"Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności"
Identyfikator Librowy: 1334
Spis treści
Wstęp 7
1.1. Wprowadzenie 11
1. Wychowanie do samodzielności jako warunek sukcesu na rynku pracy 11
1.2. Dzieciństwo i dorastanie jako podstawa funkcjonowania w dorosłości 13
1.3. Wychowanie jak podstawowy czynnik uzyskiwania samodzielności 21
1.4. Wychowanie dziecka z ograniczeniami sprawności 27
1.4.1. Okres niemowlęcy: 1 rok życia dziecka 28
1.4.2. Wczesne dzieciństwo: 2–3 rok życia dziecka 29
1.4.3. Okres przedszkolny: 3–6 rok życia dziecka 30
1.4.4. Okres szkolny: 7–12 rok życia dziecka 30
1.4.5. Okres dorastania 13–20 rok życia 31
1.5. Wychowanie do samodzielności: wyniki badań 32
1.6. Podsumowanie 34
2.1. Wprowadzenie 37
2. Kto i jak różni się pod względem sposobu wychowania? 37
2.2. Czynniki socjodemograficzne 38
2.3. Czynniki związane z niepełnosprawnościa 40
2.4. Podsumowanie 47
3.1. Wprowadzenie 49
3. Czy doświadczenia z dzieciństwa są ważne dla funkcjonowania w dorosłości? 49
3.2. Styl wychowania a umiejscowienie kontroli 50
3.3. Styl wychowania a kompetencje osobiste 53
3.3.1. Typ wychowania a zaufanie 55
3.3.2. Typ wychowania a nastrój i samoakceptacja 55
3.3.3. Wychowanie a postrzegane relacje z ludźmi 57
3.4. Styl wychowania a aspiracje 58
3.5. Styl wychowania a impulsywność 61
3.6. Styl wychowania a wytrzymałość 64
3.7. Podsumowanie 66
4.1. Wprowadzenie 69
4. Wychowanie do samodzielności a wyznaczniki sukcesu zawodowego i życiowego 69
4.2. Wychowanie a zadowolenie z życia 70
4.3. Wychowanie a aktywność zawodowa i wysokość osiąganych dochodów 73
4.4. Podsumowanie 77
5.1. Wprowadzenie 79
5.2. Charakterystyka osób badanych w skupieniach wyróżnionych ze zwględu na zmienne wychowawcze 79
5. Wychowanie do samodzielności: czy na wszystkich wpywa tak samo? 79
5.3. Charakterystyka skupień ze wzgędu na zmienne socjodemograficzne i związane z niepełnosprawnością 82
5.4. Charakterystyka skupień osób badanych ze względu na aktywność zawodową i zmienne podmiotowe 84
5.5. Portrety grup 86
5.6. Podsumowanie 90
6.1. Wprowadzenie 91
6. Rekomendacje 91
6.2. Osoby z ograniczeniami sprawności 92
6.3. Rodziny osób z ograniczeniami sprawności 94
6.4. Pracodawcy osób z ograniczeniami sprawności 98
6.5. Wspołpracownicy osób z ograniczeniami sprawności 99
6.6. Nauczyciele i osoby przygotowujące szkolenia dla osób z ograniczeniami sprowności 101
6.7. Psychologowie, lekarze, rehabilitanci i inni specjaliści dokonujący diagnozy oraz projektujący systemy pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności 103
6.8. Podsumowanie 107
Literatura 109
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu 111