"Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi"

Identyfikator Librowy: 186397

Spis treści

Wstęp 4

1. Jakość życia jako interdyscyplinarny obszar badawczy 10

ROZDZIAŁ I: JAKOŚĆ ŻYCIA MŁODZIEŻY 10

1.1. Istota pojęcia „jakość życia” w perspektywie nauk społecznych 10

1.2. Teoretyczne koncepcje badań jakości życia 17

1.3. Jakość życia we współczesnej medycynie 24

1.4. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia 26

2. Model jakości życia dzieci i młodzieży 30

2.1. Specyfika jakości życia w okresie rozwojowym 30

2.2. Europejski model jakości życia KIDSCREEN 34

3. Problemy zdrowotne wieku młodzieńczego 37

3.1. Istota okresu adolescencji 37

3.2. Problemy zdrowotne – treść i zakres pojęcia 40

3.3. Problematyka doświadczania przez młodzież choroby przewlekłej 45

4. Jakość życia dzieci i młodzieży – przegląd badań 51

1. Styl życia – ewolucja pojęcia w ujęciu interdyscyplinarnym 66

ROZDZIAŁ II: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA – PODSTAWY TEORETYCZNE 66

1.1. Styl życia – rys historyczny 68

1.2. Współczesne rozumienie stylu życia 70

1.3. Styl życia jako wyraz indywidualności jednostki 78

2. Styl życia jako społeczny czynnik warunkujący zdrowie populacji 82

2.1. Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej 82

2.2. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 85

2.2.1. Styl życia w promocji zdrowia 86

2.2.2. Zdrowy styl życia jako element edukacji zdrowotnej 92

3. Prozdrowotny styl życia – charakterystyka zjawiska 98

3.1. Prozdrowotny styl życia – ujęcia definicyjne 98

3.2. Zachowania zdrowotne jako element prozdrowotnego stylu życia 102

3.3. Zagrożenia wynikające z promowania zdrowego stylu życia 107

4. Styl życia jako przedmiot badań 109

1. Cel badań i problematyka badawcza 116

ROZDZIAŁ III: METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH 116

2. Charakterystyka badanych osób 134

1. Występowanie problemów zdrowotnych wśród młodzieży 140

ROZDZIAŁ IV: STAN ZDROWIA BADANEJ MŁODZIEŻY 140

2. Samoocena zdrowia 148

3. Opieka medyczna nad młodzieżą 151

1. Poziom poczucia jakości życia badanej młodzieży – analiza porównawcza 156

ROZDZIAŁ V: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA BADANEJ MŁODZIEŻY 156

1.1. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 157

1.2. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między grupą uczniów chorych i zdrowych 163

1.3. Porównanie poziomu poczucia jakości życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 175

2. Poziomy przewlekłego zmęczenia badanej młodzieży – analiza porównawcza 179

2.1. Porównanie poziomu zmęczenia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 180

2.2. Porównanie poziomu zmęczenia między grupą uczniów chorych i zdrowych 182

2.3. Porównanie poziomu zmęczenia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 190

1. Prozdrowotny styl życia badanej młodzieży – analiza porównawcza 194

ROZDZIAŁ VI: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH 194

1.1. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 194

1.2. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między grupą uczniów chorych i zdrowych 202

1.3. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 213

2. Zachowania związane ze zdrowiem badanej młodzieży – analiza porównawcza 216

2.1. Porównanie zachowań zdrowotnych między dziewczętami a chłopcami w badanej grupie 216

2.2. Porównanie zachowań zdrowotnych między grupą uczniów chorych i zdrowych 218

2.3. Porównanie zachowań zdrowotnych uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 222

1. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia dziewcząt i chłopców w badanych grupach 226

ROZDZIAŁ VII: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA A PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH 226

2. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży chorej i zdrowej 233

3. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży z badanych szkół ponadgimnazjalnych 277

Podsumowanie 286

BIBLIOGRAFIA 298

SPIS TABEL 340

SPIS RYSUNKOW 343