"Oferta edukacyjna i jakość kształcenia w publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi"

Identyfikator Librowy: 135048

Spis treści

WSTĘP 9

Rozdział I. OFERTA EDUKACYJNA – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA – LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE 13

Wprowadzenie 13

1. Oferta edukacyjna 14

2. Jakość kształcenia 18

3. Liceum ogólnokształcące 30

3.1. Powstanie i tradycje liceum ogólnokształcącego – rys historyczny 31

3.2. Licea ogólnokształcące w Polsce w latach 90. XX wieku 34

3.3. Liceum ogólnokształcące w Polsce w XXI wieku 39

3.3.1. Liceum ogólnokształcące w systemie szkół ponadgimnazjalnych 40

3.3.2. Sytuacja liceum ogólnokształcącego na tle sytuacji szkół ponadgimnazjalnych 42

3.3.3. Podstawa programowa 48

3.3.4. Egzamin maturalny 52

Podsumowanie 55

1. Uzasadnienie potrzeby prowadzenia badań 57

Rozdział II. METODOLOGICZNE I ORGANIZACYJNE ZAŁOŻENIA BADAŃ 57

Wprowadzenie 57

2. Cel, przedmiot badań i problematyka badawcza 61

3. Metoda, technika i narzędzia badawcze 66

4. Dobór próby 70

5. Teren badań 73

6. Organizacja i przebieg badań 82

Podsumowanie 85

1. Zmiany demograficzne a liczba uczniów i oddziałów 87

Rozdział III. CHARAKTERYSTYKA BADANYCH SZKÓŁ 87

Wprowadzenie 87

2. Popularność szkół i oddziałów 92

3. Egzamin maturalny 95

4. Uczniowie 102

4.1. Ogólna charakterystyka – potrzeby, zachowania, silne strony i wyzwania 102

4.2. Promocja do następnej klasy – frekwencja – drugoroczność 106

5. Kadra pedagogiczna 110

5.1. Potencjał kadry pedagogicznej 111

5.2. Silne i słabe strony kadry pedagogicznej 113

6. Baza lokalowa i wyposażenie szkół 115

6.1. Stan techniczny budynków szkolnych 115

6.2. Pomieszczenia i infrastruktura dydaktyczna 116

6.3. Wyposażenie pracowni przedmiotowych 117

6.4. Atuty warunków lokalowych i wyposażenia szkoły 117

6.5. Słabości warunków lokalowych i wyposażenia szkoły oraz wynikające z tego potrzeby szkoły 119

6.6. Działania podjęte przez dyrektora szkoły na rzecz poprawy warunków lokalowych i wyposażenia szkoły 120

Podsumowanie 121

Rozdział IV. OFERTA EDUKACYJNA 125

Wprowadzenie 125

1. Oferta edukacyjna: zajęcia obowiązkowe 126

1.1. Przedmioty o rozszerzonym programie nauczania 126

1.2. Język obcy w klasach pierwszych 131

1.3. Dodatkowe zajęcia edukacyjne 135

2. Oferta edukacyjna: zajęcia pozalekcyjne 138

3. Oferta edukacyjna w opinii dyrektorów i uczniów 147

3.1. Oferta edukacyjna a potrzeby uczniów 149

3.2. Oferta edukacyjna a rozwój zainteresowań uczniów 152

3.3. Oferta edukacyjna a oczekiwania uczniów 156

3.4. Oferta edukacyjna w opinii dyrektorów i uczniów: porównanie 158

4. Tworzenie oferty edukacyjnej 160

5. Sposoby dotarcia z ofertą edukacyjną do kandydatów oraz ich skuteczność 169

Podsumowanie 176

1. Jakość kształcenia: ocena ogólna 181

Rozdział V. JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA 181

Wprowadzenie 181

2. Jakość kształcenia: doświadczenia szkolne uczniów 186

2.1. Lekcje 186

2.1.1. Treść lekcji 187

2.1.2. Zakres wymagań stawianych przez nauczyciela 188

2.1.3. Rodzaj aktywności uczniów 190

2.1.4. Sposób prowadzenia lekcji przez nauczyciela 193

2.1.5. Sposób przekazywania wiedzy 195

2.2. Relacje nauczyciel – uczeń/uczniowie 197

2.2.1. Nauczyciel jako osoba znacząca 197

2.2.2. Rodzaj wsparcia udzielanego uczniowi przez nauczyciela 199

2.2.3. Sposób traktowania ucznia przez nauczyciela 200

2.2.4. Stwarzanie przez nauczyciela warunków do podmiotowego funkcjonowania uczniów 202

2.2.5. Działania nauczyciela wobec klasy 204

2.3. Korepetycje 206

3. Doskonalenie jakości szkoły 213

Podsumowanie 218

ZAKOŃCZENIE 227

BIBLIOGRAFIA 229

SPIS TABEL 235