"Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności"

Identyfikator Librowy: 1334

Spis treści

Wstęp 7

1.1. Wprowadzenie 11

1. Wychowanie do samodzielności jako warunek sukcesu na rynku pracy 11

1.2. Dzieciństwo i dorastanie jako podstawa funkcjonowania w dorosłości 13

1.3. Wychowanie jak podstawowy czynnik uzyskiwania samodzielności 21

1.4. Wychowanie dziecka z ograniczeniami sprawności 27

1.4.1. Okres niemowlęcy: 1 rok życia dziecka 28

1.4.2. Wczesne dzieciństwo: 2–3 rok życia dziecka 29

1.4.3. Okres przedszkolny: 3–6 rok życia dziecka 30

1.4.4. Okres szkolny: 7–12 rok życia dziecka 30

1.4.5. Okres dorastania 13–20 rok życia 31

1.5. Wychowanie do samodzielności: wyniki badań 32

1.6. Podsumowanie 34

2.1. Wprowadzenie 37

2. Kto i jak różni się pod względem sposobu wychowania? 37

2.2. Czynniki socjodemograficzne 38

2.3. Czynniki związane z niepełnosprawnościa 40

2.4. Podsumowanie 47

3.1. Wprowadzenie 49

3. Czy doświadczenia z dzieciństwa są ważne dla funkcjonowania w dorosłości? 49

3.2. Styl wychowania a umiejscowienie kontroli 50

3.3. Styl wychowania a kompetencje osobiste 53

3.3.1. Typ wychowania a zaufanie 55

3.3.2. Typ wychowania a nastrój i samoakceptacja 55

3.3.3. Wychowanie a postrzegane relacje z ludźmi 57

3.4. Styl wychowania a aspiracje 58

3.5. Styl wychowania a impulsywność 61

3.6. Styl wychowania a wytrzymałość 64

3.7. Podsumowanie 66

4.1. Wprowadzenie 69

4. Wychowanie do samodzielności a wyznaczniki sukcesu zawodowego i życiowego 69

4.2. Wychowanie a zadowolenie z życia 70

4.3. Wychowanie a aktywność zawodowa i wysokość osiąganych dochodów 73

4.4. Podsumowanie 77

5.1. Wprowadzenie 79

5.2. Charakterystyka osób badanych w skupieniach wyróżnionych ze zwględu na zmienne wychowawcze 79

5. Wychowanie do samodzielności: czy na wszystkich wpywa tak samo? 79

5.3. Charakterystyka skupień ze wzgędu na zmienne socjodemograficzne i związane z niepełnosprawnością 82

5.4. Charakterystyka skupień osób badanych ze względu na aktywność zawodową i zmienne podmiotowe 84

5.5. Portrety grup 86

5.6. Podsumowanie 90

6.1. Wprowadzenie 91

6. Rekomendacje 91

6.2. Osoby z ograniczeniami sprawności 92

6.3. Rodziny osób z ograniczeniami sprawności 94

6.4. Pracodawcy osób z ograniczeniami sprawności 98

6.5. Wspołpracownicy osób z ograniczeniami sprawności 99

6.6. Nauczyciele i osoby przygotowujące szkolenia dla osób z ograniczeniami sprowności 101

6.7. Psychologowie, lekarze, rehabilitanci i inni specjaliści dokonujący diagnozy oraz projektujący systemy pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności 103

6.8. Podsumowanie 107

Literatura 109

Aneks: Podstawowe dane na temat projektu 111