"Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej"

Identyfikator Librowy: 145274

Spis treści

Wstęp / 9

1.  Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej / 13

1.1.    Międzyludzkie różnice indywidualne — perspektywa psychologiczna i pedagogiczna/ 14

1.2.1. Proces kształcenia / 17

1.2. Rozważania definicyjne / 17

1.2.2. Indywidualizacja i różnicowanie procesu kształcenia / 20

2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia / 28

2.1. Projekt MEN „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I—III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (projekt systemowy) / 29

2.2. „Ja i my” — program nauczania wraz z indywidualizacją procesu kształcenia i wychowania uczniów klas I—III / 32

2.3. Inne wybrane programy i projekty edukacyjne realizowane w klasach I—III szkoły podstawowej / 34

2.4. Uniwersytety dziecięce jako szansa na indywidualizację procesu kształcenia / 38

2.5. Eksploratoria — parki (muzea) edukacyjne w służbie indywidualizacji procesu kształcenia / 42

3. Zdolności i uzdolnienia uczniów / 49

3.1. Zdolności, uzdolnienia, talent — rozważania definicyjne / 50

3.2. Wybrane możliwości diagnozy zdolności kierunkowych uczniów / 53

3.3. Zdolności i inne czynniki a osiągnięcia szkolne uczniów / 58

4.1. Założenia teorii inteligencji wielorakich Gardnera / 64

4. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera / 64

4.2. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera na świecie — wybrane przykłady / 72

4.3. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera w Polsce — wybrane przykłady / 78

4.4. Programy edukacji elementarnej oparte na teorii inteligencji wielorakich Gardnera / 80

4.5. Teoria inteligencji wielorakich Gardnera w kontekście wybranych badań empirycznych / 82

5. Koncepcja metodologiczna badań własnych / 91

5.1. Charakterystyka badań własnych i ich cele / 91

5.2. Problematyka badań / 93

5.3. Zmienne i ich wskaźniki / 96

5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze / 101

5.5. Przebieg badań, charakterystyka terenu badań i próby badawczej / 104

5.6. Sposoby analizy otrzymanych wynik�w / 105

6. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 107

6.1. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 107

6.2. Dodatkowe wykształcenie nauczycieli a zakres indywidualizacji z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 119

6.3. Staż pracy nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w aspekcie zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 123

6.4. Stopień awansu zawodowego nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 126

6.5. Zakres diagnozy zdolności kierunkowych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 128

6.6. Udział klasy/szkoły w dodatkowych programach/projektach edukacyjnych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 135

6.7. Liczebność klasy a zakres indywidualizacji procesu kształcenia z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 139

6.8. Wybrane programy edukacji wczesnoszkolnej i pakiety edukacyjne, na jakich pracują uczniowie, a zakres indywidualizacji procesu kształcenia / 141

6.9. Wyposażenie sali lekcyjnej w media i materiały dydaktyczne a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 145

6.10. Wielkość miejscowości (liczba ludności) a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / 147

6.11. Podsumowanie wyników badań ankietowych / 148

7. Osiągnięcia w obszarach poszczególnych zdolności kierunkowych uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu i czynniki mogące je determinować / 150

7.1. Zdolności kierunkowe reprezentowane przez uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu / 150

7.2. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów a osiągnięcia szkolne uczniów / 160

7.3. Płeć uczniów a osiągnięcia szkolne / 169

7.4. Profile inteligencji wielorakich nauczycieli klas pierwszych uczestniczących w badaniu a osiągnięcia szkolne uczniów / 172

8. Podsumowanie i wnioski z analizy wyników badań własnych / 177

Aneksy / 186

Bibliografia / 205

Shrnut� / 217

Summary / 219