"Multimedia w komunikacji, czytelnictwie i życiu kulturalnym osób z dysfunkcją słuchu"

Identyfikator Librowy: 157948

Spis treści

Rozdział 7

Streszczenie, słowa kluczowe / 11

Summary, key words / 13

Wprowadzenie / 15

1.1. Przegląd i definiowanie pojęć / 23

Rozdział 1. W kręgu założeń metodologicznych / 23

1.2. Przyjęta metodologia / 35

1.3. O mówienie literatury przedmiotu i bazy źródłowej / 39

2.1. Osoby głuche i niedosłyszące – klasyfikacje, skala zjawiska / 45

Rozdział 2. Ludzie z uszkodzonym słuchem i ich funkcjonowanie – wybrane aspekty / 45

2.2. Komunikacja osób niesłyszących – fenomen języka migowego i jego odmian w kontekście edukacji oraz kultury Głuchych / 51

2.3. Bariery w dostępie do czytania i standardowej informacji jako konsekwencja uszkodzenia słuchu oraz ich skutki społeczne / 67

Rozdział 3. Media dla osób z dysfunkcją słuchu w czasach sprzed Internetu i ich obecne kontynuacje / 79

3.1. Słowniki języka migowego i książki kodeksowe jako środki kształtowania standardowego czytelnictwa / 80

3.2. Tłumaczenia migowe w programach TV / 93

3.3. Teletekst i deskrypcja w telewizji i filmie – dostęp do „świata dźwięków”? / 99

3.4. Bajki i filmy dla dzieci i młodzieży w języku migowym – nowe możliwości / 104

Rozdział 4. SignWriting – multimedialną drogą niesłyszących do świata kultury piśmienniczej / 111

4.1. Valerie Sutton i jej SignWriting – geneza oraz zasady notacji języka migowego / 113

4.2. Rozwój i przemiany zapisu SignWriting pod wpływem technologii informacyjnych / 119

4.3. Kształtowanie kultury piśmienniczej i literackiej osób głuchych poprzez portal Valerie Sutton / 120

4.4. SignWriting w Polsce – inicjatorzy i zasięg / 126

5.1. Multimedialne słowniki, kursy i lekcje języka migowego / 137

Rozdział 5. Czasy Internetu – cicha rewolucja multimedialna w Polsce / 137

5.2. Multimedialne propozycje dla młodych użytkowników z niedosłuchem 150

6.1. Bariery w dostępie do informacji elektronicznej – problemy metodologiczne opisu i oceny stron WWW dla osób z dysfunkcją słuchu / 165

Rozdział 6. Głusi i niedosłyszący w sieci – nowe możliwości dostępu do informacji / 165

6.2. Wybrane portale dla osób z uszkodzonym słuchem – przegląd i analiza funkcjonalna / 170

6.3. Telewizja internetowa dla niesłyszących – trudne początki, przemiany i rodzaje / 188

6.4. Nowatorskie programy komputerowe – przełamywanie barier komunikacyjnych między „mieszkańcami świata ciszy” a słyszącymi? / 193

7.1. Promowanie kultury Głuchych w Internecie poprzez witryny fundacji i stowarzyszeń / 203

Multimedia w życiu kulturalnym i rozrywce „mieszkańców świata ciszy” / 203

7.2. Wejście w świat kultury „wysokiej” i doznań poetyckich / 213

7.3. Dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem w multimedialnym świecie lektur / 216

7.4. Muzykę można zobaczyć i czuć! – odbiór i radość tworzenia / 222

7.5. Multimedialne formy rozrywki – „skok” niesłyszących do kultury popularnej / 229

Zakończenie / 233

Bibliografia / 243

Wykaz skrótów / 269

Wykaz ilustracji / 271

Indeks nazwisk / 277