"Geny i edukacja"

Identyfikator Librowy: 146512

Spis treści

Podziękowania 12

Część 1. Teoria 14

1. Genetyka, szkoły i uczenie się 16

Cele i założenia edukacji 17

Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału 22

DNA w sali lekcyjnej 24

Podsumowanie 25

2. Skąd wiemy to, co wiemy 29

Bliźnięta: eksperyment naturalny 30

Sekwencjonowanie DNA 33

3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... 38

Od DNA do ABC 40

Wpływ środowiska na czytanie 47

Kłopoty z czytaniem 52

Genetyczne podstawy pisania 56

4. ... i liczenie 60

A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 61

Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 63

Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? 65

Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 69

W genach 70

Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 72

5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 77

Geny, sport i palenie 82

Otyłość, geny i środowisko 85

Odziedziczalność sprawności fizycznej 89

Herosi z sali gimnastycznej 91

Podsumowanie 97

6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 101

Różnice między płciami 109

Podsumowanie 112

7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 114

Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 121

Pewność siebie i motywacja 124

Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 127

8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 133

Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 138

Spersonalizowane nauczanie w praktyce 142

Podsumowanie 143

9. Klony w klasie 144

Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 152

Klony w klasie 153

10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 156

Niski SES: jak to wygląda? 159

Co oznacza odziedziczalność SES? 164

Jakość szkół 168

11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje 174

Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów 174

Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą 175

Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 176

Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 177

Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 178

Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki 179

Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans 180

Część 2. Praktyka 182

12. Personalizacja w praktyce 184

A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 185

„Nastawienie” sprzyjające uczeniu się 189

Inne sposoby personalizacji nauczania 194

Podsumowanie 195

1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 197

13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 197

2. Zwiększenie wyboru 200

3. Odrzucenie etykiet 202

4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” 204

5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 206

6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 208

7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 210

8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 211

9. Zmiana punktu docelowego 212

10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 214

11. Duże jest piękne 216

14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 218

Indeks nazwisk 229

Indeks rzeczowy 231