"„Chowanna” 2012. R. 55(69). T. 2 (39): Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy"

Identyfikator Librowy: 117591

Spis treści

Wstęp (Stanisław Juszczyk) 11

ArtykułyWspółczesne trendy w edukacji i pedagogiceWOJCIECH KOJSEdukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy — wybrane zagadnienia 21

STANISŁAW JUSZCZYKNeuronauki w edukacji. Nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się 39

ERICH PETL�KNeuropedagogika i neurodydaktyka — tendencje XXI wieku 59

MAGDALENA CHRIST„Elastyczny umysł” w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 67

Problemy społeczne a edukacja szkolnaWALDEMAR FURMANEKSzkoła w społeczeństwie wiedzy 81

AGATA CABAŁA, ANDRZEJ KASPEREKPamięć przeszłości w społeczeństwie przyszłości. Studium na przykładzie gimnazjalistów z Czeskiego Cieszyna 95

ANNA WALIG�RA-HUKMłodzież gimnazjalna z terenów wiejskich a używki — diagnoza i wnioski dla profilaktyki szkolnej 109

IWONA SKRZYPCZYK-SIKORAEdukacja uczni�w romskich 125

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolnaBEATA MAZEPA-DOMAGAŁASpecyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych 133

ALINA BUDNIAKPrezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych 145

Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki 159

MAŁGORZATA MNICHKompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym 179

ANNA WATOŁAProjekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei „Uczenie się przez całe życie” 193

MARTA MĄCZKASoroban — japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku 205

EWELINA KAWIAKUmiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich 215

HEWILIA HETMAŃCZYK-BAJERWykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym 225

Edukacja medialna i informatycznaMIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEKRola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji 237

Technologie informacyjno-komunikacyjne w budowaniu przestrzeni edukacyjnej 253

MAREK FURMANEKTekst, hipertekst, sieć — szanse edukacyjne 265

TOMASZ HUKDługotrwały odbiór przekazu medialnego przez dzieci w wieku 10—12 lat 277

ANNA BROSCHTekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 289

MONIKA FRANIAZnaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy 301

MARCIN MUSIOŁZróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych 313

Edukacja integracyjna i rewalidacjaADAM STANKOWSKI, NATALIA STANKOWSKAPedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych 325

VIERA KURINCOV�Preparation of future teachers for teaching in inclusive schools from the viewpoint of cooperation with parents of children with special educational needs 335

Creating the programs for children with delayed school attendance in kindergarten 347

IRENA POLEWCZYKPercepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym — raport z badań 361

IWONA WENDREŃSKAWewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań 371

NATALIA STANKOWSKAEdukacja w plac�wkach penitencjarnych (opinie, interpretacje pedagogiczne) 383

Edukacja uniwersytecka i autoedukacjaTOMÁŠ JABLONSKÝGlobalization and education — studying and teaching at the catholic university today 391

VIOLETTA RODEKWarunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji student�w 403

Edukacja ludzi starszychGRAŻYNA KEMPAProblemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy 415