"Prawa naturalne dziecka"
Identyfikator Librowy: 189668
Spis treści
Redakcja 8
A gdyby tak szkoła zaczęła przestrzegać naturalnych praw uczenia się? 11
Zielone światło w Gennevilliers 17
Spuścizna pedagogiczna 19
Pierwsze efekty 23
Rok drugi 25
Ostatni rok 30
Po Gennevilliers 31
Moc wdzięczności dla naukowców 35
I. Plastyczna inteligencja człowieka 37
1. Plastyczność mózgu 39
Duża niedojrzałość mózgu dziecka 41
Codzienność dziecka strukturuje jego mózg 46
Żyć z dzieckiem znaczy uczestniczyć w specjalizacji jego mózgu 50
Krytyczny okres pierwszych lat życia 60
Pełne miłości otoczenie jest bardzo ważne 63
Dziecko uczy się, po prostu żyjąc 65
2. Prawa naturalne uczenia się 70
Nauka przez aktywne doświadczanie 74
Konieczność przewodnictwa 76
Konieczność zróżnicowania wieku 90
Motywacja wewnętrzna 99
Błędy są ważne 102
Różnorodność otaczającego świata 103
Nawiązać ponownie kontakt z naturą 108
Środowisko urozmaicone, ale nie przeładowane 112
Znaleźć czas na nicnierobienie i na rozmyślanie 115
Sen jest bardzo ważny 116
Dziecko zapamiętuje to, co ma sens 118
Znaczenie swobodnej zabawy 120
Toksyczność stresu 121
Życzliwość 128
3. Gennevilliers w skrócie 129
Organizacja typowego dnia 132
Solidna więź społeczna 145
Uwolnić dorosłego 147
Postawa dorosłego 151
Początki samodzielności 154
Uporządkowana przestrzeń 158
II. Pomoce dydaktyczne 169
1. Wyostrzanie percepcji sensorycznej 171
Pary i gradacja 175
Nazywanie tego, co się postrzega – nauczanie w trzech etapach 178
Lepiej widzieć 181
Lepiej słyszeć 194
Postrzegać dokładniej przez dotyk 196
Lepiej czuć i smakować 198
Wyostrzanie zmysłów przez ich używanie 198
Wyostrzanie postrzegania i odkrywanie świata 199
Aktywności są jedynie uzupełnieniem 201
2. Zaoferować kulturę – sensorycznie, jasno, stopniowo 202
Geografia 202
Geometria 213
Muzyka 220
3. Matematyka84 222
Liczenie od jednego do dziesięciu 227
Przypisywanie symbolu wartościom od jednego do dziesięciu 232
Odtwarzanie wartości od jednej do dziesięciu jedności 238
Liczenie powyżej 10 241
Wprowadzenie do systemu dziesiętnego 247
Operowanie dużymi liczbami 253
Podtrzymać naturalny zapał 256
4. Pierwsze kroki w czytaniu i pisaniu 261
Czytanie zmienia organizację mózgu 262
Podstawowe zasady czytania 267
Metoda zastosowana w Gennevilliers 270
Najważniejsza zasada: usłyszeć dźwięki 272
Podać kod alfabetyczny 277
Współpraca między dziećmi 282
Wzmocnienie zrozumienia kodu 285
Spontaniczne początki czytania 288
Od odkodowywania do czytania automatycznego 299
Czytanie słów 300
Czytanie zdań 306
Czytanie książek 309
Spontaniczne początki pisania 314
Znaczenie słownictwa 317
Znaczenie więzi ludzkiej 318
Czytanie i zyskiwanie autonomii 319
W domu 320
III. Jak wspierać rozwój kompetencji kluczowych inteligencji 327
1. Okresy wrażliwe 327
Dwa okresy wrażliwe w pierwszym roku życia 329
Rozpoznawanie okresów kluczowych 329
Rozwój kompetencji wykonawczych 335
2. Kompetencje wykonawcze 337
Biologiczne podstawy procesu uczenia się 340
Ważniejsze od IQ 341
Lepsze relacje społeczne 343
3. Wspieranie autonomii dziecka na co dzień 344
Gdy inteligencja broni się przed nami 347
Po pierwsze: nie przeszkadzać 349
Codzienna samodzielność w klasie 351
Nie szczędzić czasu na demonstrację 355
Wewnętrzny cel 360
Nasza postawa 361
Dokładność 363
Indywidualne wsparcie 364
Samodzielne doskonalenie się 365
Codzienne zadania praktyczne 367
Ćwiczenie jednego gestu 375
Operowanie prawdziwymi przedmiotami 379
Pomóc dziecku wyrazić siebie 387
Pomóc dziecku cierpliwie zaczekać 388
Rozwinąć dobrą kontrolę hamowania 390
Pojawienie się krytycznej samodyscypliny 395
Uszanować potrzebę porządku 398
4. Więcej wolności 405
Mniej zajęć kierowanych 406
Więcej natury i życia123 410
5. Chrońmy dziecko przed toksycznym stresem 411
Chrońmy dziecko przed przemocą 411
Pomagając dziecku radzić sobie z emocjami, chronimy je 414
Zrozumieć swoje emocje, by lepiej rozumieć innych 417
6. Powrót do siebie 418
IV. Najważniejsza jest miłość 426
1. Potęga więzi społecznej131 426
Chemia więzi134 428
Więź społeczna – korzyści z punktu widzenia molekularnego 429
Więź poprawia nasz dobrostan i podnosi poziom szczęścia 430
Izolacja hamuje i zaburza rozwój empatii141 431
W razie osamotnienia nasz organizm od razu zaczyna bić na alarm 432
Więź społeczna w klasie w Gennevilliers 433
Stworzyć ramy sprzyjające więzi 438
Więź nie znaczy zależność 440
2. Umożliwić ekspresję wrodzonych tendencji społecznych 448
Wrodzona zdolność do empatii 448
Spontaniczna skłonność do altruizmu 449
Zablokowanie tendencji prospołecznej 452
Wrodzona intuicja moralna 455
Wspieranie przez nagradzanie? 458
Rozpoznać predyspozycje społeczne i właściwie je karmić 461
Co się stało z dziećmi z naszej klasy? 463
3. Być razem po to, by… nauczyć się być razem 467
Zakończenie 472
Pomóżmy człowiekowi ujawnić swoją piękną i świetlistą naturę 472
Podziękowania 481
Aneks 484
Bibliografia 485
KSIĄŻKI, ARTYKUŁY, WYKŁADY 485
FILMY DOKUMENTALNE 506