"Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych"

Identyfikator Librowy: 180509

Spis treści

O autorze 7

Wstęp 9

Rozdział 1. Optymalizacja i restrukturyzacja - definicja, zakres i cele 11 Kluczowe pojęcia - optymalizacja i restrukturyzacja 11 Cele optymalizacji w firmie 12 Zmiana jako kluczowy czynnik optymalizacji 13 Czym jest przerost zatrudnienia w organizacji 17 Zjawisko chomikowania pracy 18 Zmiany a otoczenie rynkowe i specyfika zasobów organizacji - pozyskiwanie informacji 20 Demografia jako punkt wyjścia 26 Zmiany a strategia 29

Rozdział 2. Czynniki, które muszą być brane pod uwagę przy optymalizacji 37 Znaczenie puli kapitału intelektualnego (zasobów wiedzy) w utrzymaniu potencjału wiedzy organizacji 37 Restrukturyzacja a ryzyko personalne 43

Rozdział 3. Rozpoczęcie procesu optymalizacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie 53 Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury firmy jako punkt wyjścia optymalizacji zatrudnienia 53 Plan funkcji w firmie 56 Stanowiska - od funkcji do kompetencji 59 Doskonalenie struktury organizacyjnej 79 Rodzaje struktur organizacyjnych 82

Rozdział 4. Zadania kadry kierowniczej w procesie optymalizacji zatrudnienia 91 Tradycyjny kierownik a restrukturyzacja 91 Podejście procesowe szansą dla kierowników 92 Menedżer - osoba, która inicjuje zmiany i odpowiada za nie 93 Kierownicy średniego i niższego szczebla w procesie restrukturyzacji 97 Relacje kierownik - pracownicy w procesie restrukturyzacji 99 Pomoc działu personalnego dla kierowników różnych szczebli w procesie restrukturyzacji 101

Rozdział 5. Restrukturyzacja - narzędzia i procedura 104 Zestawienie obecnej struktury zatrudnienia z potrzebami - analiza przerostów zatrudnienia, niedoborów w zatrudnieniu oraz luki kompetencyjnej 104 Procedura analizy pracy 105 Określenie celów działań racjonalizacyjnych 113 Określenie koniecznych zmian ilościowych oraz jakościowych w zatrudnieniu w poszczególnych jednostkach organizacyjnych 115

Rozdział 6. Racjonalizacja systemów wynagradzania 121 Efektywność wynagrodzeń 121 Przegląd sytuacji związanej z wynagrodzeniami 122 Racjonalizacja systemu płac zasadniczych 124 Racjonalizacja systemu premii i nagród 128 Stworzenie racjonalnych zasad podwyżek (awansu płacowego) 136

Rozdział 7. Racjonalizacja - działania uzupełniające 143 Przesunięcia wewnętrzne - mobilność pozioma pracowników 143 Telepraca - niewykorzystany potencjał oszczędności 149 Formuła zadaniowa - zadaniowy czas pracy 168 Outsourcing i inne formy przenoszenia wybranych funkcji na zewnątrz firmy 173 Podsumowanie: charakterystyka wybranych działań optymalizacyjnych w zakresie form zatrudnienia 184

Rozdział 8. Redukcja zatrudnienia 194 Konieczne zmiany w podejściu do redukcji 194 Polityka zwolnień - odpowiedzialne podejście pracodawcy 198 Odpowiednia komunikacja 200 Podsumowanie: przygotowywanie zwolnień - kompletna procedura postępowania 202 Zasady zwolnień - wytyczne do rozmów ze zwalnianymi pracownikami 204

Rozdział 9. Outplacement, czyli zwolnienia monitorowane 210 Historia, definicja, istota i formy outplacementu 210 Outplacement indywidualny 216 Czy zwolnienia monitorowane opłacają się pracodawcy? 218

Załącznik 1. Korzyści ze zrealizowanego programu zwolnień monitorowanych - przykład Mleczarni Turek Sp. z o.o 221

Załącznik 2. Procedura outplacementu - przykład dobrej praktyki 225

Indeks 243