"Dwa systemy emocji i ich konsekwencje dla procesów poznawczych"

Identyfikator Librowy: 198137

Spis treści

1. Przedmowa 11

2. Teorie dwusystemowe w psychologii 17 2.1. Najważniejsze ogólne teorie podkreślające dualizm poznania 20

2.2. Dualizm emocji 29

2.3. Krytyka teorii dwusystemowych 32

3. Proponowany model teoretyczny związków emocji i procesów poznawczych 36 3.1. Lista założeń 37

3.1.1. Dualizm mechanizmów aktywacyjnych 40

3.2. Prezentacja modelu 44

przetwarzanie heurystyczne 45

przetwarzanie systematyczne 48

przetwarzanie systematyczne 50

przetwarzanie heurystyczne 52

3.3. Przewidywania i hipotezy płynące z modelu 53

4. Metody badań – w stronę obiektywizacji metody porównań między dwoma systemami 56 4.1. Normy afektywne jako narzędzie przydatne w tworzeniu badań eksperymentalnych 58

emocjonalnych bodźców w badaniach własnych 62

4.2.1. Badania nad normami afektywnymi dla słów 64

afektywnymi: krótkie teksty i muzyka 71

73

4.3. Założenia operacyjne leżące u podstaw badań własnych 74

5. Rola genezy ładunku emocjonalnego w procesach przetwarzania słów 84 5.1. Mechanizmy przetwarzania słów i rola afektu w tym przetwarzaniu 85

5.2. Badania EEG w warunkach spontanicznego przetwarzania słów emocjonalnych zróżnicowanych ze względu na znak i genezę ładunku emocjonalnego 90

5.3. Badania EEG w warunkach kierowanego instrukcją przetwarzania słów emocjonalnych 93

5.3.1. Znak i geneza ładunku emocjonalnego 94

5.3.2. Pobudzenie i subiektywna waga regulacyjna 96

5.4. Wnioski z badań elektrofizjologicznych 97

dwusystemowych 101

6.2. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa – badania behawioralne 104

6.2.1. Badanie 1. z użyciem emocjonalnej wersji Testu Stroopa 105

6.2.2. Badanie 2. z użyciem standardowego Testu Stroopa połączonego z prezentacją słów emocjonalnych jako dystraktorów 107

6.2.3. Wnioski z badań behawioralnych 109

6.3. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa – korelaty EEG 110

6.4. Wnioski z badań nad kontrolą poznawczą 114

dwusystemowych 118

7.2. Rola genezy ładunku emocjonalnego w przypisywaniu znaczenia bodźcom ambiwalentnym 119

7.2.1. Metoda badania 122

7.2.2. Wyniki 125

7.2.3. Wnioski 128

7.3. Postrzeganie bodźców ambiwalentnych przez pryzmat wymiarów ciepła i kompetencji 129

7.3.1. Metoda 133

7.3.2. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego 136

pobudzenia 140

7.3.4. Wnioski z badania nad interpretacją bodźców na wymiarach ciepła i kompetencji 144

7.4. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego w interpretowaniu sekwencji losowych 146

7.4.1. Metoda 148

7.4.2. Wyniki 149

7.4.3. Wnioski 152

8. Podsumowanie i wnioski płynące z badań 154

9. Status proponowanego modelu teoretycznego i dalsze pytania badawcze 164Literatura cytowana 167

Załącznik 1. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach manipulacji znakiem i genezą ładunku emocjonalnego 189

Załącznik 2. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach manipulacji ładunkiem pobudzenia i subiektywnej wagi regulacyjnej 190

Indeks nazwisk 191