"AutoCAD 2018/LT2018/360+"
Identyfikator Librowy: 191395
Spis treści
1. Koncepcja i zawartość podręcznika 26
1.1. Zawartość programowa 27
1.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia 28
1.3. Dodatkowe źródła informacji 28
1.3.1. Literatura drukowana 28
1.3.2. Blog 28
1.3.3. Kanał YouTube 29
1.4. Przeznaczenie 30
1.5. Realizacja typowych szkoleń (Learning Paths) 30
1.5.1. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawy projektowania 2D (Fundamentals) 30
1.5.2.1. Bez przygotowania wstępnego 31
1.5.2. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawowy kurs projektowania 2D (Essentials) 31
1.5.2.2. Po kursie „Podstawy projektowania 2D (Fundamentals)” 32
1.5.3. AutoCAD/AutoCAD LT. Kurs projektowania 2D (Essentials & Beyond the Basics) 32
1.5.4. AutoCAD. Kurs projektowania parametrycznego 2D 33
1.5.5. AutoCAD. Podstawowy kurs projektowania 3D (3D Essentials) 33
1.5.6. AutoCAD 360 Web/Mobile. Kurs projektowania 33
1.5.7. AutoCAD. Kurs przygotowawczy do egzaminu AutoCAD Certified Professional 34
1.5.8. AutoCAD. Metody skutecznego zdawania egzaminu AutoCAD Certified Professional 34
2.1. Oznaczenia podstawowe 35
2. Zastosowane oznaczenia 35
2.2. Sposoby wydawania poleceń 36
2.2.1. Wstążka 37
2.2.2. Menu aplikacji 39
2.2.3. Pasek szybkiego dostępu i menu rozwijane 40
2.2.4. Pasek nawigacji 41
2.2.5. Menu kursora 41
2.2.6. Wiersz poleceń i nazwy poleceń 43
2.3. Formatowanie dialogu w wierszu poleceń 44
2.2.7. Inne operacje 44
2.3.1. Wskazówki metodyczne 47
2.4. Instrukcje do ćwiczeń 48
2.4.1. Dane wyjściowe do ćwiczeń 48
2.4.2. Polecenia ćwiczeń i rozwiązania 49
2.5. Narzędzia niedostępne w wersji LT 50
CZĘŚĆ I. NIEPARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 52
3.1. Techniki pracy za pomocą myszy 54
3. Podstawy środowiska AutoCAD 54
3.2. Uruchamianie programu 56
3.3. Podstawowe elementy okna programu 58
3.3.1. Rozszerzone etykiety narzędzi 60
3.3.2. Operacje wykonywane za pomocą wstążki 61
3.3.2.1. Podsumowanie 63
3.3.3.1. Wyświetlanie przełączników i przycisków na pasku 64
3.3.3. Przełączniki i przyciski na Pasku stanu 64
3.3.3.2. Przełączanie przełączników 65
3.3.4. Karta modelu i karty arkuszy (układów) 67
3.4. Metody wydawania poleceń 68
3.5. Wydawanie polecenia za pomocą panelu wstążki 68
3.5.1. Ćwiczenia 69
3.6. Podstawowe kształty kursora 70
3.6.1. Kursor graficzny 71
3.6.2. Wskaźnik zbioru wskazań 72
3.6.3. Kursor graficzny ze wskaźnikiem zbioru wskazań 72
3.7. Cofanie i ponawianie polecenia – ćwiczenia 73
3.8. Wyszukiwanie polecenia za pomocą Menu aplikacji 74
3.8.1. Ćwiczenia 74
3.9. Wydawanie polecenia za pomocą klawiatury 75
3.9.1. Okno poleceń i wiersz poleceń 76
3.9.2. Dodatkowe funkcje wiersza poleceń 78
3.9.2.1. Autouzupełnianie (Autocomplete) 79
3.9.3. Autokorekta, synonimy, rozpoznawanie obiektów, wyszukiwanie 79
3.9.4. Rysowanie odcinków za pomocą klawiatury – ćwiczenia 80
3.10. Opcje poleceń 82
3.10.1. Opcja domyślna 84
3.10.2. Pozostałe opcje 84
3.10.3. Sposoby wybierania opcji poleceń 85
3.10.4. Opcje polecenia linia (line) 86
3.10.5. Przykłady opcji innych poleceń 86
3.10.6. Ćwiczenia 87
3.11. Przerywanie działania polecenia 88
3.12. Powtarzanie poleceń 88
3.13. Ćwiczenia 89
3.14. System pomocy (Help) 90
3.14.1. Wewnętrzna przeglądarka pomocy 90
3.14.2. Uruchamianie systemu pomocy 91
3.14.2.1. Pomoc w trybie oczekiwania na polecenie 92
3.14.2.2. Pomoc w trakcie działania polecenia 92
3.15. Wydawanie polecenia za pomocą Paska szybkiego dostępu 94
3.16. Usuwanie obiektów – ćwiczenia 94
3.17. Zapisywanie projektu w pamięci zewnętrznej 96
3.18. Podstawowe typy plików 99
3.19. Ponowny zapis projektu na dysku 99
3.20. Zapisywanie kopii projektu na dysku 100
3.21. Zamykanie okna projektu 101
3.22. Otwieranie istniejącego projektu 103
3.22.1. Pełne otwieranie pliku projektu 103
3.22.2. Otwieranie pliku projektu w trybie tylko do odczytu 104
3.23. Kończenie pracy 106
4. Instalacja plików dodatkowych 108
5.1. Przywrócenie ustawień domyślnych 111
5. Wybrane operacje konfiguracyjne 111
5.2. Ustawienia opcji wykorzystywane podczas kursu 114
5.2.1. Profile użytkownika 115
5.2.2. Tworzenie i uaktywnienie profilu 115
5.2.3. Resetowanie profilu 117
5.2.4. Karta Wyświetl (Display) 118
5.2.5. Karta Otwórz i zapisz (Open and Save) 121
5.2.6. Karta System 122
5.2.7. Karta Parametry użytkownika (User Preferences) 123
5.2.8. Karta Pomoce rysunkowe (Drafting) 125
5.2.9. Karta Modelowanie 3D (3D Modeling) 127
5.2.10. Karta Wybór (Selection) 128
5.2.11. Rozmiar wskaźnika zbioru wskazań i kursora 131
5.2.12. Pasek nawigacji (Navigation Bar) 132
5.2.13. Pasek szybkiego dostępu (Quick Access Toolbar) 132
5.2.13.1. Modyfikacja paska szybkiego dostępu 133
5.2.14. Karty i panele narzędzi 134
5.2.15. Okna typu Paleta 136
5.2.16. Obiekty na Pasku stanu 137
5.2.17. Ustawienia rysunkowe Skok i siatka (Snap and Grid) 138
5.2.17.1. Skok (snap) 139
5.2.17.2. Siatka rysunkowa (Grid) 140
5.3. Obszary robocze 142
5.3.1. Ustawienia obszaru roboczego 142
5.3.2. Definiowanie własnego obszaru roboczego 143
5.3.3. Wybór obszaru roboczego 145
6. Tworzenie nowego projektu 146
6.1. Typowy algorytm tworzenia nowego projektu 148
6.2. Ćwiczenia 148
6.2.1. Tworzenie nowego projektu na podstawie szablonu 148
6.2.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu 150
6.2.3. Zapis utworzonego projektu w folderze roboczym kursu 151
7. Podstawy zarządzania szablonami 153
7.1. Typowy algorytm tworzenia szablonu 154
7.1.1. Zapis projektu jako szablon – ćwiczenia 155
7.1.1.1. Szablon-1 156
7.1.1.2. Szablon-2 157
7.1.1.3. AJ-ISO-A4 159
7.1.1.4. Szablon----K 160
7.1.1.5. Szablon-3D 160
7.2. Tworzenie nowego projektu bezpośrednio po zapisie szablonu 160
7.2.1. Ćwiczenia 161
7.2.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu z rzutnią 163
8.1. Układy współrzędnych 2D 165
8. Współrzędne 2D 165
8.2. Wprowadzanie współrzędnych 2D 166
8.3. Współrzędne kartezjańskie 2D 167
8.3.1. Współrzędne bezwzględne 168
8.3.2. Ćwiczenia 169
8.3.3. Współrzędne względne 171
8.3.4. Ćwiczenia 173
9. Zadania kontrolne 176
10. Śledzenie biegunowe i bezpośrednie wprowadzanie odległości 178
10.1. Ćwiczenia 179
11.1. Format jednostek 184
11. Wymiary obiektów a podziałka rysunkowa 184
12. Współrzędne biegunowe 187
12.1. Ćwiczenia 188
13. Zadania kontrolne 190
14. Dynamiczne wprowadzanie danych 191
14.1. Elementy trybu wprowadzania dynamicznego 192
14.2. Konfiguracja trybu wprowadzania dynamicznego 194
14.3. Wprowadzanie dynamiczne – ćwiczenia 195
14.4. Weryfikacja długości i kątów – ćwiczenia 199
15. Tworzenie obiektów podstawowych 201
15.1. Odcinek (polecenie – linia) 202
15.1.1. Opcje 202
15.1.2. Tryb kontynuacji 203
15.1.3. Ćwiczenia 203
15.2. Okrąg 204
15.2.1. Opcje 205
15.2.2. Ćwiczenia 206
15.3. Domyślne wartości wejściowe 210
15.4. Elipsa 210
15.4.1. Opcje 211
15.4.2. Ćwiczenia 211
15.5. Prosta 212
15.5.1. Opcje 213
15.5.2. Ćwiczenia 214
15.6. Krzywe typu splajn 215
15.6.1. Opcje 217
15.6.2. Ćwiczenia 218
15.7. Łuk 220
15.7.1. Opcje 221
15.7.2. Tryb kontynuacji 222
15.7.3.1. Opcje: Początek, środek 223
15.7.3. Ćwiczenia 223
16. Ćwiczenia projektowe 226
17.1. Polilinia 227
17. Tworzenie obiektów złożonych 227
17.1.1. Opcje 228
17.1.2. Tryb kontynuacji 229
17.1.3. Ćwiczenia 229
17.1.4. Sterowanie wypełnieniem 234
17.2. Wielokąty 235
17.2.1. Prostokąt 235
17.2.1.1. Opcje 236
17.2.2. Ćwiczenia 237
17.2.3.1. Opcje 239
17.2.3. Inne wielokąty 239
17.2.4. Ćwiczenia 240
17.3. Obiekty opisowe i standardowe 242
17.3.1. Tworzenie obiektów opisowych 243
17.3.2. Zmiana listy skal 243
17.3.3. Aktualizacja obiektów opisowych 243
17.3.4.1. Wydruk w podziałce 1:1 244
17.3.4. Optymalizacja stosowania obiektów opisowych 244
17.3.4.2. Wydruk w podziałce innej niż 1:1 245
17.4. Obiekty tekstowe 246
17.4.1. Styl tekstu 247
17.4.2. Przegląd istniejących stylów tekstu 248
17.4.2.1. Czcionki TrueType 249
17.4.2.2. Czcionki typu SHX 250
17.4.2.3. Wysokość tekstu w definicji stylu 251
17.4.2.4. Dostępne style tekstu – podsumowanie 252
17.4.3. Nazwy stylów tekstu 252
17.4.4. Znaki specjalne 253
17.4.5. Tworzenie wiersza tekstu – ćwiczenia 253
17.4.6. Zmiana skali opisu istniejących obiektów – ćwiczenia 261
17.4.7. Opcje tworzenia wiersza tekstu 266
17.4.8. Tekst wielowierszowy 267
17.4.9. Definiowanie stylu tekstu i tworzenie tekstu wielowierszowego – ćwiczenia 268
17.4.10. Inne operacje wykonywane za pomocą edytora tekstu wielowierszowego 272
17.4.10.1. Wybrane operacje formatowania akapitów, znaków oraz symbole i ułamki 273
17.4.10.2. Pola tekstowe 273
17.4.10.3. Opcje dopasowania (wyrównania) tekstu 274
17.5. Tabele 275
17.5.1. Styl tabeli 275
17.5.2. Tworzenie tabeli 276
17.5.3. Ćwiczenia 277
17.6. Kreskowanie i wypełnienie 281
17.6.1. Rodzaje kreskowania 282
17.6.2. Definiowanie kreskowania 284
17.6.2.1. Opcja domyślna – Wskaż punkty (Pick Points) 285
17.6.2.2. Opcja Wybierz obiekty (Select Objects) 287
17.6.3. Ćwiczenia 289
17.7. Inne obiekty 291
18.1. Tryby lokalizacji 293
18. Narzędzia rysowania precyzyjnego 293
18.1.1. Stałe tryby lokalizacji 295
18.1.2. Chwilowy tryb lokalizacji 297
18.1.3. Zestawienie trybów lokalizacji 299
19. Ćwiczenia projektowe 301
19.1. Wprowadzenie 302
19.2. Rysowanie trójkąta 302
19.3. Rysowanie wysokości trójkąta 303
19.4. Rysowanie okręgów stycznych 304
19.5. Rysowanie pozostałych odcinków 306
19.6. Rysowanie nietypowego okręgu 307
20. Narzędzia rysowania precyzyjnego – śledzenie 310
20.1. Tymczasowe punkty śledzenia 311
20.2. Ćwiczenia 311
20.2.1. Włączanie tymczasowego punktu śledzenia 312
20.2.2. Wyłączanie tymczasowego punktu śledzenia 313
21. Zadania kontrolne 316
22. Sterowanie wyświetlaniem 2D 320
22.1. Narzędzie ViewCube w modelu 2D 321
22.2. Wyświetlanie siatki rysunkowej 321
22.3. Uwagi ogólne 322
22.4. Panoramowanie 322
22.5. Ćwiczenia 323
22.6. Operowanie powiększeniem 324
22.7. Ćwiczenia 325
22.7.1. Powiększenie w czasie rzeczywistym 325
22.7.2. Okno 326
22.7.3. Zoom i nowy fragment 327
22.7.4. Zakres 328
22.7.5. Wszystko i Okno 328
22.7.6. Skala względna 329
22.7.7. Poprzedni widok 330
22.7.8. Okno i poprzedni 330
22.8. Strategie sterowania wyświetlaniem 331
22.8.1. Bez użycia rolki 331
22.8.2. Z użyciem rolki 332
22.8.3. Inne narzędzia sterowania wyświetlaniem 333
23. Edycja obiektów 335
23.1. Ogólna metoda edycji 336
23.2. Zbiory wskazań (kolekcje) 338
23.2.1. Wybieranie pojedynczego obiektu 338
23.2.1.1. Wybór elementów pokrywających się (metoda standardowa) 339
23.2.1.2. Wybór elementów pokrywających się (cykliczny) 339
23.2.2. Uzupełnianie kolekcji 341
23.2.3. Usuwanie elementu z kolekcji 341
23.2.4.1. Okno typu przecinającego 342
23.2.4. Wybór za pomocą okna 342
23.2.4.2. Okno typu ciągłego 343
23.2.5. Niejawne opcje wybierania obiektów 344
23.3. Usuwanie obiektów 345
23.3.1. Ćwiczenia 345
23.4. Przekształcenia o wektor 346
23.4.1. Metoda „punkt bazowy” (skąd–dokąd) 347
23.4.1.1. Ogólny algorytm metody „punkt bazowy” (skąd–dokąd) 348
23.4.2. Metoda „przesunięcie” (o ile i w którą stronę) 348
23.4.2.1. Ogólny algorytm metody „przesunięcie” (o ile i w którą stronę) 349
23.5. Przesuwanie obiektów 350
23.5.1. Ćwiczenia 350
23.6. Przesuwanie ortogonalne za pomocą klawiatury (Nudging) 354
23.6.1. Ćwiczenia 355
23.7. Kopiowanie obiektów 356
23.7.1. Opcje 357
23.7.2. Ćwiczenia 357
23.8. Rozciąganie obiektów 359
23.8.1. Ćwiczenia 360
23.9. Kopiowanie obiektów w szyku 363
23.9.1. Szyki standardowe i zespolone 363
23.9.1.1. Szyk prostokątny 364
23.9.1.2. Szyk biegunowy 364
23.9.2. Ćwiczenia 365
23.9.1.3. Szyk wzdłuż ścieżki 365
23.9.2.1. Szyk prostokątny 365
23.9.2.2. Szyk biegunowy 368
23.9.2.3. Szyk wzdłuż ścieżki 371
23.10. Kopiowanie obiektów przez odsunięcie 373
23.10.1. Ćwiczenia 374
23.11. Lustrzane odbicie 378
23.11.1. Ćwiczenia 378
23.12. Skalowanie 380
23.12.1. Ćwiczenia 381
23.13. Obracanie obiektów 383
23.13.1. Ćwiczenia 384
23.14. Ucinanie i wydłużanie obiektów 386
23.14.1.1. Pełny algorytm ucinania i wydłużania 388
23.14.1. Ogólna metoda ucinania i wydłużania 388
23.14.1.2. Skrócony algorytm ucinania i wydłużania 389
23.14.1.3. Uwagi dodatkowe 390
23.14.2. Ćwiczenia 390
23.15. Przedłużanie i skracanie obiektów 394
23.15.1. Ćwiczenia 394
23.16. Przerywanie obiektów 396
23.16.1. Ćwiczenia 397
23.17. Łączenie obiektów 401
23.17.1. Ćwiczenia 401
23.18. Fazowanie krawędzi 403
23.18.1. Ćwiczenia 405
23.19. Zaokrąglanie krawędzi 408
23.19.1. Ćwiczenia 409
23.20. Rozbijanie obiektów złożonych 413
23.20.1. Ćwiczenia 414
23.21. Indywidualne polecenia edycyjne 415
23.21.1. Łączenie odcinków i łuków w polilinię – edycja polilinii 417
23.21.2. Ćwiczenia 417
23.21.3. Inne indywidualne polecenia edycyjne 419
23.21.4. Edycja kreskowania – ćwiczenia 420
23.21.4.1. Zmiana skali opisu 422
23.21.5. Edycja tekstu – ćwiczenia 422
23.21.5.1. Zmiana skali opisu 423
23.21.6. Ćwiczenia dodatkowe 423
24. Ćwiczenia projektowe 425
25. Zadania kontrolne 431
26.1. Wybór metody edycji 433
26. Edycja za pomocą uchwytów 433
26.2. Uchwyty standardowe 434
26.2.1. Ogólna metoda edycji 437
26.2.1.2. Skrócony algorytm edycji za pomocą uchwytów 438
26.2.1.1. Pełny algorytm edycji za pomocą uchwytów 438
26.2.2.1. Rozciąganie odcinka 440
26.2.2. Ćwiczenia 440
26.2.2.2. Przesuwanie i rozciąganie okręgu 441
26.2.2.3. Inne operacje edycyjne 443
26.3. Uchwyty wielofunkcyjne 445
26.3.1. Ogólna metoda edycji za pomocą uchwytów wielofunkcyjnych 446
26.3.2. Ćwiczenia 447
27. Zadania kontrolne 450
28.1. Rysowanie projektu BUD1 452
28. Ćwiczenia przejściowe 452
28.1.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 453
28.1.2. Realizacja koncepcji podstawowej 453
28.1.3. Koncepcje alternatywne 454
28.2. Rysowanie projektu DET1 455
28.2.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 456
28.2.2.1. Pierwszy fragment łamanej 457
28.2.2. Realizacja koncepcji podstawowej 457
28.2.2.2. Drugi fragment łamanej 458
28.2.2.3. Kopiowanie przez odsunięcie 459
28.2.2.4. Obcięcie końców 460
28.2.2.5. Analiza dostępnych stylów tekstu 460
28.2.2.6. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 461
28.2.2.7. Ocena wysokości napisu (tekstu) 461
28.2.2.8. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 461
28.2.2.10. Tworzenie napisu 462
28.2.2.9. Definiowanie nowego stylu tekstu 462
28.2.3.1. Uniwersalny kalkulator klasyczny 462
28.2.3. Inne koncepcje rysowania zarysu 462
28.2.3.2. Paleta narzędzi Kalkulator (QuickCalc) 464
28.2.3.3. Tryb śledzenia 464
28.3. Rysowanie projektu DET2 465
28.3.1. Tryb śledzenia i tymczasowy punkt śledzenia (lokalizacji) 466
28.3.2. Tryb śledzenia 469
28.3.4.1. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 470
28.3.3. Rysowanie okręgu 470
28.3.4. Napisy 470
28.3.4.2. Ocena wysokości napisów 471
28.3.4.3. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 472
28.3.4.4. Definiowanie nowego stylu tekstu 472
28.3.4.5. Tworzenie napisów 472
29. Właściwości ogólne obiektów 474
29.1. Technika warstw 475
29.2. Właściwości logiczne i określone wprost 477
29.2.1. Właściwości logiczne 477
29.2.2. Właściwości określone wprost 478
29.2.3. Właściwości logiczne a określone wprost 478
29.3. Właściwości bieżące i właściwości kolekcji obiektów 479
29.4. Rodzaj linii 481
29.4.1. Wczytywanie i usuwanie rodzaju linii – ćwiczenia 482
29.4.2. Efektywne zarządzanie rodzajami linii 487
29.4.2.1. Poprawna organizacja środowiska pracy 488
29.4.2.2. Wymuszona praca w źle zorganizowanym środowisku 489
29.4.3. Skala rodzaju linii 490
29.4.3.1. Indywidualna skala rodzaju linii nowo tworzonych obiektów 491
29.4.3.2. Skala globalna rodzaju linii 491
29.4.3.3. Indywidualna skala rodzaju linii obiektu 491
29.4.3.4. Całkowita skala rodzaju linii obiektu 492
29.4.4. Określanie całkowitej skali rodzaju linii obiektu 492
29.4.4.1. Sposób wyświetlania linii na rysunku 494
29.5. Szerokość (grubość) linii 495
29.5.1. Standardowa szerokość (grubość) linii 496
29.5.2. Regulacja sposobu wyświetlania szerokości (grubości) linii 497
29.6. Kolor 499
29.7. Przezroczystość ogólna 500
29.8. Sterowanie właściwościami za pośrednictwem warstwy 501
29.9. Budowa struktury warstw – ćwiczenia 504
29.9.1. Wczytanie definicji linii 504
29.9.2. Zmiana nazwy i koloru warstwy 505
29.9.3. Usuwanie warstwy 506
29.9.4. Tworzenie nowej warstwy 507
29.9.5. Ustawianie warstwy bieżącej 509
29.10. Operacje na warstwach – ćwiczenia 510
29.9.6. Modyfikacja struktury i właściwości warstw 510
29.10.1. Filtry warstw 511
29.10.2. Wybór warstwy aktualnej 511
29.10.3. Zamrażanie warstwy 514
29.10.4. Przenoszenie obiektów na inną warstwę 515
29.10.5. Uzgadnianie właściwości 516
29.10.6. Właściwość określona wprost 517
29.10.7. Zmiana właściwości obiektów przez warstwę 518
30.1. Szablon ze strukturą warstw 520
30. Ćwiczenia przejściowe 520
31. Wymiarowanie 527
31.1. Styl wymiarowania 531
31.2. Czynności wstępne 533
31.3. Ogólne warianty wymiarowania 533
31.1.1. Nazwy stylów wymiarowania 533
31.4. Wymiar liniowy 535
31.3.1. Warstwa docelowa wymiarów 535
31.4.1. Ćwiczenia 537
31.5. Wymiar normalny 541
31.5.1. Ćwiczenia 541
31.6. Ćwiczenia 543
31.7. Wymiary promienia i średnicy 544
31.7.1. Ćwiczenia 545
31.8. Znaczniki środka 546
31.8.1. Tradycyjny znacznik środka 546
31.8.1.1. Ćwiczenia 547
31.8.2. Zespolony znacznik środka 547
31.8.2.1. Konfiguracja zespolonego znacznika środka 548
31.8.2.2. Ćwiczenia 548
31.9. Zespolone osie symetrii 549
31.9.1. Konfiguracja zespolonych osi symetrii 550
31.9.2. Ćwiczenia 551
31.10. Wymiar kątowy 552
31.10.1. Ćwiczenia 553
31.11. Dołączanie przedrostka i przyrostka 554
31.11.1. Ćwiczenia 554
31.12. Szybkie wymiarowanie 559
31.12.1. Modyfikacja stylu wymiarowania 560
31.12.2. Ćwiczenia 561
31.13. „Inteligentne” narzędzie WYMIAR (DIM) 563
31.13.1. Algorytm „inteligentnego” wymiarowania 564
31.13.1.1. Wymiar zdefiniowany przez jeden obiekt 565
31.13.1.2. Wymiar zdefiniowany przez dwa obiekty 565
31.13.2. Ćwiczenia 566
31.14. Linie i wielolinie odniesienia 573
31.14.1. Styl wielolinii odniesienia 575
31.14.2. Tworzenie wielolinii odniesienia 577
31.14.3. Edycja wielolinii odniesienia 578
31.14.4.1. Tworzenie wielolinii 579
31.14.4. Ćwiczenia 579
31.14.4.2. Edycja wielolinii za pomocą uchwytów 581
31.14.4.3. Dołączanie i usuwanie linii odniesienia 581
31.14.4.4. Wyrównywanie położenia wielolinii 584
31.14.4.5. Grupowanie wielolinii 586
31.14.4.6. Modyfikacja stylu wielolinii 588
31.14.4.7. Ćwiczenie kontrolne 589
31.14.4.8. Zmiana skali opisu wielolinii odniesienia 589
31.15. Podstawy edycji wymiarów 590
31.15.1. Zmiana skali opisu 590
31.15.2.1. Edycja za pomocą uchwytów 591
31.15.2. Ćwiczenia 591
31.15.2.2. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 594
31.15.2.3. Przerywanie obiektów wymiarowych 594
31.15.2.4. Inne operacje edycyjne 595
31.16. Inne narzędzia wymiarowania i edycji elementów opisu 596
32. Uniwersalne narzędzia zarządzania właściwościami obiektów 598
32.1. Szybkie właściwości istniejących obiektów 599
32.1.1. Bez włączania przełącznika SW (QP) 599
32.1.2. Przy włączonym przełączniku SW (QP) 600
32.2. Właściwości istniejących obiektów 601
32.2.1. Ćwiczenia 603
32.2.2. Edycja zespolonych znaczników środka i osi symetrii 608
32.3. Uzyskiwanie informacji o istniejących obiektach 611
32.3.1. Lista informacji o istniejących obiektach 612
32.3.2. Pomiar odległości 612
32.3.3. Odczyt współrzędnych punktu 612
32.3.4. Pomiar pola powierzchni 612
32.3.5. Nowe narzędzia pomiarowe 613
33.1. Wymiarowanie projektu BUD1 614
33. Ćwiczenia przejściowe 614
33.2. Wymiarowanie projektu DET1 616
33.3. Wymiarowanie projektu DET2 623
33.4. Edycja projektu DET1 628
33.4.1. Rozciągnięcie 629
33.4.2. Fazowania i zaokrąglenia 630
33.4.3. Edycja istniejących wymiarów 630
33.4.3.1. Edycja za pomocą uchwytów 631
33.4.3.2. Edycja metodą doczepiania 631
33.4.3.3. Monitor opisu (Annotation Monitor) 633
33.4.3.4. Dalsze operacje edycyjne 633
33.4.4. Tworzenie nowych wymiarów 634
33.4.4.1. Definiowanie nowych stylów wymiarowania 635
33.4.4.2. Zastosowanie zdefiniowanych stylów wymiarowania 640
33.4.5. Inne operacje 641
33.4.6. Definiowanie podstylu wymiarowania 642
33.5. Edycja projektu DET2 644
34.1. Zarządzanie rodzajami linii 645
34. Poprawna organizacja środowiska pracy 645
34.2. Zarządzanie stylami tekstu 646
34.3. Zarządzanie stylami wymiarowania 647
35.1. Modyfikacja szablonu ze strukturą warstw 648
35. Ćwiczenia przejściowe 648
35.1.1. Przegląd istniejących stylów 649
35.1.2. Definiowanie stylu tekstu 650
35.1.3. Definiowanie stylu wymiarowania 651
35.1.4. Definiowanie stylu wielolinii odniesienia 654
35.1.5. Konfigurowanie zespolonych znaczników środka i osi symetrii 655
35.1.6. Sprawdzenie nowych stylów za pomocą obiektów testowych 656
35.1.7. Operacje końcowe 657
35.1.8. Arkusz obszaru papieru 658
36. Projekt końcowy 660
36.1. Uwagi ogólne 661
36.2. Wymagania podstawowe 662
36.3. Wymagania dodatkowe 663
36.4. Czynności wstępne 664
36.5. Tworzenie zarysu 665
36.6. Wymiarowanie 669
36.6.1. Wymiarowanie faz i zaokrągleń 669
36.6.2. Wymiar obrócony 671
36.6.3. Pozostałe wymiary 672
36.6.4. Kreskowanie 674
36.6.5. Tabliczka rysunkowa 676
36.6.6. Operacje końcowe 677
36.7. Ćwiczenie kontrolne 679
36.8. Narzędzia wydruku dokumentacji 681
36.9. Wydruk dokumentacji z obszaru modelu 681
36.9.1. Ustawienia strony 682
36.9.2. Podgląd wydruku 685
36.9.3. Uruchomienie wydruku 686
37. Podstawy techniki bloków 690
37.1. Ćwiczenia 694
37.1.1. Tworzenie bloku 694
37.1.2. Wstawianie bloku 696
37.1.3. Zapis definicji bloku na dysku 699
37.1.4. Wstawianie pliku 701
37.1.5. Modyfikacja pliku bloku na dysku 702
37.1.6. Modyfikacja definicji bloku bezpośrednio w miejscu wstawienia 704
37.1.7. Zmiana skali opisu 707
38.1. Sposoby przygotowania dokumentacji pod kątem wydruku 708
38. Zaawansowane techniki wykonywania i wydruku dokumentacji 708
38.2. Przygotowanie bloku z atrybutami tekstowymi 711
38.2.1. Atrybuty tekstowe 713
38.3. Wydruk z wykorzystaniem układów arkuszy 714
38.4. Wydruk arkusza – wymiary w obszarze modelu 714
38.4.1. Ustawienia strony 716
38.4.2. Wstawianie bloku z atrybutami 723
38.4.3. Tworzenie i skalowanie rzutni 725
38.4.4. Zmiana obiektów nieopisowych na opisowe 729
38.4.5. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 732
38.4.6. Postępowanie z obiektami nieopisowymi 733
38.4.7. Przenoszenie napisu na kartę arkusza 734
38.4.8.1. Obszar modelu na arkuszu 735
38.4.8. Obszar papieru i modelu na arkuszu (Layout) 735
38.4.8.2. Obszar papieru na arkuszu 736
38.4.9. Ustalanie położenia obiektów w rzutni 737
38.4.10. Style wydruku zależne od koloru 738
38.4.11. Wypełnianie pól tabliczki rysunkowej – atrybuty tekstowe 742
38.4.12. Blokowanie rzutni 744
38.4.13. Obiekty opisowe dla innej skali rzutni 745
38.5. Wydruk arkusza – wymiary w obszarze papieru 747
38.6. Projekty w jednostkach innych niż milimetry 752
38.7. Wymiary w obu obszarach 755
38.8. Przywracanie zespolenia wymiarów – Monitor opisu (Annotation Monitor) 756
38.8.1. Ćwiczenia 757
39. Design Center 759
39.1. Wstawianie bloku za pomocą DesignCenter – ćwiczenia 761
40.1. Sterowanie widocznością okna palet narzędzi 763
40. Palety narzędzi użytkownika 763
40.2. Ćwiczenia 764
40.2.1. Tworzenie palety 764
40.2.2. Wstawianie bloku z palety 765
40.2.3. Modyfikacja palety narzędzi 765
40.2.4. Usuwanie narzędzi i palet 767
41. Zadania kontrolne 768
42. Nieparametryczne projektowanie 2D – uwagi końcowe 772
CZĘŚĆ II. PARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 774
43.1. Parametryczność 776
43.2. Więzy i wymiary 776
43. Podstawowe pojęcia 776
43.2.1. Więzy geometryczne 777
43.2.2. Więzy wymiarowe 779
43.3. Przykład rysunku parametrycznego i nieparametrycznego 780
43.2.3. Wymiary 780
44. Konfiguracja narzędzi więzów 782
45.1. Automatyczne wprowadzanie więzów geometrycznych 785
45. Operowanie więzami geometrycznymi – ćwiczenia 785
45.2. Sterowanie widocznością więzów geometrycznych 788
45.2.1. Selektywne wyświetlanie więzów geometrycznych 790
45.3. Sprawdzenie poprawności systemu więzów geometrycznych 791
45.4. Usuwanie więzów geometrycznych 792
45.5. Ręczne wprowadzanie więzów geometrycznych 793
45.6. Stopnie swobody 796
45.7. Wprowadzanie więzów geometrycznych podczas tworzenia i edycji obiektów 797
46. Operowanie więzami wymiarowymi – ćwiczenia 801
46.1. Konfiguracja narzędzi więzów wymiarowych 803
46.1.1. Sterowanie widocznością więzów wymiarowych w formie dynamicznej 804
46.2. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez jeden obiekt 805
46.3. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez dwa obiekty 807
46.4. Wymiary nadmiarowe 808
46.5. Zmiana sposobu wyświetlania więzów wymiarowych 810
46.6. Wyświetlanie i ukrywanie więzów w formie dynamicznej 811
46.5.1. Zmiana formy więzów wymiarowych 811
46.7. Edycja wartości więzów wymiarowych 812
46.7.1. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 814
46.7.2. Parametry użytkownika 815
46.7.3. Filtry i grupy parametrów 818
46.7.4. Edycja wartości więzów za pomocą uchwytów standardowych 820
47.1. Typoszereg z parametrem użytkownika 821
47. Ćwiczenia przejściowe 821
47.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 822
47.1.2. Nakładanie więzów wymiarowych 824
47.1.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 826
47.2. Typoszereg bez parametru użytkownika 828
47.2.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 828
47.2.2. Nakładanie więzów wymiarowych 830
47.2.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 831
47.2.4. Inny sposób modelowania symetrii 832
48. Zadania kontrolne 833
49. Transformacja wymiarów na więzy 834
50.1. Transformacja projektu DET2 835
50. Ćwiczenia przejściowe 835
50.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 836
50.1.2. Transformacja więzów wymiarowych 837
50.1.3. Tworzenie i wiązanie punktu konstrukcyjnego 840
50.1.4. Formatowanie więzów wymiarowych 841
50.1.5. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 843
51. Parametryczne projektowanie 2D – uwagi końcowe 845
CZĘŚĆ III. PODSTAWY MODELOWANIA 3D 846
52. Interfejs użytkownika podczas pracy 3D 848
52.1. Opcje modelowania 3D 849
53. Sterowanie wyświetlaniem 3D – ćwiczenia 851
53.1. Zmiana sposobu wyświetlania modelu 852
53.2. Zmiana sposobu budowy obrazu 852
53.3. Narzędzie ViewCube 853
53.3.1. Widoki standardowe 855
53.3.2. Redefinicja widoku głównego (Home View) 856
53.4. Narzędzia SteeringWheels 857
53.4.1. Zmiana środka obrotu 858
53.5. Nazwane widoki 859
53.4.2. Wywoływanie poprzednich i następnych widoków 859
53.4.3. Inne operacje 859
54.1. Układy współrzędnych w przestrzeni 3D 862
54. Układy współrzędnych 862
54.1.1. Układ globalny i lokalne układy współrzędnych 864
54.1.2. Symbol układu współrzędnych 864
54.2. Zarządzanie układami współrzędnych 865
54.3. Standardowe metody zarządzania układami współrzędnych – ćwiczenia 866
54.3.1. Definiowanie lokalnego układu współrzędnych 867
54.3.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych 868
54.3.3. Uaktywnianie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 870
54.3.4. Wywołanie widoku planarnego 870
54.3.5. Definiowanie LUW na obiekcie 871
54.3.5.1. Obiekt typu linia (krawędź) 872
54.3.6. Usuwanie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 874
54.4. Zarządzanie układami współrzędnych metodą edycji symbolu (ikony) układu – ćwiczenia 875
54.4.1. Definiowanie układu współrzędnych na powierzchni (ścianie) 876
54.5. Dynamiczny LUW 878
54.4.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych metodą edycji uchwytów 878
55. Wstęp do modelowania 3D 880
55.1. Parametryczność a modele 3D 881
55.1.1. Modele bryłowe 881
55.1.2. Modele powierzchniowe 882
56. Tworzenie obiektów 3D metodami 2D 883
56.1. Model krawędziowy – ćwiczenia 884
56.2. Klasyczne siatki wielokątne – ćwiczenia 886
56.3. Wysokość i poziom 888
56.3.1. Ćwiczenia 889
56.4. Polibryły – ćwiczenia 891
57.1. Bryły elementarne – ćwiczenia 894
57. Klasyczne obiekty 3D 894
57.2. Powierzchnie elementarne 896
58. Operacje logiczne Boole’a – ćwiczenia 899
59. Operacje modelowania 3D za pomocą profilu 903
59.1. Interfejs użytkownika podczas modelowania 3D za pomocą profilu 904
59.2. Modelowanie bryłowe za pomocą profilu – ćwiczenia 904
59.3. Wyciąganie – ćwiczenia 906
59.4. Obrót – ćwiczenia 908
59.5. Przeciąganie – ćwiczenia 910
59.6. Rozpinanie powierzchni – ćwiczenia 912
60. Edycja obiektów 3D 916
60.1. Czynności wstępne i konfiguracyjne 917
60.2. Metauchwyty 918
60.2.1. Ograniczanie zakresu operacji edycyjnej 919
60.3. Podobiekty 920
60.3.1. Wybór podobiektów 920
60.3.1.1. Wybór podobiektów z wykorzystaniem filtrów 921
60.3.1.2. Wybór podbryły bez stosowania filtru 922
60.3.1.3. Cykliczny wybór podbrył 922
60.4. Rodzaje uchwytów 923
60.5. Ćwiczenia 923
60.5.1. Przesunięcie swobodne 924
60.5.2. Przesunięcie ograniczone 925
60.5.3. Obrót ograniczony 926
60.5.4. Przesunięcie z kolekcją uchwytów aktywnych 927
60.5.5. Rejestrowanie historii modelowania bryły 928
60.5.6. Edycja właściwości obiektów 3D 929
60.5.7. Usuwanie historii obiektów 3D 930
61.1. Transformacja projektu BUD1 do przestrzeni 3D 931
61. Ćwiczenia przejściowe 931
61.2. Edycja projektu BUD1 934
61.3. Model 3D sworznia 935
61.4. Edycja modelu 3D sworznia 938
62.1. Uwagi dotyczące terminologii 941
62. Redagowanie rzutów 2D na podstawie modelu 3D 941
62.2. Podstawy redagowania rzutów 942
62.2.1. Rzut bazowy (Base View) i rzuty pochodne – ćwiczenia 943
62.2.2. Rzut prostokątny i izometryczny – ćwiczenia 944
62.2.3. Rzut typu przekrój (Section) – ćwiczenia 945
62.2.4. Rzut typu szczegół (Detail View) – ćwiczenia 950
62.3. Podstawy edycji rzutów – ćwiczenia 953
62.3.1. Styl rzutu typu przekrój (Section) 954
62.3.2. Wyłączanie przekrojów składników 956
62.3.3. Sterowanie widocznością krawędzi 956
62.3.4. Modyfikacja właściwości warstw 957
62.3.5. Zmiana wyrównania rzutów 959
62.3.5.1. Przerwanie wyrównania rzutów 960
62.3.6. Edycja kreskowania rzutów 960
62.3.7. Indywidualna edycja oznaczenia (etykiety) rzutu 961
62.3.8. Inne operacje edycyjne rzutów 962
62.3.9. Edycja linii cięcia 964
62.3.10. Inne operacje edycyjne 967
62.4. Aktualizacja rzutów 968
62.4.1. Aktualizacja rzutów po zmianie modelu 3D 968
62.4.2. Aktualizacja rzutów po zmianie zestawu składników modelu 3D 971
63. Modelowanie 3D – uwagi końcowe 973
CZĘŚĆ IV. PODSTAWY USŁUGI SIECIOWEJ I SYSTEMU AUTOCAD 360 974
64. Wprowadzenie 976
64.1. Programy i usługi Autodesk 977
64.2. Typowe algorytmy (scenariusze) projektowania 978
64.2.1. Algorytm mieszany 978
64.2.2. Przetwarzanie w chmurze (Cloud Computing) 979
65. AutoCAD 360 jako element usługi A360 980
65.1. Uwagi metodyczne 983
66.1. AutoCAD 360 Web – praca za pomocą przeglądarki internetowej 985
66. AutoCAD 360 jako usługa sieciowa 985
66.1.1. Logowanie do usługi AutoCAD 360 Web 986
66.1.2. Przesyłanie (Upload) pliku 987
66.1.3. Praca za pomocą przeglądarki – ćwiczenia 988
66.1.4. Konfiguracja narzędzia AutoCAD 360 Web 989
66.1.5. Edycja obiektów 990
66.1.6. Tworzenie obiektów 990
66.1.6.1. Tworzenie brakującego wymiaru 991
66.1.6.2. Test narzędzi wymiarowania 991
66.1.6.3. Tworzenie obiektu tekstowego 993
66.1.7. Rzutnia w obszarze papieru (Layout) 994
66.1.8. AutoCAD 360 Web – podsumowanie sesji 995
66.1.10. Pobieranie (Download) pliku z serwisu sieciowego 996
66.1.9. Zamykanie pliku i sesji 996
66.1.11. Zapisywanie i wybór wersji 997
66.2. Weryfikacja usługi AutoCAD 360 Web za pomocą programu AutoCAD 999
66.1.12. Wylogowanie z usługi AutoCAD 360 Web 999
66.2.1. Wymiary 1000
66.2.2. Obiekty tekstowe 1002
66.2.3. Obszar papieru na arkuszu (Layouts) 1003
67.1. Przygotowanie danych 1004
67.2. Podstawowe techniki pracy 1004
67. AutoCAD 360 Mobile 1004
67.3. Przygotowanie urządzenia do pracy 1005
67.4. Logowanie do serwisu za pomocą AutoCAD 360 Mobile 1005
67.5. Podstawowe operacje konfiguracyjne 1006
67.6. Synchronizacja i otwieranie pliku na urządzeniu 1007
67.7. Interfejs użytkownika w trybie tworzenia i edycji obiektów 1009
67.8. Opis zadania 1010
67.9. Edycja lokalna pliku 1011
67.9.1. Usuwanie obiektów wybranych za pomocą okna 1011
67.9.2.1. Tworzenie polilinii 1012
67.9.2. Tworzenie i edycja obiektów 1012
67.9.2.2. Usuwanie pojedynczego obiektu (polilinii) 1014
67.9.2.3. Tworzenie odcinków – Smart Pen 1014
67.9.2.4. Przesuwanie obiektów 1016
67.9.2.5. Tworzenie krawędzi 1018
67.9.2.6. Tworzenie wymiarów 1019
67.9.2.7. Tworzenie i edycja tekstu 1021
67.9.2.8. Podsumowanie procesu edycji lokalnej 1023
67.10. Ponowna synchronizacja urządzenia z serwisem AutoCAD 360 1024
67.11. Wylogowanie z serwisu AutoCAD 360 na urządzeniu przenośnym 1024
67.12. Weryfikacja programu AutoCAD 360 Mobile za pomocą programu AutoCAD 1024
67.12.1. Pobieranie pliku z serwisu WWW 1025
67.12.2. Weryfikacja efektów pracy na urządzeniu mobilnym 1025
68. Projektowanie współbieżne (CD) 1026
69.1. Modele 3D 1027
69.2. Modele parametryczne 1027
69. Podstawy usługi sieciowej i systemu AutoCAD 360 – uwagi końcowe 1027
CZĘŚĆ V. METODY SKUTECZNEGO ZDAWANIA EGZAMINU AUTOCAD CERTIFIED PROFESSIONAL 1028
70. Informacje ogólne 1030
70.1. Od autora 1031
70.2. Aktualna polityka egzaminacyjna Autodesk 1032
70.3. Czy warto? 1032
71. Zakres niezbędnych umiejętności 1033
71.1. Obszary wymagające uzupełnienia wiedzy 1035
71.1.1. Technika odnośników zewnętrznych 1035
71.1.2. Inne uzupełnienia 1036
71.1.2.1. Ukrywanie i izolowanie obiektów 1037
71.1.2.2. Rzutnie obszaru modelu 1037
72.1. Stanowisko egzaminacyjne 1038
72. Narzędzia egzaminacyjne i regulamin 1038
73.1. Wybór wersji językowej 1040
73.2. Potencjalne źródła problemów 1040
73. Wskazówki metodyczne 1040
73.2.1. Interfejs, narzędzia i konfiguracja programu AutoCAD 1040
73.2.2. Właściwości obiektów 1041
73.2.3. Błędna metodyka projektowania 1041
73.2.4. Inne źródła 1042
74.1. Błędy wprowadzania danych 1043
74. Przykładowe metody rozwiązywania zadań 1043
74.1.1. Błędne wprowadzenie danych 1044
74.2. Metody pomiaru odległości i kątów 1045
74.2.1. Standardowe narzędzia pomiarowe 1046
74.2.2. Pomocnicze obiekty konstrukcyjne 1046
74.3. Zadania kontrolne 1047
74.2.3. Inne metody 1047
74.4. Metody pomiaru pola powierzchni 1049
74.5. Zadania kontrolne 1052
74.6. Metody wykonywania obliczeń 1055
74.7. Zadania kontrolne 1057
74.8. Właściwości obiektów 1059
74.9. Interfejs 1064
75. Raporty i certyfikaty 1068
76. Metody skutecznego zdawania egzaminu AutoCAD Certified Professional – uwagi końcowe 1069
Bibliografia 1070
Skorowidz 1071