"Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych"

Identyfikator Librowy: 124112

Spis treści

Od redaktorek 7

Małgorzata GwaderaO zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży w XXI wieku 9

Katarzyna Krupka-JedynakDziecko czytające. Obrazy lektury „książki zakazanej” w polskiej kulturze II połowy XIX i na początku XX wieku (na wybranych przykładach z literatury pięknej i pamiętników) 23

Alicja BaluchO pożytkach płynących z właściwego rozpoznania w praktyce lektury 35

Alicja Ungeheuer-Gołąb„Łzy i dreszcze”. O emotywnym odbiorze literatury dziecięcej 45

Michał RogożKubuś Puchatek jako bohater wielu pokoleń. Z dziejów recepcji arcydzieła Alana Aleksandra Milne’a na polskim rynku wydawniczym 59

Zofia BudrewiczModne, bo pożyteczne. Wartość i edukacyjne znaczenie międzywojennych podróży krajoznawczych dla młodzieży 77

Zofia Ożóg-WiniarskaBianca Pitzorno i jej bohaterowie 93

Marta NadolnaLęk przed książkami o Lwowie 111

Krystyna Heska-KwaśniewiczKsiążki harcerskie — książki groźne 123

Ewa Jabłońska-Stefanowicz„Szkolne” edycje klasyki po 1989 roku. Szkody i pożytki 135

Sylwia GajownikO szkodliwości książek trywialnych 155

Barbara PytlosPortret nastolatki kreowany na łamach miesięcznika „Dziewczyna” w latach 2005—2009 (rekonesans badawczy) 167

Katarzyna TałućPrzejaw młodzieżowego buntu czy walki politycznej? Niezależne młodzieżowe czasopisma w Polsce lat 80. XX wieku 175

Małgorzata ChrobakPostawy wobec obcości w prozie dla młodzieży po 1989 roku 189

Renata GrigoriewOniryczny most porozumienia z dzieckiem, które boi się ciemności. Na przykładzie poezji Danuty Wawiłow 203

Agnieszka KotwicaBiblioterapeutyczna działalność śląskich bibliotek na przykładzie Biblioteki Śląskiej w Katowicach i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu 221

Barbara Mauer-GórskaBiblioterapia a edukacja informacyjna z zakresu wiedzy o zdrowiu 233