"Kinowe uniwersum superbohaterów"
Identyfikator Librowy: 178546
Spis treści
Zamiast wstępu, czyli polemika z Alejandrem Gonzálezem Iñárritu 8
Rozdział I. Pomiędzy komiksem filmowym a filmem komiksowym – wstępna charakterystyka współczesnego kina komiksowego 16
„Komiks filmowy” – gatunek, którego (wciąż) nie ma? 16
Trzy źródła renesansu kina komiksowego 36
Kino komiksowe jako kino neobarokowe 51
Rozdział II. Części większego uniwersum – o znaczeniu i charakterystyce komiksowo-filmowych wszechświatów 60
Definiując fikcyjne uniwersum 60
Uniwersum – między światoopowieścią a franczyzą 72
Trójkąt uniwers-alny 80
Rozdział III. Nietoperze i wampiry – od złotej do srebrnej ery filmu komiksowego 98
Era Schumachera 98
Jak Blade z popiołów 121
Rozdział IV. Teoria Wielkiego Wybuchu – pierwsze uniwersa komiksowo-filmowe z przełomu wieków 134
Ewolucyjny skok 134
Przyjazny pająk z sąsiedztwa 155
Ślepe uliczki 172
Rozdział V. „Skąd ta powaga?” Kino komiksowe według Christophera Nolana 182
Intertekstualny rycerz 182
W cieniu Aurory 197
Rozdział VI. Wszystko jest połączone. Kinowe uniwersum Marvela 216
Uniwersum przed uniwersum 216
Gatunkowe fraktale 230
Marvel jako holistyczna narracja kulturowa 239
Rozdział VII. Realizm czy rewizjonizm? O samozwrotnych i wymarłych uniwersach komiksowo-filmowych 262
Syndrom małego uniwersum 262
Patchworkowe uniwersum mutantów 278
Ludzie ze stali – Kinowe Uniwersum DC 296
Zamiast zakończenia, czyli polemika ze Stevenem Spielbergiem 316
Filmografia 324
Bibliografia 330
Indeks 340