"Etyka zawodu psychologa"

Identyfikator Librowy: 184834

Spis treści

Wprowadzenie 14

Rozdział 16

Część I. Etyka ogólna – etyka zawodowa 22

Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością (Barbara Chyrowicz) 22

Rozdział 1 22

1.1. Sposoby badania fenomenu moralności 23

1.2. Specyfika filozoficznej refleksji nad moralnością 26

1.3. Kryteria moralnej powinności działania 32

1.3.1. Szczęście własne i szczęście społeczności 33

1.3.2. Zgoda społeczna i zgoda racjonalnych podmiotów 35

1.3.3. Szacunek dla osoby jako podstawa moralności 36

1.4. Specyfika nauczania etyki 39

1.5. Podsumowanie 40

Rozdział 2 42

Etyka stosowana: teoria w praktyce (Barbara Chyrowicz) 42

2.1. Moralny partykularyzm 43

2.2. Typy teorii etycznych 46

2.3. Modele etyki stosowanej 50

2.3.1. Model „od góry do dołu” 50

2.3.2. Model „od dołu do góry” 51

2.3.3. Koherentyzm 53

2.4. Problem uszczegóławiania norm moralnych 54

2.5. Etyki stosowane a moralne problemy współczesności 57

2.6. Podsumowanie 61

Rozdział 3 65

Etyka zawodu psychologa – etyka psychologiczna (Barbara Chyrowicz) 65

3.1. Psychologia a etyka 65

3.2. Zdrowie psychiczne a zdrowie moralne 68

3.2.1. Poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie 73

3.2.2. Integracja i prawość 74

3.2.3. Autonomia osoby i autonomia moralna 75

3.2.4. Samorealizacja i autentyczność 77

3.2.5. Społeczne interakcje i odpowiedzialność 77

3.2.6. Realizm poznania i prawdomówność 78

3.3. Etyka dla psychologów 79

3.4. Podsumowanie 85

Rozdział 4 88

„Etyczna wrażliwość” psychologii i psychologów (Barbara Chyrowicz) 88

4.1. Człowiek jako „przedmiot badawczy”: „moralna anatomia” podmiotu 90

4.1.1. Moralne działanie 91

4.1.2. Moralny charakter 94

4.1.3. Wartości moralne 95

4.1.4. Rozumowanie moralne 96

4.1.5. Emocje moralne 98

4.1.6. Tożsamość moralna 99

4.1.7. Sumienie 100

4.2. Wolność czy determinizm? Moralna autonomia podmiotu 101

4.3. Moralny wymiar diagnozy psychiatrycznej 105

4.3.1. Kłopoty z „normalnością” 105

4.3.2. Nadużywanie diagnozy do celów pozaterapeutycznych 107

4.4. Problem przymusowej terapii 109

4.5. Podsumowanie 110

Rozdział 5 112

Psychologia moralności (Barbara Chyrowicz) 112

5.1. Specyfika psychologii moralności 113

5.2. Moralne emocje 115

5.2.1. Związek moralnych emocji z sądami moralnymi 115

5.2.2. Rodzaje moralnych emocji 117

5.3. Moralne motywacje 119

5.3.1. Cechy motywacji 119

5.3.2. Filozoficzne teorie moralnej motywacji 121

5.3.3. Neurofizjologiczne podłoże moralnej motywacji 122

5.4. Podsumowanie 123

Rozdział 6 126

Podstawowe zasady, które powinny być respektowane przez psychologa (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 126

6.1. Cechy zawodu zaufania publicznego 127

6.2. Podstawowe zasady etyczne w zawodzie psychologa 133

6.2.1. Działanie na rzecz dobra klienta i nieszkodzenie mu 134

6.2.2. Odpowiedzialność zawodowa 135

6.2.3. Integralność i uczciwość psychologa 136

6.2.4. Zasada sprawiedliwości 136

6.2.5. Respektowanie praw człowieka i poszanowanie jego godności 137

6.2.5.1. Autonomia i podmiotowość klienta 138

6.2.5.2. Poszanowanie godności 140

6.2.5.3. Prawo do prywatności, intymności 141

6.2.5.4. Tajemnica zawodowa psychologa 141

6.3. Podsumowanie 147

Część II. PSYCHOLOG JAKO BADACZ I JAKO NAUCZYCIEL AKADEMICKI 150

Neuroetyka (Barbara Chyrowicz) 150

Rozdział 7 150

7.1. Neuroetyka: wyzwanie XXI wieku 150

7.1.1. Próby zdefiniowania neuroetyki 151

7.1.2. Działy neuroetyki 153

7.2. Obszary badawcze i problemy neuroetyki 155

7.3. Neurodeterminizm? 158

7.4. Problem doskonalenia ludzkiej psychiki 159

7.4.1. Doskonalenie nastroju 160

7.4.2. Doskonalenie poznawcze: „doping dla mózgu” 163

7.5. Psychochirurgia 166

Rozdział 8 168

7.6. Podsumowanie 168

Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach naukowych – między poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną (Jerzy Brzeziński) 170

8.1. Dwa poziomy ingerencji badacza w psychikę osoby uczestniczącej w badaniu 170

8.2. Etyczne standardy postępowania badacza wobec osób uczestniczących w badaniu 173

8.2.1. Zasada świadomej zgody 173

8.2.2. Zasady: poufności, prywatności i anonimowości 179

8.2.3. Naruszanie autonomii jednostki w trakcie badania naukowego i narażanie jej na przeżywanie dyskomfortu, wstydu, lęku, bólu itp 183

8.2.4. Stosowanie instrukcji maskujących (deception); rola spotkania psychologa z osobami uczestniczącymi w badaniu po jego zakończeniu (debriefing) 189

8.3. Eksperymenty Solomona Ascha, Stanleya Milgrama i Philipa G. Zimbardo w świetle akceptowanych przez społeczność psychologów standardów etycznych 195

8.3.1. Opis eksperymentów 197

8.3.1.1. Eksperyment Ascha 198

8.3.1.2. Eksperyment Milgrama 200

8.3.1.3. Eksperyment Zimbardo 202

8.3.2. Naruszenia standardów etycznych 203

8.4. Podsumowanie 207

Rozdział 9 208

Powinności psychologa (jako badacza) wobec członków społeczności naukowej (Jerzy Brzeziński) 208

9.1. Psycholog jako członek społeczności naukowej 208

9.2. Fabrykowanie i fałszowanie wyników – manipulowanie wynikami surowymi w trakcie ich analizy statystycznej oraz naginanie analiz statystycznych wyników 211

9.3. Zafałszowany obraz udziału badacza w powstanie publikacji – plagiatowanie, ghostwriting, guest authorship 216

9.4. Magistrant i doktorant jako autorzy i współautorzy opublikowanych prac awansowych 224

9.4.1. Prawa magistranta i promotora do pracy magisterskiej 224

9.4.2. Rola promotora w powstawaniu pracy doktorskiej 226

9.4.3. Praca doktorska jako spójny tematycznie zbiór rozdziałów i artykułów 227

9.4.4. Doktorant jako współautor artykułu wchodzącego w skład pracy doktorskiej 228

9.5. Krytyka naukowa; opiniowanie prac naukowych (artykułów i książek) przeznaczonych do druku oraz projektów badawczych 232

9.6. Podsumowanie 241

Rozdział 10 242

Jak uczyć etyki zawodowej na studiach psychologicznych? (Zuzanna Toeplitz) 242

10.1. Miejsce problemów etycznych w programach zajęć podstawowych 243

10.2. Nauczanie umiejętności psychologicznych 247

10.2.1. Ćwiczenia 247

10.2.2. Warsztaty i treningi 249

10.3. Modelowanie postaw 250

10.4. Podsumowanie 252

Rozdział 11 254

Zasady etyczne nauczania psychologii i prowadzenia szkoleń dla innych profesji (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 254

11.1. Użyteczność psychologii dla wykonywania innych zawodów – dostosowanie programu zajęć 254

11.2. Zasady prezentacji metod psychologicznych 256

11.3. Znaczenie kontraktu w zajęciach angażujących osobiste problemy uczestników 258

11.4. Podsumowanie 259

Część III. PSYCHOLOG JAKO DIAGNOSTA 262

Podstawowe zasady etycznego prowadzenia diagnozy (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 262

Rozdział 12 262

12.1. Cechy relacji psycholog-klient 268

12.2. Etapy procesu diagnostycznego 271

12.2.1. Kontrakt diagnostyczny 272

12.2.2. Przebieg badania diagnostycznego 278

12.2.3. Zakończenie procesu diagnostycznego 281

12.3. Podsumowanie 285

Rozdział 13 286

Dokumentacja psychologiczna (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 286

13.1. Dokumentacja diagnostyczna 291

13.2. Dokumentacja terapeutyczna 293

13.3. Ochrona dokumentacji a tajemnica zawodowa 295

13.4. Dylematy etyczne i problemy organizacyjne 296

13.5. Podsumowanie 298

Rozdział 14 300

Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych (Jerzy Brzeziński) 300

14.1. Testy psychologiczne a model EBA diagnozy psychologicznej 300

14.2. Obszary możliwych nadużyć popełnianych przez osoby stosujące testy psychologiczne w świetle Standardów dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice 306

14.2.1. Konstruowanie, stosowanie i rozpowszechnianie testów psychologicznych 309

14.2.2. Kontekst teorii psychologicznej 318

14.2.3. Kontekst teorii testu i teorii statystycznej 320

14.2.4. Interpretowanie wyników testów psychologicznych: interpretacja przedziałowa versus punktowa 325

14.2.5. Adaptacja kulturowa testów pochodzących z innego obszaru kulturowego 331

14.3. Podsumowanie 338

Formułowanie orzeczeń i opinii psychologicznych (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 340

15.1. Zasady przygotowania opinii psychologicznej 343

15.2. Znaczenie opinii wydawanych przez psychologów 347

15.3. Podsumowanie 349

Część IV. PSYCHOLOG JAKO SPECJALISTA UDZIELAJĄCY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ 352

Rozdział 16 352

Udzielanie pomocy psychologicznej (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 352

16.1. Pomoc psychologiczna jako działanie prospołeczne 353

16.2. Formy pomocy psychologicznej 355

16.3. Zaufanie interpersonalne jako podstawa pomocy psychologicznej 358

16.4. Podstawowe zasady etyczne w psychoterapii 360

16.4.1. Niebezpieczeństwa związane ze specyficzną rolą psychoterapeuty 361

16.4.2. Zawieranie kontraktu psychoterapeutycznego 364

16.4.3. Poufność w przebiegu psychoterapii 369

16.4.3.1. Poufność a wymiar sprawiedliwości 371

16.4.3.2. Warunki naruszenia tajemnicy zawodowej 372

16.4.4. Konflikt ról a psychoterapia 374

16.4.5. Zakończenie procesu terapeutycznego 377

16.5. Psychoterapia klientów ze specyficznymi problemami 378

16.6. Kontrola merytoryczna i dbałość o własną kondycję psychiczną psychoterapeuty 381

16.7. Udzielanie pomocy psychologicznej na odległość 383

16.8. Podsumowanie 388

Rozdział 17 390

Problemy i dylematy etyczne w pracy psychologa sądowego (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 390

17.1. Role psychologa pracującego dla wymiaru sprawiedliwości – etyka zawodowa a wymogi prawa 390

17.2. Psycholog jako biegły sądowy 392

17.2.1. Dylematy w przygotowaniu opinii w procedurze karnej 393

17.2.2. Specyfika diagnozowania na potrzeby spraw cywilnych 396

17.2.3. Trudności diagnostyki psychologicznej w sprawach rodzinnych 397

17.3. Etyczne uwikłania psychologa penitencjarnego 399

17.4. Zasady etyczne w Wytycznych dla psychologa sądowego APA 399

17.5. Podsumowanie 404

Rozdział 18 406

Psycholog w środkach masowego przekazu (Zuzanna Toeplitz) 406

18.1. Społeczna rola psychologa 406

18.2. Zasady etyczne występowania w mediach 408

18.2.1. Kompetencje 410

18.2.2. Tajemnica zawodowa 413

18.2.3. Wrażliwość 414

18.2.4. Szacunek dla innych 415

18.3. Podsumowanie 416

Rozdział 19 418

Opieka nad osobami chorymi, starymi i umierającymi (Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 418

19.1. Etyczne aspekty bólu i cierpienia 418

19.2. Kontakty psycholog-rodzina chorego oraz personel medyczny 423

19.3. Opieka hospicyjna 425

19.4. Podsumowanie 426

Rozdział 20 428

Niepełnoletni jako klient psychologa (Zuzanna Toeplitz) 428

20.1. Rożne kategorie klientów niepełnoletnich 429

20.2. Specyfika relacji psycholog-osoba niepełnoletnia 430

20.2.1. Udzielanie zgody 432

20.2.2. Informacje zwrotne 436

20.2.3. Tajemnica zawodowa 438

20.3. Prawa rodziców i opiekunów 439

20.4. Podsumowanie 441

CZĘŚĆ V. PRZYPADK ILUSTRUJĄCE ETYCZNE ZASADY PRACY PSYCHOLOGA ORAZ DYLEMATY (Zuzanna Toeplitz, Małgorzata Toeplitz-Winiewska) 446

Wstęp – rozwiązywanie dylematów etycznych 446

Rozdział 21 450

Uzyskiwanie zgody klienta – kontrakt 450

21.1. Szczególne przypadki, gdy zgoda musi być na piśmie 451

21.2. Zgoda na diagnozę, zgoda na interwencję psychologiczną (terapię) 457

21.3. Podsumowanie 465

Rozdział 22 468

Kompetencje psychologa 468

22.1. Kompetencje merytoryczne 469

22.1.1. Wiedza teoretyczna, konieczność kształcenia ustawicznego 469

22.1.2. Wiedza psychometryczna 480

22.1.3. Wiedza prawna – znajomość przepisów obowiązujących psychologa 486

22.1.4. Współpraca z psychologami i innymi specjalistami 489

22.2. Kompetencje personalne 493

22.2.1. Bezstronność i obiektywizm 494

22.2.2. Wykraczanie poza kompetencje 497

22.2.3. Konflikt ról zawodowych i prywatnych 501

22.2.4. Osobiste problemy i konflikty 506

22.2.5. Zdolność psychiczna i fizyczna do wykonywania roli zawodowej 508

22.2.6. Niewłaściwe wykorzystywanie wpływu 512

22.2.7. Świadomość własnych ograniczeń osobistych – superwizja i konsultacja 517

22.3. Podsumowanie 520

Rozdział 23 522

Psycholog a instytucja 522

23.1. Psycholog w sądzie 522

23.2. Psycholog a wymagania instytucjonalne 529

23.3. Podsumowanie 548

Rozdział 24 550

Jak rozwiązywać dylematy etyczne. Analiza przykładu 550

24.1. Identyfikacja problemów etycznych i praktycznych 553

24.2. Możliwe drogi postępowania 556

24.3. Natychmiastowe i odległe konsekwencje – elementy ryzyka i korzyści zaproponowanych rozwiązań 557

O autorach 559

24.4. Wybór sposobu postępowania i przyjęcie na siebie pełnej odpowiedzialności 559

24.5. Podsumowanie 560

Bibliografia 562

Indeks nazwisk 587

Indeks rzeczowy 594