"Kinowe uniwersum superbohaterów"

Identyfikator Librowy: 178546

Spis treści

Zamiast wstępu, czyli polemika z Alejandrem Gonzálezem Iñárritu 8

Rozdział I. Pomiędzy komiksem filmowym a filmem komiksowym – wstępna charakterystyka współczesnego kina komiksowego 16

„Komiks filmowy” – gatunek, którego (wciąż) nie ma? 16

Trzy źródła renesansu kina komiksowego 36

Kino komiksowe jako kino neobarokowe 51

Rozdział II. Części większego uniwersum – o znaczeniu i charakterystyce komiksowo-filmowych wszechświatów 60

Definiując fikcyjne uniwersum 60

Uniwersum – między światoopowieścią a franczyzą 72

Trójkąt uniwers-alny 80

Rozdział III. Nietoperze i wampiry – od złotej do srebrnej ery filmu komiksowego 98

Era Schumachera 98

Jak Blade z popiołów 121

Rozdział IV. Teoria Wielkiego Wybuchu – pierwsze uniwersa komiksowo-filmowe z przełomu wieków 134

Ewolucyjny skok 134

Przyjazny pająk z sąsiedztwa 155

Ślepe uliczki 172

Rozdział V. „Skąd ta powaga?” Kino komiksowe według Christophera Nolana 182

Intertekstualny rycerz 182

W cieniu Aurory 197

Rozdział VI. Wszystko jest połączone. Kinowe uniwersum Marvela 216

Uniwersum przed uniwersum 216

Gatunkowe fraktale 230

Marvel jako holistyczna narracja kulturowa 239

Rozdział VII. Realizm czy rewizjonizm? O samozwrotnych i wymarłych uniwersach komiksowo-filmowych 262

Syndrom małego uniwersum 262

Patchworkowe uniwersum mutantów 278

Ludzie ze stali – Kinowe Uniwersum DC 296

Zamiast zakończenia, czyli polemika ze Stevenem Spielbergiem 316

Filmografia 324

Bibliografia 330

Indeks 340