁŠ JABLONSKÝGlobalization and education — studying and teaching at the catholic university today 391
VIOLETTA RODEKWarunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji student�w 403
Edukacja ludzi starszychGRAŻYNA KEMPAProblemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy 415