"Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej"

Identyfikator Librowy: 201578

Spis treści

Przedmowa – Justyna Zych 9

Wstęp – Paulina Potasińska 11

Glottodydaktyka polonistyczna a rozwijanie kompetencji językowejAnna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka – O kilku rzeczach, co nie całkiem nowe, czyli o składni w dawnych podręcznikach do języka polskiego jako obcego 19

Magdalena Stasieczek-Górna – Jak integrować nauczanie zagadnień szyku wyrazów z programami nauczania języka polskiego jako obcego 49

Iwona Góral-Wilhelms – Błąd kształtuje świadomość i uświęca środki 58

Glottodydaktyka polonistyczna a integracjaAnna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz – O czym przyszły obywatel wiedzieć powinien, czyli o potrzebie kształcenia i testowania kompetencji socjokulturoweji realioznawczej osób ubiegających się o polskie obywatelstwo 67

Samanta Busiło – Odczarować imigrantów, czyli o słuchaczach szkoleń językowych oczami lektorów 86

Sylwia Chrostowska-Gałązka – Trudności i wyzwania w nauczaniu dzieci języka polskiego jako drugiego na przykładzie dzieci-uchodźców z jednej ze szkółpodstawowych w Warszawie 103

Glottodydaktyka polonistyczna a mediacja kulturowaGrażyna Zarzycka – Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki 117

Anna Rabczuk, Małgorzata Majewska-Meyers – Polsko-niemieckie qui pro quo. Różnice kulturowe a akwizycja polszczyzny 132

Glottodydaktyka polonistyczna a gatunki literackieAnna Trębska-Kerntopf – Esej – gatunek twórczości słownej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie sprawności mówienia w nauczaniu językapolskiego jako obcego 147

Anna Roter-Bourkane – Kreatywne pisanie na zajęciach z języka polskiego jako obcego a kształcenie kulturowe 165

Glottodydaktyka polonistyczna a specjalne potrzeby uczących się Aleksandra Święcka – Polski język migowy jako źródło interferencji gramatycznych – analiza wypowiedzi pisemnych Głuchych 177

Urszula Bielecka – Język polski jako obcy na lekcji z dyslektycznym studentem. Wyzwania i problemy 185

Kamila Potocka-Pirosz – „Zatrzymać język” – zastosowanie glottodydaktyki w zaburzeniach czynności nazywania u osób z chorobą Alzheimera 192

Urszula Swoboda-Rydz – Czy możliwe jest zanurzenie w języku specjalistycznym? 203

Glottodydaktyka polonistyczna a praktyka dydaktycznaMagdalena Kobus, Anna Szyntor-Bykowska – „Smak sukcesu” i „gorycz porażki”, czyli o tym, jak na zajęciach z języka polskiego jako obcego wykorzystać informacje medialne o wydarzeniach sportowych 217

Beata Afeltowicz – Potencjał kulturowy nazw własnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (na przykładzie podręcznika Joanny Włodarczyk i Julitty Poluch Język polski poza klasą) 229

Agnieszka Jastrzębska – Zabawy polisensoryczne na zajęciach z języka polskiego jako obcego 239

Wspomnienia Marta Pančíková – Co dla mnie oznacza „Polonicum” (lata siedemdziesiąte i osiemdziesiątew „Polonicum”) 248

Piotr Kajak, Iwona 254

Noty o autorach 256

Indeks nazwisk 262