"Specjalne potrzeby edukacyjne"
Identyfikator Librowy: 155878
Spis treści
Wprowadzenie 8
Część I. Specjalne potrzeby edukacyjne. Podstawy teoretyczne 14
Rozdział 1. Geneza i prognoza współcześnie zachodzących i przyszłych zmian w kształceniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 16
Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego 25
Rozdział 3. Specjalne potrzeby a rodzaje niepełnosprawności – definiowanie, orzekanie, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, możliwości pozyskania środków uzupełniających część oświatową subwencji ogólnej 33
Rozdział 4. Dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się 44
Rozdział 5. Zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 52
Rozdział 6. Prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 59
Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne na co dzień. Dostosowywanie wymagań. Spotkanie teorii z praktyką 68
Rozdział 7. Niepełnosprawność – modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje i orzekanie o niepełnosprawności 70
7.1. Niepełnosprawność intelektualna 77
7.2. Niepełnosprawność ruchowa 88
7.3. Uszkodzenie słuchu 98
7.4. Uszkodzenie wzroku 110
Rozdział 8. Niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym 123
Rozdział 9. Szczególne uzdolnienia 135
Rozdział 10. Specyficzne trudności w uczeniu się 148
Rozdział 11. Zaburzenia komunikacji językowej 176
Rozdział 12. Choroba przewlekła 201
12.1. Otyłość 203
12.2. Choroby uwarunkowane genetycznie 208
12.3. Mukowiscydoza 209
12.4. Cukrzyca 214
12.5. Epilepsja 220
12.6. Astma oskrzelowa 225
Załącznik 233
Rozdział 13. Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne 234
Rozdział 14. Niepowodzenia edukacyjne 245
Rozdział 15. Zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi 259
Rozdział 16. Trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszym kształceniem za granicą 267
Rozdział 17. Autyzm 281
Część III. Poza „specjalne potrzeby edukacyjne” 294
Rozdział 18. Uniwersalne projektowanie w edukacji (universal design in education) 296
Rozdział 19. Zarządzanie różnorodnością w szkole (diversity management at school) 305
Zamiast zakończenia 318
Indeks nazwisk 320
O Autorce 326