"Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej"
Identyfikator Librowy: 201578
Spis treści
Przedmowa – Justyna Zych 9
Wstęp – Paulina Potasińska 11
Glottodydaktyka polonistyczna a rozwijanie kompetencji językowejAnna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka – O kilku rzeczach, co nie całkiem nowe, czyli o składni w dawnych podręcznikach do języka polskiego jako obcego 19
Magdalena Stasieczek-Górna – Jak integrować nauczanie zagadnień szyku wyrazów z programami nauczania języka polskiego jako obcego 49
Iwona Góral-Wilhelms – Błąd kształtuje świadomość i uświęca środki 58
Glottodydaktyka polonistyczna a integracjaAnna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz – O czym przyszły obywatel wiedzieć powinien, czyli o potrzebie kształcenia i testowania kompetencji socjokulturoweji realioznawczej osób ubiegających się o polskie obywatelstwo 67
Samanta Busiło – Odczarować imigrantów, czyli o słuchaczach szkoleń językowych oczami lektorów 86
Sylwia Chrostowska-Gałązka – Trudności i wyzwania w nauczaniu dzieci języka polskiego jako drugiego na przykładzie dzieci-uchodźców z jednej ze szkółpodstawowych w Warszawie 103
Glottodydaktyka polonistyczna a mediacja kulturowaGrażyna Zarzycka – Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki 117
Anna Rabczuk, Małgorzata Majewska-Meyers – Polsko-niemieckie qui pro quo. Różnice kulturowe a akwizycja polszczyzny 132
Glottodydaktyka polonistyczna a gatunki literackieAnna Trębska-Kerntopf – Esej – gatunek twórczości słownej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie sprawności mówienia w nauczaniu językapolskiego jako obcego 147
Anna Roter-Bourkane – Kreatywne pisanie na zajęciach z języka polskiego jako obcego a kształcenie kulturowe 165
Glottodydaktyka polonistyczna a specjalne potrzeby uczących się Aleksandra Święcka – Polski język migowy jako źródło interferencji gramatycznych – analiza wypowiedzi pisemnych Głuchych 177
Urszula Bielecka – Język polski jako obcy na lekcji z dyslektycznym studentem. Wyzwania i problemy 185
Kamila Potocka-Pirosz – „Zatrzymać język” – zastosowanie glottodydaktyki w zaburzeniach czynności nazywania u osób z chorobą Alzheimera 192
Urszula Swoboda-Rydz – Czy możliwe jest zanurzenie w języku specjalistycznym? 203
Glottodydaktyka polonistyczna a praktyka dydaktycznaMagdalena Kobus, Anna Szyntor-Bykowska – „Smak sukcesu” i „gorycz porażki”, czyli o tym, jak na zajęciach z języka polskiego jako obcego wykorzystać informacje medialne o wydarzeniach sportowych 217
Beata Afeltowicz – Potencjał kulturowy nazw własnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (na przykładzie podręcznika Joanny Włodarczyk i Julitty Poluch Język polski poza klasą) 229
Agnieszka Jastrzębska – Zabawy polisensoryczne na zajęciach z języka polskiego jako obcego 239
Wspomnienia Marta Pančíková – Co dla mnie oznacza „Polonicum” (lata siedemdziesiąte i osiemdziesiątew „Polonicum”) 248
Piotr Kajak, Iwona 254
Noty o autorach 256
Indeks nazwisk 262