"Edukacja przedszkolna"

Identyfikator Librowy: 168491

Spis treści

Podziękowania i inspiracje 9

Dlaczego napisałam tę książkę 13

Wstęp 13

Główne wątki w książce 18

Struktura książki 22

Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji 33

Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna 33

Publiczne i niepubliczne przedszkola 59

A co ze standardami w przedszkolu 68

Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej 73

Badania nad jakością edukacji przedszkolnej 82

Jakość edukacji dla małych dzieci – ujęcie współczesne 87

Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny 93

Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki 104

Główne założenia podejścia rynkowego 118

Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie 132

Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa 134

Rola władz lokalnych 137

Rola instytucji 142

Kim jest nauczyciel 150

Podsumowanie 152

Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania 155

Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia 155

Aktywne uczenie się 164

Cechy interakcji dorośli–dzieci 170

Tworzenie klimatu wsparcia 174

Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne 177

Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych 179

Organizacja dnia 185

Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne 187

Współpraca z rodziną jako element konieczny do zrozumienia dziecka 198

Rodzice w programie High/Scope 202

Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami 209

Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju 212

Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia 219

Konstruowanie programu w Reggio Emilia 224

Główne zasady pracy metodą projektów 233

Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów 243

Rodzice w programie Reggio Emilia 249

Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania 255

Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski 261

Rodzice w instytucjach „Sternika” 268

Zarządzanie instytucjami „Sternika” 272

Kim jest nauczyciel 274

Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego 276

Program wychowawczy 276

Program dydaktyczny 280

Zakończenie 288

Literatura 292