"Geny i edukacja"
Identyfikator Librowy: 146512
Spis treści
Podziękowania 12
Część 1. Teoria 14
1. Genetyka, szkoły i uczenie się 16
Cele i założenia edukacji 17
Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału 22
DNA w sali lekcyjnej 24
Podsumowanie 25
2. Skąd wiemy to, co wiemy 29
Bliźnięta: eksperyment naturalny 30
Sekwencjonowanie DNA 33
3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... 38
Od DNA do ABC 40
Wpływ środowiska na czytanie 47
Kłopoty z czytaniem 52
Genetyczne podstawy pisania 56
4. ... i liczenie 60
A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 61
Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 63
Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? 65
Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 69
W genach 70
Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 72
5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 77
Geny, sport i palenie 82
Otyłość, geny i środowisko 85
Odziedziczalność sprawności fizycznej 89
Herosi z sali gimnastycznej 91
Podsumowanie 97
6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 101
Różnice między płciami 109
Podsumowanie 112
7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 114
Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 121
Pewność siebie i motywacja 124
Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 127
8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 133
Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 138
Spersonalizowane nauczanie w praktyce 142
Podsumowanie 143
9. Klony w klasie 144
Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 152
Klony w klasie 153
10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 156
Niski SES: jak to wygląda? 159
Co oznacza odziedziczalność SES? 164
Jakość szkół 168
11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje 174
Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów 174
Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą 175
Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 176
Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 177
Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 178
Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki 179
Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans 180
Część 2. Praktyka 182
12. Personalizacja w praktyce 184
A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 185
„Nastawienie” sprzyjające uczeniu się 189
Inne sposoby personalizacji nauczania 194
Podsumowanie 195
1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 197
13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 197
2. Zwiększenie wyboru 200
3. Odrzucenie etykiet 202
4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” 204
5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 206
6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 208
7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 210
8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 211
9. Zmiana punktu docelowego 212
10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 214
11. Duże jest piękne 216
14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 218
Indeks nazwisk 229
Indeks rzeczowy 231