"Sztuka nauczania, t. 1"
Identyfikator Librowy: 1769
Spis treści
Przedmowa (Krzysztof Kruszewski) 12
Rozdział 1. Cele kształcenia (Bolesław Niemierko) 18
1.1. Edukacja jako działanie celowe 19
1.2. Operacjonalizacja celów kształcenia 22
1.3. Klasyfikacja celów kształcenia 29
1.4. Cele szkoły a cele ucznia 33
1.5. Materiał kształcenia 36
1.6. Różnicowanie wymagań 41
1.7. Treść kształcenia 49
1.8. Planowanie zajęć edukacyjnych 51
Rozdział 2. Wyniki kształcenia (Bolesław Niemierko) 55
2.1. Sprawdzanie osiągnięć uczniów 56
2.2. Metody sprawdzania 61
2.3. Narzędzia sprawdzania 65
2.4. Jakość sprawdzania 83
2.5. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć uczniów 95
2.6. Egzaminy zewnętrzne 103
Rozdział 3. O nauczaniu i uczeniu się w szkole (Krzysztof Kruszewski) 110
3.1. Proces dydaktyczny 111
3.2. Utrzymywanie ładu na lekcji 124
3.2.1. Zapobieganie zakłóceniom 125
3.2.2. Nadzorowanie ładu 127
3.2.3. Przywracanie ładu 128
3.3. Indywidualizacja kształcenia 129
3.3.1. Indywidualizacja ze względu na nauczyciela 130
3.3.2. Indywidualizacja ze względu na ucznia 131
3.3.3. Różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał 136
3.3.4. Sposoby indywidualizowania 137
3.3.5. Niebezpieczeństwo etykietowania 140
3.4. Program ukryty 142
Rozdział 4. Nauczanie i uczenie się faktów, pojęć, zasad (Krzysztof Kruszewski) 146
4.1. Nauczanie i uczenie się nazw, faktów oraz faktów zorganizowanych w porcje treściowe 147
4.1.1. Praca z uczniami 148
4.1.2. Przygotowanie materiału nauczania 151
4.2. Nauczanie i uczenie się pojęć i zasad 155
4.2.1. Przygotowanie materiału nauczania 158
4.2.2. Praca z uczniami 158
4.2.3. Nauczanie i uczenie się zasad - informacje uzupełniające 161
Rozdział 5. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów (Krzysztof Kruszewski) 163
5.1. Co to jest problem? 163
5.2. Problem a uczenie się 168
5.3. Lekcja problemowa 170
5.3.1. Przygotowanie materiału nauczania 171
5.3.2. Praca z uczniami 175
5.4. Uczenie się we współpracy 180
Rozdział 6. Metody nauczania (Krzysztof Kruszewski) 187
6.1. Prowadzenie pogadanki 187
6.1.1. Przygotowanie materiału nauczania 190
6.1.2. Praca z uczniami 190
6.2. Prowadzenie wykładu 192
6.2.1. Przygotowanie materiału nauczania 195
6.2.2. Praca z uczniami 199
6.3. Kierowanie dyskusją 201
6.3.1. Przygotowanie materiału nauczania 203
6.3.2. Praca z uczniami 204
6.4. Kierowanie obserwacją 207
6.4.1. Przygotowanie materiału nauczania 208
6.4.2. Praca z uczniami 209
6.5. Kierowanie korzystaniem z materiałów źródłowych 211
6.6. Kierowanie kształtowaniem się wartości 213
6.6.1. Praca z uczniami 213
6.6.2. Przygotowanie materiału nauczania 215
6.7. Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych 216
6.7.1. Przygotowanie materiału nauczania 218
6.7.2. Praca z uczniami 219
Rozdział 7. Gry dydaktyczne (Krzysztof Kruszewski) 222
7.1. Co to są gry dydaktyczne? 223
7.2. Burza mózgów 227
7.3. Metoda sytuacyjna 230
7.4. Metoda biograficzna 232
7.5. Metoda symulacyjna 234
7.6. Użyteczność gier 239
Rozdział 8. Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne (Krzysztof Kruszewski) 241
8.1. Zasady dotyczące materiału nauczania 245
8.2. Zasady dotyczące motywacji 250
8.3. Zasady dotyczące pracy ucznia 254
8.4. Zasady dotyczące zharmonizowania systemów pedagogicznych 259
8.5. Zasady dotyczące stosunków społecznych w klasie 262
8.6. Zasady dotyczące czynności nauczania 265
8.7. Zasady dotyczące warunkowa zewnętrznych 269
Rozdział 9. O wychowaniu w szkole (Krzysztof Konarzewski) 272
9.1. Pojęcie wychowania 274
9.1.1. Kto? 278
9.1.2. Jak? 278
9.1.3. Co? 279
9.1.4. Po co? 281
9.1.5. Podsumowanie 283
9.2. Szkolne warunki wychowawcze 284
9.2.1. Ograniczona kontrola nad wychowaniem 285
9.2.2. Prymat zbiorowości 285
9.2.3. Prymat nauczania 287
9.2.4. Autorytet z zewnętrznego nadania 288
9.2.5. Podsumowanie 289
9.3. Cele wychowania 290
9.3.1. Cel jako funkcja 290
9.3.2. Cel jako ideał 291
9.3.3. Cel jako zamierzenie 294
9.3.4. Podejście psychologiczne 297
9.3.5. Podejście socjologiczne 299
9.3.6. Wątpliwości i konkluzje 308
9.4. Metody wychowania 313
9.4.1. Metody sktrukturalne 315
9.4.2. Metody sytuacyjne 323
9.4.3. Podsumowanie 331
Rozdział 10. Niezwyczajni uczniowie (Marta Bogdanowicz) 332
10.1. Specjalne potrzeby edukacyjne 332
10.1.1. Objawy zaburzeń rozwoju i zachowania 338
10.2. Rodzaje zaburzeń 339
10.2.1. Niepełnosprawność intelektualna 339
10.2.2. Inteligencja niższa od przeciętnej 342
10.2.3. Dysleksja rozwojowa 344
10.2.4. Zaburzenia neurodynamiczne 349
10.3. Diagnozowanie trudności w uczeniu się 354
10.3.1. Rozwój umysłowy 355
10.3.2. Dysleksja 356
10.3.3. Zaburzenia neurodynamiczne 358
10.4. Pomoc i terapia psychopedagogiczna 359
10.4.1. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie 359
10.4.2. Dzieci z inteligencją niższą od przeciętnej 361
10.4.3. Uczniowie z dysleksja rozwojową 362
10.4.4. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i zahamowaniem psychoruchowym 366
10.5. Uczniowie zdolni (Krzysztof Kruszewski) 369
10.5.1. Opis 369
10.5.2. Postępowanie 371
10.6. Kulturowe zróżnicowanie uczniów (Krzysztof Kruszewski) 372
Rozdział 11. Problemowe zachowania uczniów (Irena Obuchowska) 376
11.1. Zachowania lękowe 378
11.1.1. Opis 378
11.1.2. Postępowanie 381
11.2. Zachowania bierne 382
11.2.1. Opis 382
11.2.2. Postępowanie 384
11.3. Zachowania nerwowe 385
11.3.1. Opis 385
11.3.2. Postępowanie 388
11.4. Zachowania agresywne 389
11.4.1. Opis 389
11.4.2. Postępowanie 391
11.5. Zachowania negatywistyczne 394
11.5.1. Opis 394
11.5.2. Postępowanie 397
11.6. Zachowania autodestrukcyjne 399
11.6.1. Opis 399
11.6.2. Postępowanie 403
11.7. Problemowe zachowania seksualne 405
11.7.1. Opis 405
11.7.2. Postępowanie 409
Rozdział 12. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie (Andrzej Janowski) 411
12.1. Po co poznawać uczniów? 411
12.1.1. Pierwsze spotkanie 411
12.1.2. Cele poznawania uczniów 413
12.1.3. Warunki skutecznego poznawania uczniów 414
12.2. Główne sposoby poznawania uczniów 416
12.2.1. Obserwacja 417
12.2.2. Badania ankietowe 418
12.2.3. Wywiad 421
12.2.4. Socjometria 421
12.3. Poznawanie zespołu 423
12.3.1. Struktura zespołu 423
12.3.2. Role uczniów w zespole 425
12.3.3. Przywództwo w zespole 427
12.3.4. Normy obowiązujące w zespole 428
12.4. Poznawanie pojedynczych uczniów 429
12.4.1. Uczeń jako problem 429
12.4.2. Samowiedza i samoocena 431
12.4.3. Cenione wartości 434
12.4.4. Aspiracje 434
12.5. Stosunek do nauki szkolnej 436
12.5.1. Stosunek do nauczycieli, przedmiotu nauczania i szkoły jako instytucji 436
12.5.2. Strategie uczniów 439
12.6. Uczeń w środowisku pozaszkolnym 440
12.6.1. Czas wolny i zainteresowania 440
12.6.2. Środowisko rodzinne 442
12.7. Informacje o własnej pracy nauczyciela 443
12.7.1. Różne orientacje i podejścia 443
12.7.2. Negocjacje 445
Rozdział 13. Nauczyciel jako twórca programu (Krzysztof Kruszewski) 448
13.1. Cele 449
13.1.1. Cel-funkcja 450
13.1.2. Cel-ideał 451
13.1.3. Cel-zamiar 453
13.2. Materiał 454
13.2.1. Dobór materiału 454
13.2.2. Układ materiału 459
13.3. Proces dydaktyczny 462
13.3.1. Czynności nauczyciela i uczniów 462
13.3.2. Wyposażenie i materiały dydaktyczne 463
13.3.3. Czas 464
13.4. Ewaluacja programu 465
13.4.1. Ewaluacja przed wdrożeniem programu 465
13.4.2. Ewaluacja w czasie użytkowania programu i po skończeniu programu 466
13.5. Ograniczenia 467
13.5.1. Nauczyciele 467
13.5.2. Uczniowie 468
13.5.3. Warunki materialne 468
13.5.4. Powiązania z innymi programami 468
13.5.5. Wymagania władz szkolnych 469
13.5.6. Wymagania środowiskowe 469
13.6. Diagnoza 470
Rozdział 14. Scenariusze (Krzysztof Kruszewski) 473
14.1. Prace semestralne 474
14.1.1. Ósma kardynalna cnota nauczania 474
14.1.2. Opis obrazu - trzy wersje 476
14.1.3. Metafora szkoły 479
14.1.4. Rejestr wskazówek pedagogicznych 483
14.1.5. Gry dydaktyczne 485
14.2. Gry dydaktyczne 487
14.1.6. Program ukryty 487
14.2.1. Manifest szkoły 487
14.2.2. Bladaczka wielkim nauczycielem był! 492
14.2.3. Ingracjacja 498
14.2.4. Przeszczep 501
14.2.5. System punktowy. Rozpoznawanie i ocena kompetencji pedagogicznych 506
14.2.6. Przyrzeczenie 509
14.3. Warsztaty 510
14.3.1. Obserwacja pedagogiczna 510
14.3.2. Miejsca złe i dobre 511
14.3.3. Planowanie lekcji i myślenie w jej trakcie 512
14.3.4. Cenzor 513
14.3.5. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze na lekcji 513
14.3.6. Dyskryminacja ze względu na pleć lub pochodzenie społeczne (typ i rozmiary kapitału kulturowego) w stanowieniu celów edukacji i sprawdzaniu ich osiągnięcia 514
14.4. Zadania do poszczególnych rozdziałów 515
Literatura dodatkowa 518
Indeks nazwisk 520
Indeks rzeczowy 523