"Dwa systemy emocji i ich konsekwencje dla procesów poznawczych"
Identyfikator Librowy: 198137
Spis treści
1. Przedmowa 11
2. Teorie dwusystemowe w psychologii 17 2.1. Najważniejsze ogólne teorie podkreślające dualizm poznania 20
2.2. Dualizm emocji 29
2.3. Krytyka teorii dwusystemowych 32
3. Proponowany model teoretyczny związków emocji i procesów poznawczych 36 3.1. Lista założeń 37
3.1.1. Dualizm mechanizmów aktywacyjnych 40
3.2. Prezentacja modelu 44
przetwarzanie heurystyczne 45
przetwarzanie systematyczne 48
przetwarzanie systematyczne 50
przetwarzanie heurystyczne 52
3.3. Przewidywania i hipotezy płynące z modelu 53
4. Metody badań – w stronę obiektywizacji metody porównań między dwoma systemami 56 4.1. Normy afektywne jako narzędzie przydatne w tworzeniu badań eksperymentalnych 58
emocjonalnych bodźców w badaniach własnych 62
4.2.1. Badania nad normami afektywnymi dla słów 64
afektywnymi: krótkie teksty i muzyka 71
73
4.3. Założenia operacyjne leżące u podstaw badań własnych 74
5. Rola genezy ładunku emocjonalnego w procesach przetwarzania słów 84 5.1. Mechanizmy przetwarzania słów i rola afektu w tym przetwarzaniu 85
5.2. Badania EEG w warunkach spontanicznego przetwarzania słów emocjonalnych zróżnicowanych ze względu na znak i genezę ładunku emocjonalnego 90
5.3. Badania EEG w warunkach kierowanego instrukcją przetwarzania słów emocjonalnych 93
5.3.1. Znak i geneza ładunku emocjonalnego 94
5.3.2. Pobudzenie i subiektywna waga regulacyjna 96
5.4. Wnioski z badań elektrofizjologicznych 97
dwusystemowych 101
6.2. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa – badania behawioralne 104
6.2.1. Badanie 1. z użyciem emocjonalnej wersji Testu Stroopa 105
6.2.2. Badanie 2. z użyciem standardowego Testu Stroopa połączonego z prezentacją słów emocjonalnych jako dystraktorów 107
6.2.3. Wnioski z badań behawioralnych 109
6.3. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa – korelaty EEG 110
6.4. Wnioski z badań nad kontrolą poznawczą 114
dwusystemowych 118
7.2. Rola genezy ładunku emocjonalnego w przypisywaniu znaczenia bodźcom ambiwalentnym 119
7.2.1. Metoda badania 122
7.2.2. Wyniki 125
7.2.3. Wnioski 128
7.3. Postrzeganie bodźców ambiwalentnych przez pryzmat wymiarów ciepła i kompetencji 129
7.3.1. Metoda 133
7.3.2. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego 136
pobudzenia 140
7.3.4. Wnioski z badania nad interpretacją bodźców na wymiarach ciepła i kompetencji 144
7.4. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego w interpretowaniu sekwencji losowych 146
7.4.1. Metoda 148
7.4.2. Wyniki 149
7.4.3. Wnioski 152
8. Podsumowanie i wnioski płynące z badań 154
9. Status proponowanego modelu teoretycznego i dalsze pytania badawcze 164Literatura cytowana 167
Załącznik 1. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach manipulacji znakiem i genezą ładunku emocjonalnego 189
Załącznik 2. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach manipulacji ładunkiem pobudzenia i subiektywnej wagi regulacyjnej 190
Indeks nazwisk 191