"Czas na…"
Identyfikator Librowy: 155158
Spis treści
Wstęp / 9
Część ICzas na... kompetencję przestrzenną — nowy determinant kompetencji językowejAnna GuzyWprowadzenie / 15
1. Kompetencja językowa dziecka (zarys problematyki) / 18
1.1. Cechy języka dzieci 9‑- i 12-letnich / 22
1.1.1. Słuchanie / 24
1.1.2. M�wienie / 27
1.1.3. Czytanie / 31
1.1.4. Pisanie / 34
1.1.5. Kształtowanie się pojęć / 36
2.1. Wyobraźnia przestrzenna oraz jej kształtowanie / 40
2. Komponenty kompetencji przestrzennej / 40
2.2. Orientacja przestrzenna / 49
2.3. Kompetencja przestrzenna / 52
2.4. Przykładowe ćwiczenia stymulujące rozwój kompetencji przestrzennych uczniów na I i II etapie edukacyjnym / 54
3. Wyrażenia werbalizujące kategorie przestrzenne / 58
3.1. Środki językowe stosowane przez uczniów do opisu relacji przestrzennych (wyniki badań własnych) / 61
4. Wyobraźnia przestrzenna a kompetencje językowe / 69
5. Metodologia i opis badań własnych / 72
6. Uzyskane wyniki badań / 78
6.1. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie III / 82
6.2. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie VI / 87
6.3. Kompetencja przestrzenna a umiejętność czytania ze zrozumieniem (analiza korelacji) / 93
6.4. Kompetencja graficzna uczni�w w klasie III / 97
6.5. Kompetencja graficzna uczni�w w klasie VI / 100
6.6. Kompetencja przestrzenna a sprawność graficzna (analiza korelacji) / 103
7. Wnioski z badań / 108
Zakończenie / 121
Załącznik 1 — kwestionariusze testów czytania ze zrozumieniem / 123
Test czytania ze zrozumieniem dla uczni�w klas III / 123
Test czytania ze zrozumieniem dla uczni�w klas VI / 125
Załącznik 2 — podział zadań w teście wyobraźni i orientacji przestrzennej / 128
Test wyobraźni i orientacji przestrzennej dla klasy III i VI (wybrane zadania) / 131
Załącznik 3 — zasady oceny poprawności graficznej pisma uczniów / 133
Wykaz tabel i rysunk�w / 136
Bibliografia / 138
Część IICzas na... wspomnienia — językowy obraz szkoły w wypowiedziach absolwentówDiana JagodzińskaWprowadzenie / 145
1. Opowieści wspomnieniowe / 147
2. Szkoła w języku i kulturze / 153
3. Szkoła we wspomnieniach absolwentów / 162
4. Struktury kompozycyjne i czasowe wspomnień / 172
Zakończenie / 178
Wykaz tabel, wykres�w i schemat�w / 180
Bibliografia / 181
Część IIICzas na... stereotyp CHŁOPAKA i jego modyfikacje (na przykładzie wypowiedzi młodzieży)Maria WacławekWprowadzenie / 187
1.1. Wokół stereotypu / 192
1. Podstawy teoretyczne i metodologiczne / 192
1.2. Rozwój poznawczy, psychofizyczny i socjalizacja młodych / 200
1.3. Podstawy metodologiczne / 207
1.3.1. Metoda ilościowo‑jakościowa jako droga postępowania badawczego / 208
1.3.2. Badanie danych tekstowych i ankietowych / 210
2. CHŁOPAK w badaniach słownikowych / 215
2.1. Wyrazy pokrewne i bliskoznaczne / 217
2.2. Młodość / 219
2.3. Wygląd / 219
2.4. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 221
2.5. CHŁOPAK jako partner / 222
2.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie S) / 223
3.1. Charakterystyka pism objętych badaniem / 225
3.1.1. „Filipinka” jako pismo reprezentujące młodzież i prasę młodzieżową z końca okresu PRL / 225
3. CHŁOPAK w badaniach tekstowych / 225
3.1.2. Wybrane nowsze pisma (POP i POL) / 228
3.1.3. Objęte badaniem działy pism / 234
3.1.4. Informacje wstępne / 239
3.2. Nazwy, sposoby określania / 241
3.3. Wiek / 245
3.4. Opis / 247
3.4.1. Wygląd / 247
3.4.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 250
3.4.3. Zainteresowania / 255
3.5. Profile / 256
3.5.1. CHŁOPAK jako kolega / 257
3.5.2. CHŁOPAK jako uczeń / 259
3.5.3. CHŁOPAK jako partner / 261
3.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie F, POP i POL) / 270
4. CHŁOPAK w badaniach ankietowych / 273
4.1. Definicje i synonimy leksemów chłopak i chłopiec / 274
4.1.1. Definicje chłopaka / 275
4.1.2. Definicje chłopca / 280
4.1.3. Synonimy leksemów chłopak i chłopiec / 283
4.2. Opis / 286
4.2.1. Wygląd / 288
4.2.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 295
4.2.3. Zainteresowania / 301
4.2.4. Inne / 303
4.3. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie A) / 305
Zakończenie / 307
Wykaz skr�t�w / 311
Wykaz tabel, rysunk�w i schemat�w / 312
Bibliografia / 314
Część IVCzas na... wyrazy funkcyjne w szkoleAleksandra Zok-SmołaWprowadzenie / 329
1. Pr�ba definicji / 330
2. Miejsce przyimków, zaimków, spójników i partykuł w klasyfikacji wyrazów na części mowy / 333
3. Wyrazy funkcyjne w podręcznikach dla gimnazjum / 337
3.1. Partykuła / 338
3.2. Przyimek / 346
3.3. Sp�jnik / 355
3.4. Zaimek / 362
Zakończenie / 375
Wykaz tabel / 377
Bibliografia / 378
Nota o Autorach / 381
Summary / 383
Резюме / 385