"Edukacja przedszkolna"
Identyfikator Librowy: 168491
Spis treści
Podziękowania i inspiracje 9
Dlaczego napisałam tę książkę 13
Wstęp 13
Główne wątki w książce 18
Struktura książki 22
Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji 33
Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna 33
Publiczne i niepubliczne przedszkola 59
A co ze standardami w przedszkolu 68
Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej 73
Badania nad jakością edukacji przedszkolnej 82
Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne 87
Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny 93
Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki 104
Główne założenia podejścia rynkowego 118
Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie 132
Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa 134
Rola władz lokalnych 137
Rola instytucji 142
Kim jest nauczyciel 150
Podsumowanie 152
Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania 155
Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia 155
Aktywne uczenie się 164
Cechy interakcji dorośli–dzieci 170
Tworzenie klimatu wsparcia 174
Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne 177
Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych 179
Organizacja dnia 185
Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne 187
Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka 198
Rodzice w programie High/Scope 202
Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami 209
Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju 212
Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia 219
Konstruowanie programu w Reggio Emilia 224
Główne zasady pracy metodą projektów 233
Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów 243
Rodzice w programie Reggio Emilia 249
Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania 255
Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski 261
Rodzice w instytucjach „Sternika” 268
Zarządzanie instytucjami „Sternika” 272
Kim jest nauczyciel 274
Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego 276
Program wychowawczy 276
Program dydaktyczny 280
Zakończenie 288
Literatura 292