"Edukacja akademicka szansą na aktywizację zawodową osób z ograniczeniem sprawności"

Identyfikator Librowy: 1331

Spis treści

Wstęp 6

1. Cele i kontekst badania 8

2. Charakterystyka danych wykorzystywanych w analizie 10

3. Edukacja osób z ograniczeniami sprowności w Polsce 13

3.1. Wprowadzenie 13

3.2. Jakość nauczania na niższych poziomach edukacji 15

3.3. Dostępność systemu szkolnictwa wyższego 16

3.4. Podsumowanie 21

4. Edukacja akademicka a aktywizacja osób z ograniczeniami sprawności 23

4.1. Wprowadzenie 23

4.2. Potrzeby i aspiracje do zdobywania wykształcenia 24

4.3. Postawy społeczne wobec osób z ograniczeniami sprawności oraz nastawienie samych niepełnosprawnych 28

4.4. Obowiązujące rozwiązania legislacyjne i zasobność budżetów domowych osób z ograniczeniami sprawności 37

4.5. Podsumowanie 42

5. Stopień dostosowania uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności 43

5.1. Wprowadzenie 43

5.2. Działania uczelni na rzecz likwidacji barier utrudniających niepełnosprawnym dostęp do wiedzy 49

5.3. Nastawienie i podejście władz uczelni, kadry dydaktycznej oraz innych studentów do osób niepełnosprawnych 53

5.4. Podsumowanie 57

6. Mity i fakty na temat niepełnosprawnych studentów 58

7. Rekomendacje 61

7.1. Wprowadzenie 61

7.2. Uczelniany system wsparcia ? krok po kroku 61

7.3. Organizacja instytucjonalnych form systemu wsparcia 64

7.4. Zasady działania na rzecz zwiększania dostępności uczelni dla osób z ograniczeniem sprawności oraz reguły związane z wymaganiami edukacyjnymi 68

7.5. Praktyki w zakresie działań na rzecz studentów z ograniczeniem sprawności 72

7.6. Podsumowanie 75

Zakończenie 78

Literatura 79

Aneks: Podstawowe dane na temat projektu 82