"AutoCAD 2018/LT2018/360+"

Identyfikator Librowy: 191395

Spis treści

1. Koncepcja i zawartość podręcznika 26

1.1. Zawartość programowa 27

1.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia 28

1.3. Dodatkowe źródła informacji 28

1.3.1. Literatura drukowana 28

1.3.2. Blog 28

1.3.3. Kanał YouTube 29

1.4. Przeznaczenie 30

1.5. Realizacja typowych szkoleń (Learning Paths) 30

1.5.1. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawy projektowania 2D (Fundamentals) 30

1.5.2.1. Bez przygotowania wstępnego 31

1.5.2. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawowy kurs projektowania 2D (Essentials) 31

1.5.2.2. Po kursie „Podstawy projektowania 2D (Fundamentals)” 32

1.5.3. AutoCAD/AutoCAD LT. Kurs projektowania 2D (Essentials & Beyond the Basics) 32

1.5.4. AutoCAD. Kurs projektowania parametrycznego 2D 33

1.5.5. AutoCAD. Podstawowy kurs projektowania 3D (3D Essentials) 33

1.5.6. AutoCAD 360 Web/Mobile. Kurs projektowania 33

1.5.7. AutoCAD. Kurs przygotowawczy do egzaminu AutoCAD Certified Professional 34

1.5.8. AutoCAD. Metody skutecznego zdawania egzaminu AutoCAD Certified Professional 34

2.1. Oznaczenia podstawowe 35

2. Zastosowane oznaczenia 35

2.2. Sposoby wydawania poleceń 36

2.2.1. Wstążka 37

2.2.2. Menu aplikacji 39

2.2.3. Pasek szybkiego dostępu i menu rozwijane 40

2.2.4. Pasek nawigacji 41

2.2.5. Menu kursora 41

2.2.6. Wiersz poleceń i nazwy poleceń 43

2.3. Formatowanie dialogu w wierszu poleceń 44

2.2.7. Inne operacje 44

2.3.1. Wskazówki metodyczne 47

2.4. Instrukcje do ćwiczeń 48

2.4.1. Dane wyjściowe do ćwiczeń 48

2.4.2. Polecenia ćwiczeń i rozwiązania 49

2.5. Narzędzia niedostępne w wersji LT 50

CZĘŚĆ I. NIEPARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 52

3.1. Techniki pracy za pomocą myszy 54

3. Podstawy środowiska AutoCAD 54

3.2. Uruchamianie programu 56

3.3. Podstawowe elementy okna programu 58

3.3.1. Rozszerzone etykiety narzędzi 60

3.3.2. Operacje wykonywane za pomocą wstążki 61

3.3.2.1. Podsumowanie 63

3.3.3.1. Wyświetlanie przełączników i przycisków na pasku 64

3.3.3. Przełączniki i przyciski na Pasku stanu 64

3.3.3.2. Przełączanie przełączników 65

3.3.4. Karta modelu i karty arkuszy (układów) 67

3.4. Metody wydawania poleceń 68

3.5. Wydawanie polecenia za pomocą panelu wstążki 68

3.5.1. Ćwiczenia 69

3.6. Podstawowe kształty kursora 70

3.6.1. Kursor graficzny 71

3.6.2. Wskaźnik zbioru wskazań 72

3.6.3. Kursor graficzny ze wskaźnikiem zbioru wskazań 72

3.7. Cofanie i ponawianie polecenia – ćwiczenia 73

3.8. Wyszukiwanie polecenia za pomocą Menu aplikacji 74

3.8.1. Ćwiczenia 74

3.9. Wydawanie polecenia za pomocą klawiatury 75

3.9.1. Okno poleceń i wiersz poleceń 76

3.9.2. Dodatkowe funkcje wiersza poleceń 78

3.9.2.1. Autouzupełnianie (Autocomplete) 79

3.9.3. Autokorekta, synonimy, rozpoznawanie obiektów, wyszukiwanie 79

3.9.4. Rysowanie odcinków za pomocą klawiatury – ćwiczenia 80

3.10. Opcje poleceń 82

3.10.1. Opcja domyślna 84

3.10.2. Pozostałe opcje 84

3.10.3. Sposoby wybierania opcji poleceń 85

3.10.4. Opcje polecenia linia (line) 86

3.10.5. Przykłady opcji innych poleceń 86

3.10.6. Ćwiczenia 87

3.11. Przerywanie działania polecenia 88

3.12. Powtarzanie poleceń 88

3.13. Ćwiczenia 89

3.14. System pomocy (Help) 90

3.14.1. Wewnętrzna przeglądarka pomocy 90

3.14.2. Uruchamianie systemu pomocy 91

3.14.2.1. Pomoc w trybie oczekiwania na polecenie 92

3.14.2.2. Pomoc w trakcie działania polecenia 92

3.15. Wydawanie polecenia za pomocą Paska szybkiego dostępu 94

3.16. Usuwanie obiektów – ćwiczenia 94

3.17. Zapisywanie projektu w pamięci zewnętrznej 96

3.18. Podstawowe typy plików 99

3.19. Ponowny zapis projektu na dysku 99

3.20. Zapisywanie kopii projektu na dysku 100

3.21. Zamykanie okna projektu 101

3.22. Otwieranie istniejącego projektu 103

3.22.1. Pełne otwieranie pliku projektu 103

3.22.2. Otwieranie pliku projektu w trybie tylko do odczytu 104

3.23. Kończenie pracy 106

4. Instalacja plików dodatkowych 108

5.1. Przywrócenie ustawień domyślnych 111

5. Wybrane operacje konfiguracyjne 111

5.2. Ustawienia opcji wykorzystywane podczas kursu 114

5.2.1. Profile użytkownika 115

5.2.2. Tworzenie i uaktywnienie profilu 115

5.2.3. Resetowanie profilu 117

5.2.4. Karta Wyświetl (Display) 118

5.2.5. Karta Otwórz i zapisz (Open and Save) 121

5.2.6. Karta System 122

5.2.7. Karta Parametry użytkownika (User Preferences) 123

5.2.8. Karta Pomoce rysunkowe (Drafting) 125

5.2.9. Karta Modelowanie 3D (3D Modeling) 127

5.2.10. Karta Wybór (Selection) 128

5.2.11. Rozmiar wskaźnika zbioru wskazań i kursora 131

5.2.12. Pasek nawigacji (Navigation Bar) 132

5.2.13. Pasek szybkiego dostępu (Quick Access Toolbar) 132

5.2.13.1. Modyfikacja paska szybkiego dostępu 133

5.2.14. Karty i panele narzędzi 134

5.2.15. Okna typu Paleta 136

5.2.16. Obiekty na Pasku stanu 137

5.2.17. Ustawienia rysunkowe Skok i siatka (Snap and Grid) 138

5.2.17.1. Skok (snap) 139

5.2.17.2. Siatka rysunkowa (Grid) 140

5.3. Obszary robocze 142

5.3.1. Ustawienia obszaru roboczego 142

5.3.2. Definiowanie własnego obszaru roboczego 143

5.3.3. Wybór obszaru roboczego 145

6. Tworzenie nowego projektu 146

6.1. Typowy algorytm tworzenia nowego projektu 148

6.2. Ćwiczenia 148

6.2.1. Tworzenie nowego projektu na podstawie szablonu 148

6.2.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu 150

6.2.3. Zapis utworzonego projektu w folderze roboczym kursu 151

7. Podstawy zarządzania szablonami 153

7.1. Typowy algorytm tworzenia szablonu 154

7.1.1. Zapis projektu jako szablon – ćwiczenia 155

7.1.1.1. Szablon-1 156

7.1.1.2. Szablon-2 157

7.1.1.3. AJ-ISO-A4 159

7.1.1.4. Szablon----K 160

7.1.1.5. Szablon-3D 160

7.2. Tworzenie nowego projektu bezpośrednio po zapisie szablonu 160

7.2.1. Ćwiczenia 161

7.2.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu z rzutnią 163

8.1. Układy współrzędnych 2D 165

8. Współrzędne 2D 165

8.2. Wprowadzanie współrzędnych 2D 166

8.3. Współrzędne kartezjańskie 2D 167

8.3.1. Współrzędne bezwzględne 168

8.3.2. Ćwiczenia 169

8.3.3. Współrzędne względne 171

8.3.4. Ćwiczenia 173

9. Zadania kontrolne 176

10. Śledzenie biegunowe i bezpośrednie wprowadzanie odległości 178

10.1. Ćwiczenia 179

11.1. Format jednostek 184

11. Wymiary obiektów a podziałka rysunkowa 184

12. Współrzędne biegunowe 187

12.1. Ćwiczenia 188

13. Zadania kontrolne 190

14. Dynamiczne wprowadzanie danych 191

14.1. Elementy trybu wprowadzania dynamicznego 192

14.2. Konfiguracja trybu wprowadzania dynamicznego 194

14.3. Wprowadzanie dynamiczne – ćwiczenia 195

14.4. Weryfikacja długości i kątów – ćwiczenia 199

15. Tworzenie obiektów podstawowych 201

15.1. Odcinek (polecenie – linia) 202

15.1.1. Opcje 202

15.1.2. Tryb kontynuacji 203

15.1.3. Ćwiczenia 203

15.2. Okrąg 204

15.2.1. Opcje 205

15.2.2. Ćwiczenia 206

15.3. Domyślne wartości wejściowe 210

15.4. Elipsa 210

15.4.1. Opcje 211

15.4.2. Ćwiczenia 211

15.5. Prosta 212

15.5.1. Opcje 213

15.5.2. Ćwiczenia 214

15.6. Krzywe typu splajn 215

15.6.1. Opcje 217

15.6.2. Ćwiczenia 218

15.7. Łuk 220

15.7.1. Opcje 221

15.7.2. Tryb kontynuacji 222

15.7.3.1. Opcje: Początek, środek 223

15.7.3. Ćwiczenia 223

16. Ćwiczenia projektowe 226

17.1. Polilinia 227

17. Tworzenie obiektów złożonych 227

17.1.1. Opcje 228

17.1.2. Tryb kontynuacji 229

17.1.3. Ćwiczenia 229

17.1.4. Sterowanie wypełnieniem 234

17.2. Wielokąty 235

17.2.1. Prostokąt 235

17.2.1.1. Opcje 236

17.2.2. Ćwiczenia 237

17.2.3.1. Opcje 239

17.2.3. Inne wielokąty 239

17.2.4. Ćwiczenia 240

17.3. Obiekty opisowe i standardowe 242

17.3.1. Tworzenie obiektów opisowych 243

17.3.2. Zmiana listy skal 243

17.3.3. Aktualizacja obiektów opisowych 243

17.3.4.1. Wydruk w podziałce 1:1 244

17.3.4. Optymalizacja stosowania obiektów opisowych 244

17.3.4.2. Wydruk w podziałce innej niż 1:1 245

17.4. Obiekty tekstowe 246

17.4.1. Styl tekstu 247

17.4.2. Przegląd istniejących stylów tekstu 248

17.4.2.1. Czcionki TrueType 249

17.4.2.2. Czcionki typu SHX 250

17.4.2.3. Wysokość tekstu w definicji stylu 251

17.4.2.4. Dostępne style tekstu – podsumowanie 252

17.4.3. Nazwy stylów tekstu 252

17.4.4. Znaki specjalne 253

17.4.5. Tworzenie wiersza tekstu – ćwiczenia 253

17.4.6. Zmiana skali opisu istniejących obiektów – ćwiczenia 261

17.4.7. Opcje tworzenia wiersza tekstu 266

17.4.8. Tekst wielowierszowy 267

17.4.9. Definiowanie stylu tekstu i tworzenie tekstu wielowierszowego – ćwiczenia 268

17.4.10. Inne operacje wykonywane za pomocą edytora tekstu wielowierszowego 272

17.4.10.1. Wybrane operacje formatowania akapitów, znaków oraz symbole i ułamki 273

17.4.10.2. Pola tekstowe 273

17.4.10.3. Opcje dopasowania (wyrównania) tekstu 274

17.5. Tabele 275

17.5.1. Styl tabeli 275

17.5.2. Tworzenie tabeli 276

17.5.3. Ćwiczenia 277

17.6. Kreskowanie i wypełnienie 281

17.6.1. Rodzaje kreskowania 282

17.6.2. Definiowanie kreskowania 284

17.6.2.1. Opcja domyślna – Wskaż punkty (Pick Points) 285

17.6.2.2. Opcja Wybierz obiekty (Select Objects) 287

17.6.3. Ćwiczenia 289

17.7. Inne obiekty 291

18.1. Tryby lokalizacji 293

18. Narzędzia rysowania precyzyjnego 293

18.1.1. Stałe tryby lokalizacji 295

18.1.2. Chwilowy tryb lokalizacji 297

18.1.3. Zestawienie trybów lokalizacji 299

19. Ćwiczenia projektowe 301

19.1. Wprowadzenie 302

19.2. Rysowanie trójkąta 302

19.3. Rysowanie wysokości trójkąta 303

19.4. Rysowanie okręgów stycznych 304

19.5. Rysowanie pozostałych odcinków 306

19.6. Rysowanie nietypowego okręgu 307

20. Narzędzia rysowania precyzyjnego – śledzenie 310

20.1. Tymczasowe punkty śledzenia 311

20.2. Ćwiczenia 311

20.2.1. Włączanie tymczasowego punktu śledzenia 312

20.2.2. Wyłączanie tymczasowego punktu śledzenia 313

21. Zadania kontrolne 316

22. Sterowanie wyświetlaniem 2D 320

22.1. Narzędzie ViewCube w modelu 2D 321

22.2. Wyświetlanie siatki rysunkowej 321

22.3. Uwagi ogólne 322

22.4. Panoramowanie 322

22.5. Ćwiczenia 323

22.6. Operowanie powiększeniem 324

22.7. Ćwiczenia 325

22.7.1. Powiększenie w czasie rzeczywistym 325

22.7.2. Okno 326

22.7.3. Zoom i nowy fragment 327

22.7.4. Zakres 328

22.7.5. Wszystko i Okno 328

22.7.6. Skala względna 329

22.7.7. Poprzedni widok 330

22.7.8. Okno i poprzedni 330

22.8. Strategie sterowania wyświetlaniem 331

22.8.1. Bez użycia rolki 331

22.8.2. Z użyciem rolki 332

22.8.3. Inne narzędzia sterowania wyświetlaniem 333

23. Edycja obiektów 335

23.1. Ogólna metoda edycji 336

23.2. Zbiory wskazań (kolekcje) 338

23.2.1. Wybieranie pojedynczego obiektu 338

23.2.1.1. Wybór elementów pokrywających się (metoda standardowa) 339

23.2.1.2. Wybór elementów pokrywających się (cykliczny) 339

23.2.2. Uzupełnianie kolekcji 341

23.2.3. Usuwanie elementu z kolekcji 341

23.2.4.1. Okno typu przecinającego 342

23.2.4. Wybór za pomocą okna 342

23.2.4.2. Okno typu ciągłego 343

23.2.5. Niejawne opcje wybierania obiektów 344

23.3. Usuwanie obiektów 345

23.3.1. Ćwiczenia 345

23.4. Przekształcenia o wektor 346

23.4.1. Metoda „punkt bazowy” (skąd–dokąd) 347

23.4.1.1. Ogólny algorytm metody „punkt bazowy” (skąd–dokąd) 348

23.4.2. Metoda „przesunięcie” (o ile i w którą stronę) 348

23.4.2.1. Ogólny algorytm metody „przesunięcie” (o ile i w którą stronę) 349

23.5. Przesuwanie obiektów 350

23.5.1. Ćwiczenia 350

23.6. Przesuwanie ortogonalne za pomocą klawiatury (Nudging) 354

23.6.1. Ćwiczenia 355

23.7. Kopiowanie obiektów 356

23.7.1. Opcje 357

23.7.2. Ćwiczenia 357

23.8. Rozciąganie obiektów 359

23.8.1. Ćwiczenia 360

23.9. Kopiowanie obiektów w szyku 363

23.9.1. Szyki standardowe i zespolone 363

23.9.1.1. Szyk prostokątny 364

23.9.1.2. Szyk biegunowy 364

23.9.2. Ćwiczenia 365

23.9.1.3. Szyk wzdłuż ścieżki 365

23.9.2.1. Szyk prostokątny 365

23.9.2.2. Szyk biegunowy 368

23.9.2.3. Szyk wzdłuż ścieżki 371

23.10. Kopiowanie obiektów przez odsunięcie 373

23.10.1. Ćwiczenia 374

23.11. Lustrzane odbicie 378

23.11.1. Ćwiczenia 378

23.12. Skalowanie 380

23.12.1. Ćwiczenia 381

23.13. Obracanie obiektów 383

23.13.1. Ćwiczenia 384

23.14. Ucinanie i wydłużanie obiektów 386

23.14.1.1. Pełny algorytm ucinania i wydłużania 388

23.14.1. Ogólna metoda ucinania i wydłużania 388

23.14.1.2. Skrócony algorytm ucinania i wydłużania 389

23.14.1.3. Uwagi dodatkowe 390

23.14.2. Ćwiczenia 390

23.15. Przedłużanie i skracanie obiektów 394

23.15.1. Ćwiczenia 394

23.16. Przerywanie obiektów 396

23.16.1. Ćwiczenia 397

23.17. Łączenie obiektów 401

23.17.1. Ćwiczenia 401

23.18. Fazowanie krawędzi 403

23.18.1. Ćwiczenia 405

23.19. Zaokrąglanie krawędzi 408

23.19.1. Ćwiczenia 409

23.20. Rozbijanie obiektów złożonych 413

23.20.1. Ćwiczenia 414

23.21. Indywidualne polecenia edycyjne 415

23.21.1. Łączenie odcinków i łuków w polilinię – edycja polilinii 417

23.21.2. Ćwiczenia 417

23.21.3. Inne indywidualne polecenia edycyjne 419

23.21.4. Edycja kreskowania – ćwiczenia 420

23.21.4.1. Zmiana skali opisu 422

23.21.5. Edycja tekstu – ćwiczenia 422

23.21.5.1. Zmiana skali opisu 423

23.21.6. Ćwiczenia dodatkowe 423

24. Ćwiczenia projektowe 425

25. Zadania kontrolne 431

26.1. Wybór metody edycji 433

26. Edycja za pomocą uchwytów 433

26.2. Uchwyty standardowe 434

26.2.1. Ogólna metoda edycji 437

26.2.1.2. Skrócony algorytm edycji za pomocą uchwytów 438

26.2.1.1. Pełny algorytm edycji za pomocą uchwytów 438

26.2.2.1. Rozciąganie odcinka 440

26.2.2. Ćwiczenia 440

26.2.2.2. Przesuwanie i rozciąganie okręgu 441

26.2.2.3. Inne operacje edycyjne 443

26.3. Uchwyty wielofunkcyjne 445

26.3.1. Ogólna metoda edycji za pomocą uchwytów wielofunkcyjnych 446

26.3.2. Ćwiczenia 447

27. Zadania kontrolne 450

28.1. Rysowanie projektu BUD1 452

28. Ćwiczenia przejściowe 452

28.1.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 453

28.1.2. Realizacja koncepcji podstawowej 453

28.1.3. Koncepcje alternatywne 454

28.2. Rysowanie projektu DET1 455

28.2.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 456

28.2.2.1. Pierwszy fragment łamanej 457

28.2.2. Realizacja koncepcji podstawowej 457

28.2.2.2. Drugi fragment łamanej 458

28.2.2.3. Kopiowanie przez odsunięcie 459

28.2.2.4. Obcięcie końców 460

28.2.2.5. Analiza dostępnych stylów tekstu 460

28.2.2.6. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 461

28.2.2.7. Ocena wysokości napisu (tekstu) 461

28.2.2.8. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 461

28.2.2.10. Tworzenie napisu 462

28.2.2.9. Definiowanie nowego stylu tekstu 462

28.2.3.1. Uniwersalny kalkulator klasyczny 462

28.2.3. Inne koncepcje rysowania zarysu 462

28.2.3.2. Paleta narzędzi Kalkulator (QuickCalc) 464

28.2.3.3. Tryb śledzenia 464

28.3. Rysowanie projektu DET2 465

28.3.1. Tryb śledzenia i tymczasowy punkt śledzenia (lokalizacji) 466

28.3.2. Tryb śledzenia 469

28.3.4.1. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 470

28.3.3. Rysowanie okręgu 470

28.3.4. Napisy 470

28.3.4.2. Ocena wysokości napisów 471

28.3.4.3. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 472

28.3.4.4. Definiowanie nowego stylu tekstu 472

28.3.4.5. Tworzenie napisów 472

29. Właściwości ogólne obiektów 474

29.1. Technika warstw 475

29.2. Właściwości logiczne i określone wprost 477

29.2.1. Właściwości logiczne 477

29.2.2. Właściwości określone wprost 478

29.2.3. Właściwości logiczne a określone wprost 478

29.3. Właściwości bieżące i właściwości kolekcji obiektów 479

29.4. Rodzaj linii 481

29.4.1. Wczytywanie i usuwanie rodzaju linii – ćwiczenia 482

29.4.2. Efektywne zarządzanie rodzajami linii 487

29.4.2.1. Poprawna organizacja środowiska pracy 488

29.4.2.2. Wymuszona praca w źle zorganizowanym środowisku 489

29.4.3. Skala rodzaju linii 490

29.4.3.1. Indywidualna skala rodzaju linii nowo tworzonych obiektów 491

29.4.3.2. Skala globalna rodzaju linii 491

29.4.3.3. Indywidualna skala rodzaju linii obiektu 491

29.4.3.4. Całkowita skala rodzaju linii obiektu 492

29.4.4. Określanie całkowitej skali rodzaju linii obiektu 492

29.4.4.1. Sposób wyświetlania linii na rysunku 494

29.5. Szerokość (grubość) linii 495

29.5.1. Standardowa szerokość (grubość) linii 496

29.5.2. Regulacja sposobu wyświetlania szerokości (grubości) linii 497

29.6. Kolor 499

29.7. Przezroczystość ogólna 500

29.8. Sterowanie właściwościami za pośrednictwem warstwy 501

29.9. Budowa struktury warstw – ćwiczenia 504

29.9.1. Wczytanie definicji linii 504

29.9.2. Zmiana nazwy i koloru warstwy 505

29.9.3. Usuwanie warstwy 506

29.9.4. Tworzenie nowej warstwy 507

29.9.5. Ustawianie warstwy bieżącej 509

29.10. Operacje na warstwach – ćwiczenia 510

29.9.6. Modyfikacja struktury i właściwości warstw 510

29.10.1. Filtry warstw 511

29.10.2. Wybór warstwy aktualnej 511

29.10.3. Zamrażanie warstwy 514

29.10.4. Przenoszenie obiektów na inną warstwę 515

29.10.5. Uzgadnianie właściwości 516

29.10.6. Właściwość określona wprost 517

29.10.7. Zmiana właściwości obiektów przez warstwę 518

30.1. Szablon ze strukturą warstw 520

30. Ćwiczenia przejściowe 520

31. Wymiarowanie 527

31.1. Styl wymiarowania 531

31.2. Czynności wstępne 533

31.3. Ogólne warianty wymiarowania 533

31.1.1. Nazwy stylów wymiarowania 533

31.4. Wymiar liniowy 535

31.3.1. Warstwa docelowa wymiarów 535

31.4.1. Ćwiczenia 537

31.5. Wymiar normalny 541

31.5.1. Ćwiczenia 541

31.6. Ćwiczenia 543

31.7. Wymiary promienia i średnicy 544

31.7.1. Ćwiczenia 545

31.8. Znaczniki środka 546

31.8.1. Tradycyjny znacznik środka 546

31.8.1.1. Ćwiczenia 547

31.8.2. Zespolony znacznik środka 547

31.8.2.1. Konfiguracja zespolonego znacznika środka 548

31.8.2.2. Ćwiczenia 548

31.9. Zespolone osie symetrii 549

31.9.1. Konfiguracja zespolonych osi symetrii 550

31.9.2. Ćwiczenia 551

31.10. Wymiar kątowy 552

31.10.1. Ćwiczenia 553

31.11. Dołączanie przedrostka i przyrostka 554

31.11.1. Ćwiczenia 554

31.12. Szybkie wymiarowanie 559

31.12.1. Modyfikacja stylu wymiarowania 560

31.12.2. Ćwiczenia 561

31.13. „Inteligentne” narzędzie WYMIAR (DIM) 563

31.13.1. Algorytm „inteligentnego” wymiarowania 564

31.13.1.1. Wymiar zdefiniowany przez jeden obiekt 565

31.13.1.2. Wymiar zdefiniowany przez dwa obiekty 565

31.13.2. Ćwiczenia 566

31.14. Linie i wielolinie odniesienia 573

31.14.1. Styl wielolinii odniesienia 575

31.14.2. Tworzenie wielolinii odniesienia 577

31.14.3. Edycja wielolinii odniesienia 578

31.14.4.1. Tworzenie wielolinii 579

31.14.4. Ćwiczenia 579

31.14.4.2. Edycja wielolinii za pomocą uchwytów 581

31.14.4.3. Dołączanie i usuwanie linii odniesienia 581

31.14.4.4. Wyrównywanie położenia wielolinii 584

31.14.4.5. Grupowanie wielolinii 586

31.14.4.6. Modyfikacja stylu wielolinii 588

31.14.4.7. Ćwiczenie kontrolne 589

31.14.4.8. Zmiana skali opisu wielolinii odniesienia 589

31.15. Podstawy edycji wymiarów 590

31.15.1. Zmiana skali opisu 590

31.15.2.1. Edycja za pomocą uchwytów 591

31.15.2. Ćwiczenia 591

31.15.2.2. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 594

31.15.2.3. Przerywanie obiektów wymiarowych 594

31.15.2.4. Inne operacje edycyjne 595

31.16. Inne narzędzia wymiarowania i edycji elementów opisu 596

32. Uniwersalne narzędzia zarządzania właściwościami obiektów 598

32.1. Szybkie właściwości istniejących obiektów 599

32.1.1. Bez włączania przełącznika SW (QP) 599

32.1.2. Przy włączonym przełączniku SW (QP) 600

32.2. Właściwości istniejących obiektów 601

32.2.1. Ćwiczenia 603

32.2.2. Edycja zespolonych znaczników środka i osi symetrii 608

32.3. Uzyskiwanie informacji o istniejących obiektach 611

32.3.1. Lista informacji o istniejących obiektach 612

32.3.2. Pomiar odległości 612

32.3.3. Odczyt współrzędnych punktu 612

32.3.4. Pomiar pola powierzchni 612

32.3.5. Nowe narzędzia pomiarowe 613

33.1. Wymiarowanie projektu BUD1 614

33. Ćwiczenia przejściowe 614

33.2. Wymiarowanie projektu DET1 616

33.3. Wymiarowanie projektu DET2 623

33.4. Edycja projektu DET1 628

33.4.1. Rozciągnięcie 629

33.4.2. Fazowania i zaokrąglenia 630

33.4.3. Edycja istniejących wymiarów 630

33.4.3.1. Edycja za pomocą uchwytów 631

33.4.3.2. Edycja metodą doczepiania 631

33.4.3.3. Monitor opisu (Annotation Monitor) 633

33.4.3.4. Dalsze operacje edycyjne 633

33.4.4. Tworzenie nowych wymiarów 634

33.4.4.1. Definiowanie nowych stylów wymiarowania 635

33.4.4.2. Zastosowanie zdefiniowanych stylów wymiarowania 640

33.4.5. Inne operacje 641

33.4.6. Definiowanie podstylu wymiarowania 642

33.5. Edycja projektu DET2 644

34.1. Zarządzanie rodzajami linii 645

34. Poprawna organizacja środowiska pracy 645

34.2. Zarządzanie stylami tekstu 646

34.3. Zarządzanie stylami wymiarowania 647

35.1. Modyfikacja szablonu ze strukturą warstw 648

35. Ćwiczenia przejściowe 648

35.1.1. Przegląd istniejących stylów 649

35.1.2. Definiowanie stylu tekstu 650

35.1.3. Definiowanie stylu wymiarowania 651

35.1.4. Definiowanie stylu wielolinii odniesienia 654

35.1.5. Konfigurowanie zespolonych znaczników środka i osi symetrii 655

35.1.6. Sprawdzenie nowych stylów za pomocą obiektów testowych 656

35.1.7. Operacje końcowe 657

35.1.8. Arkusz obszaru papieru 658

36. Projekt końcowy 660

36.1. Uwagi ogólne 661

36.2. Wymagania podstawowe 662

36.3. Wymagania dodatkowe 663

36.4. Czynności wstępne 664

36.5. Tworzenie zarysu 665

36.6. Wymiarowanie 669

36.6.1. Wymiarowanie faz i zaokrągleń 669

36.6.2. Wymiar obrócony 671

36.6.3. Pozostałe wymiary 672

36.6.4. Kreskowanie 674

36.6.5. Tabliczka rysunkowa 676

36.6.6. Operacje końcowe 677

36.7. Ćwiczenie kontrolne 679

36.8. Narzędzia wydruku dokumentacji 681

36.9. Wydruk dokumentacji z obszaru modelu 681

36.9.1. Ustawienia strony 682

36.9.2. Podgląd wydruku 685

36.9.3. Uruchomienie wydruku 686

37. Podstawy techniki bloków 690

37.1. Ćwiczenia 694

37.1.1. Tworzenie bloku 694

37.1.2. Wstawianie bloku 696

37.1.3. Zapis definicji bloku na dysku 699

37.1.4. Wstawianie pliku 701

37.1.5. Modyfikacja pliku bloku na dysku 702

37.1.6. Modyfikacja definicji bloku bezpośrednio w miejscu wstawienia 704

37.1.7. Zmiana skali opisu 707

38.1. Sposoby przygotowania dokumentacji pod kątem wydruku 708

38. Zaawansowane techniki wykonywania i wydruku dokumentacji 708

38.2. Przygotowanie bloku z atrybutami tekstowymi 711

38.2.1. Atrybuty tekstowe 713

38.3. Wydruk z wykorzystaniem układów arkuszy 714

38.4. Wydruk arkusza – wymiary w obszarze modelu 714

38.4.1. Ustawienia strony 716

38.4.2. Wstawianie bloku z atrybutami 723

38.4.3. Tworzenie i skalowanie rzutni 725

38.4.4. Zmiana obiektów nieopisowych na opisowe 729

38.4.5. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 732

38.4.6. Postępowanie z obiektami nieopisowymi 733

38.4.7. Przenoszenie napisu na kartę arkusza 734

38.4.8.1. Obszar modelu na arkuszu 735

38.4.8. Obszar papieru i modelu na arkuszu (Layout) 735

38.4.8.2. Obszar papieru na arkuszu 736

38.4.9. Ustalanie położenia obiektów w rzutni 737

38.4.10. Style wydruku zależne od koloru 738

38.4.11. Wypełnianie pól tabliczki rysunkowej – atrybuty tekstowe 742

38.4.12. Blokowanie rzutni 744

38.4.13. Obiekty opisowe dla innej skali rzutni 745

38.5. Wydruk arkusza – wymiary w obszarze papieru 747

38.6. Projekty w jednostkach innych niż milimetry 752

38.7. Wymiary w obu obszarach 755

38.8. Przywracanie zespolenia wymiarów – Monitor opisu (Annotation Monitor) 756

38.8.1. Ćwiczenia 757

39. Design Center 759

39.1. Wstawianie bloku za pomocą DesignCenter – ćwiczenia 761

40.1. Sterowanie widocznością okna palet narzędzi 763

40. Palety narzędzi użytkownika 763

40.2. Ćwiczenia 764

40.2.1. Tworzenie palety 764

40.2.2. Wstawianie bloku z palety 765

40.2.3. Modyfikacja palety narzędzi 765

40.2.4. Usuwanie narzędzi i palet 767

41. Zadania kontrolne 768

42. Nieparametryczne projektowanie 2D – uwagi końcowe 772

CZĘŚĆ II. PARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 774

43.1. Parametryczność 776

43.2. Więzy i wymiary 776

43. Podstawowe pojęcia 776

43.2.1. Więzy geometryczne 777

43.2.2. Więzy wymiarowe 779

43.3. Przykład rysunku parametrycznego i nieparametrycznego 780

43.2.3. Wymiary 780

44. Konfiguracja narzędzi więzów 782

45.1. Automatyczne wprowadzanie więzów geometrycznych 785

45. Operowanie więzami geometrycznymi – ćwiczenia 785

45.2. Sterowanie widocznością więzów geometrycznych 788

45.2.1. Selektywne wyświetlanie więzów geometrycznych 790

45.3. Sprawdzenie poprawności systemu więzów geometrycznych 791

45.4. Usuwanie więzów geometrycznych 792

45.5. Ręczne wprowadzanie więzów geometrycznych 793

45.6. Stopnie swobody 796

45.7. Wprowadzanie więzów geometrycznych podczas tworzenia i edycji obiektów 797

46. Operowanie więzami wymiarowymi – ćwiczenia 801

46.1. Konfiguracja narzędzi więzów wymiarowych 803

46.1.1. Sterowanie widocznością więzów wymiarowych w formie dynamicznej 804

46.2. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez jeden obiekt 805

46.3. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez dwa obiekty 807

46.4. Wymiary nadmiarowe 808

46.5. Zmiana sposobu wyświetlania więzów wymiarowych 810

46.6. Wyświetlanie i ukrywanie więzów w formie dynamicznej 811

46.5.1. Zmiana formy więzów wymiarowych 811

46.7. Edycja wartości więzów wymiarowych 812

46.7.1. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 814

46.7.2. Parametry użytkownika 815

46.7.3. Filtry i grupy parametrów 818

46.7.4. Edycja wartości więzów za pomocą uchwytów standardowych 820

47.1. Typoszereg z parametrem użytkownika 821

47. Ćwiczenia przejściowe 821

47.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 822

47.1.2. Nakładanie więzów wymiarowych 824

47.1.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 826

47.2. Typoszereg bez parametru użytkownika 828

47.2.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 828

47.2.2. Nakładanie więzów wymiarowych 830

47.2.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 831

47.2.4. Inny sposób modelowania symetrii 832

48. Zadania kontrolne 833

49. Transformacja wymiarów na więzy 834

50.1. Transformacja projektu DET2 835

50. Ćwiczenia przejściowe 835

50.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 836

50.1.2. Transformacja więzów wymiarowych 837

50.1.3. Tworzenie i wiązanie punktu konstrukcyjnego 840

50.1.4. Formatowanie więzów wymiarowych 841

50.1.5. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 843

51. Parametryczne projektowanie 2D – uwagi końcowe 845

CZĘŚĆ III. PODSTAWY MODELOWANIA 3D 846

52. Interfejs użytkownika podczas pracy 3D 848

52.1. Opcje modelowania 3D 849

53. Sterowanie wyświetlaniem 3D – ćwiczenia 851

53.1. Zmiana sposobu wyświetlania modelu 852

53.2. Zmiana sposobu budowy obrazu 852

53.3. Narzędzie ViewCube 853

53.3.1. Widoki standardowe 855

53.3.2. Redefinicja widoku głównego (Home View) 856

53.4. Narzędzia SteeringWheels 857

53.4.1. Zmiana środka obrotu 858

53.5. Nazwane widoki 859

53.4.2. Wywoływanie poprzednich i następnych widoków 859

53.4.3. Inne operacje 859

54.1. Układy współrzędnych w przestrzeni 3D 862

54. Układy współrzędnych 862

54.1.1. Układ globalny i lokalne układy współrzędnych 864

54.1.2. Symbol układu współrzędnych 864

54.2. Zarządzanie układami współrzędnych 865

54.3. Standardowe metody zarządzania układami współrzędnych – ćwiczenia 866

54.3.1. Definiowanie lokalnego układu współrzędnych 867

54.3.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych 868

54.3.3. Uaktywnianie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 870

54.3.4. Wywołanie widoku planarnego 870

54.3.5. Definiowanie LUW na obiekcie 871

54.3.5.1. Obiekt typu linia (krawędź) 872

54.3.6. Usuwanie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 874

54.4. Zarządzanie układami współrzędnych metodą edycji symbolu (ikony) układu – ćwiczenia 875

54.4.1. Definiowanie układu współrzędnych na powierzchni (ścianie) 876

54.5. Dynamiczny LUW 878

54.4.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych metodą edycji uchwytów 878

55. Wstęp do modelowania 3D 880

55.1. Parametryczność a modele 3D 881

55.1.1. Modele bryłowe 881

55.1.2. Modele powierzchniowe 882

56. Tworzenie obiektów 3D metodami 2D 883

56.1. Model krawędziowy – ćwiczenia 884

56.2. Klasyczne siatki wielokątne – ćwiczenia 886

56.3. Wysokość i poziom 888

56.3.1. Ćwiczenia 889

56.4. Polibryły – ćwiczenia 891

57.1. Bryły elementarne – ćwiczenia 894

57. Klasyczne obiekty 3D 894

57.2. Powierzchnie elementarne 896

58. Operacje logiczne Boole’a – ćwiczenia 899

59. Operacje modelowania 3D za pomocą profilu 903

59.1. Interfejs użytkownika podczas modelowania 3D za pomocą profilu 904

59.2. Modelowanie bryłowe za pomocą profilu – ćwiczenia 904

59.3. Wyciąganie – ćwiczenia 906

59.4. Obrót – ćwiczenia 908

59.5. Przeciąganie – ćwiczenia 910

59.6. Rozpinanie powierzchni – ćwiczenia 912

60. Edycja obiektów 3D 916

60.1. Czynności wstępne i konfiguracyjne 917

60.2. Metauchwyty 918

60.2.1. Ograniczanie zakresu operacji edycyjnej 919

60.3. Podobiekty 920

60.3.1. Wybór podobiektów 920

60.3.1.1. Wybór podobiektów z wykorzystaniem filtrów 921

60.3.1.2. Wybór podbryły bez stosowania filtru 922

60.3.1.3. Cykliczny wybór podbrył 922

60.4. Rodzaje uchwytów 923

60.5. Ćwiczenia 923

60.5.1. Przesunięcie swobodne 924

60.5.2. Przesunięcie ograniczone 925

60.5.3. Obrót ograniczony 926

60.5.4. Przesunięcie z kolekcją uchwytów aktywnych 927

60.5.5. Rejestrowanie historii modelowania bryły 928

60.5.6. Edycja właściwości obiektów 3D 929

60.5.7. Usuwanie historii obiektów 3D 930

61.1. Transformacja projektu BUD1 do przestrzeni 3D 931

61. Ćwiczenia przejściowe 931

61.2. Edycja projektu BUD1 934

61.3. Model 3D sworznia 935

61.4. Edycja modelu 3D sworznia 938

62.1. Uwagi dotyczące terminologii 941

62. Redagowanie rzutów 2D na podstawie modelu 3D 941

62.2. Podstawy redagowania rzutów 942

62.2.1. Rzut bazowy (Base View) i rzuty pochodne – ćwiczenia 943

62.2.2. Rzut prostokątny i izometryczny – ćwiczenia 944

62.2.3. Rzut typu przekrój (Section) – ćwiczenia 945

62.2.4. Rzut typu szczegół (Detail View) – ćwiczenia 950

62.3. Podstawy edycji rzutów – ćwiczenia 953

62.3.1. Styl rzutu typu przekrój (Section) 954

62.3.2. Wyłączanie przekrojów składników 956

62.3.3. Sterowanie widocznością krawędzi 956

62.3.4. Modyfikacja właściwości warstw 957

62.3.5. Zmiana wyrównania rzutów 959

62.3.5.1. Przerwanie wyrównania rzutów 960

62.3.6. Edycja kreskowania rzutów 960

62.3.7. Indywidualna edycja oznaczenia (etykiety) rzutu 961

62.3.8. Inne operacje edycyjne rzutów 962

62.3.9. Edycja linii cięcia 964

62.3.10. Inne operacje edycyjne 967

62.4. Aktualizacja rzutów 968

62.4.1. Aktualizacja rzutów po zmianie modelu 3D 968

62.4.2. Aktualizacja rzutów po zmianie zestawu składników modelu 3D 971

63. Modelowanie 3D – uwagi końcowe 973

CZĘŚĆ IV. PODSTAWY USŁUGI SIECIOWEJ I SYSTEMU AUTOCAD 360 974

64. Wprowadzenie 976

64.1. Programy i usługi Autodesk 977

64.2. Typowe algorytmy (scenariusze) projektowania 978

64.2.1. Algorytm mieszany 978

64.2.2. Przetwarzanie w chmurze (Cloud Computing) 979

65. AutoCAD 360 jako element usługi A360 980

65.1. Uwagi metodyczne 983

66.1. AutoCAD 360 Web – praca za pomocą przeglądarki internetowej 985

66. AutoCAD 360 jako usługa sieciowa 985

66.1.1. Logowanie do usługi AutoCAD 360 Web 986

66.1.2. Przesyłanie (Upload) pliku 987

66.1.3. Praca za pomocą przeglądarki – ćwiczenia 988

66.1.4. Konfiguracja narzędzia AutoCAD 360 Web 989

66.1.5. Edycja obiektów 990

66.1.6. Tworzenie obiektów 990

66.1.6.1. Tworzenie brakującego wymiaru 991

66.1.6.2. Test narzędzi wymiarowania 991

66.1.6.3. Tworzenie obiektu tekstowego 993

66.1.7. Rzutnia w obszarze papieru (Layout) 994

66.1.8. AutoCAD 360 Web – podsumowanie sesji 995

66.1.10. Pobieranie (Download) pliku z serwisu sieciowego 996

66.1.9. Zamykanie pliku i sesji 996

66.1.11. Zapisywanie i wybór wersji 997

66.2. Weryfikacja usługi AutoCAD 360 Web za pomocą programu AutoCAD 999

66.1.12. Wylogowanie z usługi AutoCAD 360 Web 999

66.2.1. Wymiary 1000

66.2.2. Obiekty tekstowe 1002

66.2.3. Obszar papieru na arkuszu (Layouts) 1003

67.1. Przygotowanie danych 1004

67.2. Podstawowe techniki pracy 1004

67. AutoCAD 360 Mobile 1004

67.3. Przygotowanie urządzenia do pracy 1005

67.4. Logowanie do serwisu za pomocą AutoCAD 360 Mobile 1005

67.5. Podstawowe operacje konfiguracyjne 1006

67.6. Synchronizacja i otwieranie pliku na urządzeniu 1007

67.7. Interfejs użytkownika w trybie tworzenia i edycji obiektów 1009

67.8. Opis zadania 1010

67.9. Edycja lokalna pliku 1011

67.9.1. Usuwanie obiektów wybranych za pomocą okna 1011

67.9.2.1. Tworzenie polilinii 1012

67.9.2. Tworzenie i edycja obiektów 1012

67.9.2.2. Usuwanie pojedynczego obiektu (polilinii) 1014

67.9.2.3. Tworzenie odcinków – Smart Pen 1014

67.9.2.4. Przesuwanie obiektów 1016

67.9.2.5. Tworzenie krawędzi 1018

67.9.2.6. Tworzenie wymiarów 1019

67.9.2.7. Tworzenie i edycja tekstu 1021

67.9.2.8. Podsumowanie procesu edycji lokalnej 1023

67.10. Ponowna synchronizacja urządzenia z serwisem AutoCAD 360 1024

67.11. Wylogowanie z serwisu AutoCAD 360 na urządzeniu przenośnym 1024

67.12. Weryfikacja programu AutoCAD 360 Mobile za pomocą programu AutoCAD 1024

67.12.1. Pobieranie pliku z serwisu WWW 1025

67.12.2. Weryfikacja efektów pracy na urządzeniu mobilnym 1025

68. Projektowanie współbieżne (CD) 1026

69.1. Modele 3D 1027

69.2. Modele parametryczne 1027

69. Podstawy usługi sieciowej i systemu AutoCAD 360 – uwagi końcowe 1027

CZĘŚĆ V. METODY SKUTECZNEGO ZDAWANIA EGZAMINU AUTOCAD CERTIFIED PROFESSIONAL 1028

70. Informacje ogólne 1030

70.1. Od autora 1031

70.2. Aktualna polityka egzaminacyjna Autodesk 1032

70.3. Czy warto? 1032

71. Zakres niezbędnych umiejętności 1033

71.1. Obszary wymagające uzupełnienia wiedzy 1035

71.1.1. Technika odnośników zewnętrznych 1035

71.1.2. Inne uzupełnienia 1036

71.1.2.1. Ukrywanie i izolowanie obiektów 1037

71.1.2.2. Rzutnie obszaru modelu 1037

72.1. Stanowisko egzaminacyjne 1038

72. Narzędzia egzaminacyjne i regulamin 1038

73.1. Wybór wersji językowej 1040

73.2. Potencjalne źródła problemów 1040

73. Wskazówki metodyczne 1040

73.2.1. Interfejs, narzędzia i konfiguracja programu AutoCAD 1040

73.2.2. Właściwości obiektów 1041

73.2.3. Błędna metodyka projektowania 1041

73.2.4. Inne źródła 1042

74.1. Błędy wprowadzania danych 1043

74. Przykładowe metody rozwiązywania zadań 1043

74.1.1. Błędne wprowadzenie danych 1044

74.2. Metody pomiaru odległości i kątów 1045

74.2.1. Standardowe narzędzia pomiarowe 1046

74.2.2. Pomocnicze obiekty konstrukcyjne 1046

74.3. Zadania kontrolne 1047

74.2.3. Inne metody 1047

74.4. Metody pomiaru pola powierzchni 1049

74.5. Zadania kontrolne 1052

74.6. Metody wykonywania obliczeń 1055

74.7. Zadania kontrolne 1057

74.8. Właściwości obiektów 1059

74.9. Interfejs 1064

75. Raporty i certyfikaty 1068

76. Metody skutecznego zdawania egzaminu AutoCAD Certified Professional – uwagi końcowe 1069

Bibliografia 1070

Skorowidz 1071