"Społeczne znaczenie muzyki"

Identyfikator Librowy: 186988

Spis treści

WSTĘP 10

1.1. Konformizm społeczny 15

ROZDZIAŁ I ASPEKTY BADAŃ W PEDAGOGICE MUZYKI 15

1.2. zynniki zmieniające konformizm społeczny 20

1.3. Postawa wobec muzyki w kontekście zachowań społecznych 24

1.4. Znaczenie muzyki w reklamach 29

1.5. Cechy przekazu muzycznego 31

1.6. Cechy charakteryzujące odbiorców przekazu muzycznego 34

2.1. Nadawanie sensu muzyce 38

ROZDZIAŁ II POZNAWANIE MUZYKI 38

2.2. Strategie wnioskowania stosowane w kontakcie z muzyką 41

2.3. Stereotypy dotyczące muzyki 44

2.4. Pamięć muzyczna 46

2.5. Wyjaśnianie zachowań społecznych wobec muzyki 51

2.6. Błędy w ocenianiu wydarzeń muzycznych 54

3.1. Uzasadnianie zachowań wobec muzyki 59

ROZDZIAŁ III ZACHOWANIA WOBEC MUZYKI 59

3.2. Błędy w zachowaniach muzycznych 61

3.3. Dysonans jako następstwo podjęcia aktywności muzycznej 62

3.4. Uzasadnianie potrzeby kontaktu z muzyką 64

3.5. Uzasadnianie podejmowania wysiłku uczenia się muzyki 66

3.6. Dysonans poznawczy w świetle teorii uczenia się muzyki 68

4.1. Społeczna wnikliwość oraz relacje z innymi 72

ROZDZIAŁ IV BUDOWANIE WRAŻLIWOŚCI INTERPERSONALNEJ W KONTAKCIE Z MUZYKĄ 72

4.2. Podobieństwo preferencji a samoocena 74

4.3. Komunikowanie się za pomocą muzyki 76

4.4. Zachowania wywoływane przez muzykę 79

4.5. Znaczenie popełniania błędów w działaniach muzycznych 81

4.6. Problemy związane z badaniami w edukacji muzycznej 84

4.7. Edukacja muzyczna a uprzedzenia 87

5.1. Koncepcja badań z wykorzystaniem triangulacji 96

ROZDZIAŁ V ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH 96

5.2. Przedmiot i cel badań 101

5.3. Problemy i hipotezy badawcze 103

5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 104

5.5. Projektowanie badań i dobór próby 106

5.6. Zbieranie i interpretacja danych 107

5.7. Prezentowanie badań z wykorzystaniem triangulacji 109

5.8. Zasady etyczne w badaniach triangulacyjnych 111

5.9. Uzasadnienie wyboru metod w procesie badawczym 113

6.1. Założenia badań sondażowych 116

ROZDZIAŁ VI SAMOOCENA PREFERENCJI MUZYCZNYCZNYCH OSÓB BADANYCH 116

6.2. Operacjonalizacja pojęć 120

6.3. Budowa narzędzia – kwestionariusz ankiety 122

6.4. Analiza wyników w zakresie słuchania muzyki 123

6.4.1. Współzależności statyczne między cechami zachowań podczas słuchania muzyki 129

6.4.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi 134

6.5. Analiza wyników w zakresie podejmowania decyzji związanych z muzyką 141

6.5.1. Współzależności statystyczne między cechami zachowań w kategorii podejmowanie decyzji związanych z muzyką 145

6.5.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi w zakresie podejmowania decyzji 150

6.6. Analiza wyników w zakresie podejmowania działań muzycznych 155

6.6.1. Współzależności statystyczne między cechami zachowań w zakresie działań muzycznych 159

6.6.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi w zakresie działań muzycznych 164

7.1. Biograficzne poszukiwania 169

ROZDZIAŁ VII OPINIE STUDENTÓW O WŁASNYM ROZWOJU MUZYCZNYM 169

7.2. Podsumowanie wypowiedzi studentów o słuchaniu muzyki 170

7.2.1. Znaczenie słów „muzyka” i „rozwój muzyczny” 171

7.2.2. Początki zainteresowań muzycznych 173

7.2.3. Odbiór słuchanej muzyki 175

7.2.4. Reagowanie na muzykę 179

7.2.5. Koordynacja w muzyce 180

7.2.6. Podobieństwa i różnice w słuchanej muzyce 183

7.2.7. Rozumienie muzyki 184

7.3. Podsumowanie wypowiedzi studentów o wyborach dotyczących muzyki 190

7.3.1. Stosowanie zasad przy podejmowaniu wyborów 191

7.3.2. Znaczenie muzyki w codziennym życiu 195

7.3.3. Motywacja do działania muzycznego 197

7.4. Podsumowanie wypowiedzi studentów o działaniach muzycznych 202

7.4.1. Wewnętrzna równowaga 203

7.4.2. Formy aktywności muzycznej 207

7.4.3. Znaczenie kultury muzycznej 209

8.1. Poznanie społeczne muzyki 214

ROZDZIAŁ VIII REFLEKSJE DOTYCZĄCE SPOŁECZNEGO ZNACZENIA MUZYKI W ŚWIETLE BADAŃ 214

8.2. Spostrzeganie społeczne muzyki 217

8.3. Rozumienie muzycznych preferencji w kontekście społecznym 224

8.4. Uzasadnianie zachowań muzycznych 230

8.5. Postawy wobec muzyki i ich zmiany 231

8.6. Uleganie wpływom społecznym a zachowania wobec muzyki 234

BIBLIOGRAFIA 238

INDEKS RZECZOWY 248

INDEKS NAZWISK 252

SUMMARY 255