"Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów"

Identyfikator Librowy: 141096

Spis treści

Wstęp / 9

1.1. Autoedukacja — przybliżenie pojęcia / 17

1.1.1. Wąskie i szerokie ujęcie autoedukacji. Konfrontacja stanowisk socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych / 17

R o z d z i a ł IProblematyka autoedukacji w świetle krytycznej analizy literatury przedmiotu i niektórych badań naukowych / 17

1.1.2. Pojęcie i koncepcje samokształcenia kierowanego, czyli spór o samodzielność / 32

1.1.3. Mentoring, tutoring i coaching jako swoisty przykład kierowanej pracy nad własnym rozwojem / 35

1.2. Próba uściślenia pojęcia: autoedukacja / 45

1.3. W poszukiwaniu teoretycznych podstaw autoedukacji / 49

1.4. Podstawowe komponenty autoedukacji / 62

1.5. Problematyka uwarunkowań autoedukacji — spojrzenie wieloaspektowe / 77

1.5.1. Uwarunkowania osobowościowe autoedukacji / 77

1.5.1.1. Współzależność podmiotowości jednostki i autoedukacji / 81

1.5.1.2. Samowiedza i samoocena jednostki a autoedukacja / 95

1.5.2. Uwarunkowania pedagogiczne i ich znaczenie dla autoedukacji / 100

1.5.3. Uwarunkowania środowiskowe, społeczne i kulturowe autoedukacji / 109

1.6. Właściwości psychospołeczne studentów. Zarys charakterystyki / 119

1.7. Problematyka autoedukacji. Przegląd badań / 124

2.1. Przedmiot i typ badań własnych / 143

R o z d z i a ł IIMetodologia badań własnych / 143

2.2. Cele i problemy badawcze / 147

2.3. Zmienne i wskaźniki / 150

2.4. Metody, techniki, narzędzia badawcze / 154

2.5. Dob�r i charakterystyka grupy badawczej / 175

3.1. Aktywność autoedukacyjna studentów / 181

3.1.1. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze poznawczej / 183

3.1.2. Stopień aktywności autoedukacyjnej respondentów w sferze instrumentalnej / 187

3.1.3. Stopień aktywności autoedukacyjnej osób badanych w sferze biologicznej / 190

3.1.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej uczestników badań w sferze społecznej / 194

3.1.5. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze duchowej / 197

3.1.6. Ogólny stopień aktywności autoedukacyjnej studentów / 201

3.2. Sposoby realizacji cel�w autoedukacyjnych / 206

3.3. Czynniki wspomagające i utrudniające aktywność autoedukacyjną w percepcji respondentów / 215

3.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów a ich płeć / 231

3.5. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej respondentów związane z kierunkiem studiów / 233

3.6. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej studentów związane z rodzajem studiów / 234

3.7. Aktywność autoedukacyjna osób badanych a rok studiów / 236

3.8. Korelacja pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej studentów, a poziomem ich samooceny / 241

3.8.1. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej respondentów, a ich samooceną w sferze intelektu / 242

3.8.2. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej osób badanych, a poziomem ich samooceny w zakresie pozostałych cech (wygląd zewnętrzny, funkcjonowanie społeczne itd.) / 245

3.8.3. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej studentów, a ich samooceną globalną / 248

3.9. Podsumowanie pierwszego — ilościowego — etapu badań / 251

R o z d z i a ł IVAutoedukacja w narracjach autobiograficznych badanych student�w / 255

4.1. Pierwsze próby pracy nad własnym rozwojem i ich znaczenie dla procesu autoedukacji w świetle narracji uczestników badań / 258

4.2. Aktualne działania podejmowane przez studentów w ramach autoedukacji / 272

4.3. Uwarunkowania autoedukacji w narracjach studentów o różnym stopniu aktywności autoedukacyjnej / 290

4.4. Aktywność autoedukacyjna uczestników badań w aspekcie atrybutów osobowych człowieka. Pytanie o cel i sens podejmowania pracy nad własnym rozwojem / 314

4.5. Aktywność autoedukacyjna studentów w aspekcie oceny własnej skuteczności działań i szans powodzenia pracy nad swym rozwojem / 323

4.6. Plany autoedukacyjne w narracjach badanych studentów — perspektywa przyszłości / 331

4.7. Podsumowanie drugiego — jakościowego — etapu badań / 334

Zakończenie / 341

Bibliografia / 347

Aneksy / 361

Aneks 1. Skala Aktywności Autoedukacyjnej (SAA) / 361

Aneks 2. Normy stenowe dla poszczególnych podskal oraz dla całej SAA / 364

Aneks 3. Wz�r kwestionariusza ankiety / 366

Aneks 4. Przykładowe narracje autobiograficzne osób badanych, zakwalifikowanych do różnych grup problemowych (wysoki i niski stopień aktywności autoedukacyjnej) / 367

Wykaz tabel / 374

Wykaz wykres�w / 375