"Prawa naturalne dziecka"

Identyfikator Librowy: 189668

Spis treści

Redakcja 8

A gdyby tak szkoła zaczęła przestrzegać naturalnych praw uczenia się? 11

Zielone światło w Gennevilliers 17

Spuścizna pedagogiczna 19

Pierwsze efekty 23

Rok drugi 25

Ostatni rok 30

Po Gennevilliers 31

Moc wdzięczności dla naukowców 35

I. Plastyczna inteligencja człowieka 37

1. Plastyczność mózgu 39

Duża niedojrzałość mózgu dziecka 41

Codzienność dziecka strukturuje jego mózg 46

Żyć z dzieckiem znaczy uczestniczyć w specjalizacji jego mózgu 50

Krytyczny okres pierwszych lat życia 60

Pełne miłości otoczenie jest bardzo ważne 63

Dziecko uczy się, po prostu żyjąc 65

2. Prawa naturalne uczenia się 70

Nauka przez aktywne doświadczanie 74

Konieczność przewodnictwa 76

Konieczność zróżnicowania wieku 90

Motywacja wewnętrzna 99

Błędy są ważne 102

Różnorodność otaczającego świata 103

Nawiązać ponownie kontakt z naturą 108

Środowisko urozmaicone, ale nie przeładowane 112

Znaleźć czas na nicnierobienie i na rozmyślanie 115

Sen jest bardzo ważny 116

Dziecko zapamiętuje to, co ma sens 118

Znaczenie swobodnej zabawy 120

Toksyczność stresu 121

Życzliwość 128

3. Gennevilliers w skrócie 129

Organizacja typowego dnia 132

Solidna więź społeczna 145

Uwolnić dorosłego 147

Postawa dorosłego 151

Początki samodzielności 154

Uporządkowana przestrzeń 158

II. Pomoce dydaktyczne 169

1. Wyostrzanie percepcji sensorycznej 171

Pary i gradacja 175

Nazywanie tego, co się postrzega – nauczanie w trzech etapach 178

Lepiej widzieć 181

Lepiej słyszeć 194

Postrzegać dokładniej przez dotyk 196

Lepiej czuć i smakować 198

Wyostrzanie zmysłów przez ich używanie 198

Wyostrzanie postrzegania i odkrywanie świata 199

Aktywności są jedynie uzupełnieniem 201

2. Zaoferować kulturę – sensorycznie, jasno, stopniowo 202

Geografia 202

Geometria 213

Muzyka 220

3. Matematyka84 222

Liczenie od jednego do dziesięciu 227

Przypisywanie symbolu wartościom od jednego do dziesięciu 232

Odtwarzanie wartości od jednej do dziesięciu jedności 238

Liczenie powyżej 10 241

Wprowadzenie do systemu dziesiętnego 247

Operowanie dużymi liczbami 253

Podtrzymać naturalny zapał 256

4. Pierwsze kroki w czytaniu i pisaniu 261

Czytanie zmienia organizację mózgu 262

Podstawowe zasady czytania 267

Metoda zastosowana w Gennevilliers 270

Najważniejsza zasada: usłyszeć dźwięki 272

Podać kod alfabetyczny 277

Współpraca między dziećmi 282

Wzmocnienie zrozumienia kodu 285

Spontaniczne początki czytania 288

Od odkodowywania do czytania automatycznego 299

Czytanie słów 300

Czytanie zdań 306

Czytanie książek 309

Spontaniczne początki pisania 314

Znaczenie słownictwa 317

Znaczenie więzi ludzkiej 318

Czytanie i zyskiwanie autonomii 319

W domu 320

III. Jak wspierać rozwój kompetencji kluczowych inteligencji 327

1. Okresy wrażliwe 327

Dwa okresy wrażliwe w pierwszym roku życia 329

Rozpoznawanie okresów kluczowych 329

Rozwój kompetencji wykonawczych 335

2. Kompetencje wykonawcze 337

Biologiczne podstawy procesu uczenia się 340

Ważniejsze od IQ 341

Lepsze relacje społeczne 343

3. Wspieranie autonomii dziecka na co dzień 344

Gdy inteligencja broni się przed nami 347

Po pierwsze: nie przeszkadzać 349

Codzienna samodzielność w klasie 351

Nie szczędzić czasu na demonstrację 355

Wewnętrzny cel 360

Nasza postawa 361

Dokładność 363

Indywidualne wsparcie 364

Samodzielne doskonalenie się 365

Codzienne zadania praktyczne 367

Ćwiczenie jednego gestu 375

Operowanie prawdziwymi przedmiotami 379

Pomóc dziecku wyrazić siebie 387

Pomóc dziecku cierpliwie zaczekać 388

Rozwinąć dobrą kontrolę hamowania 390

Pojawienie się krytycznej samodyscypliny 395

Uszanować potrzebę porządku 398

4. Więcej wolności 405

Mniej zajęć kierowanych 406

Więcej natury i życia123 410

5. Chrońmy dziecko przed toksycznym stresem 411

Chrońmy dziecko przed przemocą 411

Pomagając dziecku radzić sobie z emocjami, chronimy je 414

Zrozumieć swoje emocje, by lepiej rozumieć innych 417

6. Powrót do siebie 418

IV. Najważniejsza jest miłość 426

1. Potęga więzi społecznej131 426

Chemia więzi134 428

Więź społeczna – korzyści z punktu widzenia molekularnego 429

Więź poprawia nasz dobrostan i podnosi poziom szczęścia 430

Izolacja hamuje i zaburza rozwój empatii141 431

W razie osamotnienia nasz organizm od razu zaczyna bić na alarm 432

Więź społeczna w klasie w Gennevilliers 433

Stworzyć ramy sprzyjające więzi 438

Więź nie znaczy zależność 440

2. Umożliwić ekspresję wrodzonych tendencji społecznych 448

Wrodzona zdolność do empatii 448

Spontaniczna skłonność do altruizmu 449

Zablokowanie tendencji prospołecznej 452

Wrodzona intuicja moralna 455

Wspieranie przez nagradzanie? 458

Rozpoznać predyspozycje społeczne i właściwie je karmić 461

Co się stało z dziećmi z naszej klasy? 463

3. Być razem po to, by… nauczyć się być razem 467

Zakończenie 472

Pomóżmy człowiekowi ujawnić swoją piękną i świetlistą naturę 472

Podziękowania 481

Aneks 484

Bibliografia 485

KSIĄŻKI, ARTYKUŁY, WYKŁADY 485

FILMY DOKUMENTALNE 506