"Społeczne znaczenie muzyki"
Identyfikator Librowy: 186988
Spis treści
WSTĘP 10
1.1. Konformizm społeczny 15
ROZDZIAŁ I ASPEKTY BADAŃ W PEDAGOGICE MUZYKI 15
1.2. zynniki zmieniające konformizm społeczny 20
1.3. Postawa wobec muzyki w kontekście zachowań społecznych 24
1.4. Znaczenie muzyki w reklamach 29
1.5. Cechy przekazu muzycznego 31
1.6. Cechy charakteryzujące odbiorców przekazu muzycznego 34
2.1. Nadawanie sensu muzyce 38
ROZDZIAŁ II POZNAWANIE MUZYKI 38
2.2. Strategie wnioskowania stosowane w kontakcie z muzyką 41
2.3. Stereotypy dotyczące muzyki 44
2.4. Pamięć muzyczna 46
2.5. Wyjaśnianie zachowań społecznych wobec muzyki 51
2.6. Błędy w ocenianiu wydarzeń muzycznych 54
3.1. Uzasadnianie zachowań wobec muzyki 59
ROZDZIAŁ III ZACHOWANIA WOBEC MUZYKI 59
3.2. Błędy w zachowaniach muzycznych 61
3.3. Dysonans jako następstwo podjęcia aktywności muzycznej 62
3.4. Uzasadnianie potrzeby kontaktu z muzyką 64
3.5. Uzasadnianie podejmowania wysiłku uczenia się muzyki 66
3.6. Dysonans poznawczy w świetle teorii uczenia się muzyki 68
4.1. Społeczna wnikliwość oraz relacje z innymi 72
ROZDZIAŁ IV BUDOWANIE WRAŻLIWOŚCI INTERPERSONALNEJ W KONTAKCIE Z MUZYKĄ 72
4.2. Podobieństwo preferencji a samoocena 74
4.3. Komunikowanie się za pomocą muzyki 76
4.4. Zachowania wywoływane przez muzykę 79
4.5. Znaczenie popełniania błędów w działaniach muzycznych 81
4.6. Problemy związane z badaniami w edukacji muzycznej 84
4.7. Edukacja muzyczna a uprzedzenia 87
5.1. Koncepcja badań z wykorzystaniem triangulacji 96
ROZDZIAŁ V ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH 96
5.2. Przedmiot i cel badań 101
5.3. Problemy i hipotezy badawcze 103
5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 104
5.5. Projektowanie badań i dobór próby 106
5.6. Zbieranie i interpretacja danych 107
5.7. Prezentowanie badań z wykorzystaniem triangulacji 109
5.8. Zasady etyczne w badaniach triangulacyjnych 111
5.9. Uzasadnienie wyboru metod w procesie badawczym 113
6.1. Założenia badań sondażowych 116
ROZDZIAŁ VI SAMOOCENA PREFERENCJI MUZYCZNYCZNYCH OSÓB BADANYCH 116
6.2. Operacjonalizacja pojęć 120
6.3. Budowa narzędzia – kwestionariusz ankiety 122
6.4. Analiza wyników w zakresie słuchania muzyki 123
6.4.1. Współzależności statyczne między cechami zachowań podczas słuchania muzyki 129
6.4.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi 134
6.5. Analiza wyników w zakresie podejmowania decyzji związanych z muzyką 141
6.5.1. Współzależności statystyczne między cechami zachowań w kategorii podejmowanie decyzji związanych z muzyką 145
6.5.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi w zakresie podejmowania decyzji 150
6.6. Analiza wyników w zakresie podejmowania działań muzycznych 155
6.6.1. Współzależności statystyczne między cechami zachowań w zakresie działań muzycznych 159
6.6.2. Powiązania między zmiennymi – statystyczna istotność oraz siła związku między zmiennymi w zakresie działań muzycznych 164
7.1. Biograficzne poszukiwania 169
ROZDZIAŁ VII OPINIE STUDENTÓW O WŁASNYM ROZWOJU MUZYCZNYM 169
7.2. Podsumowanie wypowiedzi studentów o słuchaniu muzyki 170
7.2.1. Znaczenie słów „muzyka” i „rozwój muzyczny” 171
7.2.2. Początki zainteresowań muzycznych 173
7.2.3. Odbiór słuchanej muzyki 175
7.2.4. Reagowanie na muzykę 179
7.2.5. Koordynacja w muzyce 180
7.2.6. Podobieństwa i różnice w słuchanej muzyce 183
7.2.7. Rozumienie muzyki 184
7.3. Podsumowanie wypowiedzi studentów o wyborach dotyczących muzyki 190
7.3.1. Stosowanie zasad przy podejmowaniu wyborów 191
7.3.2. Znaczenie muzyki w codziennym życiu 195
7.3.3. Motywacja do działania muzycznego 197
7.4. Podsumowanie wypowiedzi studentów o działaniach muzycznych 202
7.4.1. Wewnętrzna równowaga 203
7.4.2. Formy aktywności muzycznej 207
7.4.3. Znaczenie kultury muzycznej 209
8.1. Poznanie społeczne muzyki 214
ROZDZIAŁ VIII REFLEKSJE DOTYCZĄCE SPOŁECZNEGO ZNACZENIA MUZYKI W ŚWIETLE BADAŃ 214
8.2. Spostrzeganie społeczne muzyki 217
8.3. Rozumienie muzycznych preferencji w kontekście społecznym 224
8.4. Uzasadnianie zachowań muzycznych 230
8.5. Postawy wobec muzyki i ich zmiany 231
8.6. Uleganie wpływom społecznym a zachowania wobec muzyki 234
BIBLIOGRAFIA 238
INDEKS RZECZOWY 248
INDEKS NAZWISK 252
SUMMARY 255