"Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny"

Identyfikator Librowy: 136897

Spis treści

WSTĘP / 11

Wprowadzenie. O ANALFABETYZMIE I PIŚMIENNOŚCI NIEGDYŚ I WSPÓŁCZEŚNIE / 15

Rozdział 1. USTALENIA TERMINOLOGICZNE, DEFINICYJNE I KONCEPTUALNE / 36

1.1. Dyskusja nad terminologią / 38

1.2. Pomiar poziomu piśmienności / 57

1.3. Dychotomia oralność – piśmienność / 62

1.4. Piśmienność i alfabetyzacja we współczesnych koncepcjach / 75

1.4.1. Piśmienność jako praktyka społeczna / 79

1.4.2. Multialfabetyzacja / 92

Rozdział 2. GENEZA I EWOLUCJA MYŚLI I PRAKTYKI ALFABETYZACYJNEJ / 111

2.1. Najnowsza historia alfabetyzacji dorosłych w perspektywie światowej (1945–2013) / 112

2.2. Analfabetyzm funkcjonalny w społeczeństwach wiedzy – inspiracje polityczne / 122

2.3. Analfabetyzm funkcjonalny w praktyce oświatowej państw wysoko uprzemysłowionych / 125

Rozdział 3. (NIE)PIŚMIENNOŚĆ W ŚWIETLE STUDIÓW EMPIRYCZNYCH / 146

3.1. Międzynarodowe badania porównawcze / 147

3.2. Badania w poszczególnych krajach / 153

3.3. Charakterystyka osoby niepiśmiennej na podstawie badań / 178

Rozdział 4. (NIE)PIŚMIENNOŚĆ W LITERATURZE I SZTUCE: PRÓBA ILUSTRACJI / 193

Rozdział 5. UWARUNKOWANIA KULTUROWE, SPOŁECZNE I POLITYCZNE ANALFABETYZMU FUNKCJONALNEGO / 270

5.1. Język w mowie i piśmie jako medium inkluzji – ekskluzji / 271

5.2. Społeczne przyczyny oraz następstwa niepiśmienności / 277

5.3. Biegłość językowa a partycypacja polityczna / 308

5.4. Inkluzja jako warunek i następstwo alfabetyzacji / 316

Rozdział 6. BIOGRAFICZNOŚĆ JAKO WŁAŚCIWOŚĆ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE I METODA BADAŃ (NIE)PIŚMIENNOŚCI / 324

Rozdział 7. EDUKACJA NA RZECZ ALFABETYZACJI DOROSŁYCH / 355

7.1. Specyfika alfabetyzacji dorosłych / 356

7.2. Obszary aktywności i kompetencje nauczyciela / 362

7.3. Profesjonalizacja specjalistów alfabetyzacji dorosłych / 387

7.3.1. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli alfabetyzacji / 390

7.3.2. Kwalifikowanie osób wspierających alfabetyzację dorosłych / 396

7.4. Alfabetyzacja rodzin / 404

7.5. Alfabetyzacja seniorów / 425

ZAKOŃCZENIE / 451

BIBLIOGRAFIA / 461

WYKAZ DIAGRAMÓW / 493

WYKAZ ILUSTRACJI / 494

WYKAZ TABEL / 497

SUMMARY. Functional adult illiteracy as a social, existential and pedagogical problem. Essence – research – theories – illustration – action / 499