"Misja Python. Utwórz swoją kosmiczną grę!"

Identyfikator Librowy: 203812

Spis treści

PODZIĘKOWANIA 19

WPROWADZENIE 20

Jak korzystać z tej książki 21

Co można znaleźć w tej książce? 22

Instalowanie oprogramowania 24

Instalowanie oprogramowania na Raspberry Pi 24

Instalowanie programu Python w systemie Windows 24

Instalowanie oprogramowania Pygame Zero w systemie Windows 26

Instalowanie oprogramowania na innych maszynach 27

Pobieranie plików gry 28

Pobieranie i rozpakowywanie plików na komputerze Raspberry Pi 28

Rozpakowywanie pliku na komputerze Windows 29

Co zawiera plik ZIP 30

Uruchamianie gry 31

Uruchamianie programów Pygame Zero na komputerze Raspberry Pi 31

Uruchamianie programów Pygame Zero w systemie Windows 32

Jak grać 34

1. PIERWSZY SPACER KOSMICZNY 36

Uruchamianie edytora języka Python 37

Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 10 38

Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 8 38

Wprowadzenie do powłoki Pythona 39

Uruchamianie edytora IDLE na komputerze Raspberry Pi 39

Wyświetlanie tekstu 39

Misja szkoleniowa nr 1 41

Wprowadzenie do trybu skryptu 42

Wyświetlanie i używanie liczb 42

Tworzenie obrazu nieba 43

Wyjaśnienie dotychczasowego kodu programu 47

Zatrzymywanie programu Pygame Zero 49

Dodawanie planety i statku kosmicznego 50

Zmiana perspektywy: lot za planetę 51

Misja szkoleniowa nr 2 53

Spacer kosmiczny! 53

Misja szkoleniowa nr 3 55

Wyjaśnienie listingu programu spacer kosmiczny 55

Gotowi do lotu? 58

Misja szkoleniowa nr 4 58

Podsumowanie misji 60

2. LISTY MOGĄ OCALIĆ ŻYCIE 62

Tworzenie pierwszej listy: lista kontrolna startu 63

Dodawanie i usuwanie elementów 64

Wyświetlanie listy 64

Stosowanie numerów indeksu 65

Wstawianie elementu 65

Uzyskiwanie dostępu do wybranego elementu 66

Usuwanie elementu 67

Zastępowanie elementu 67

Tworzenie listy kontrolnej spaceru kosmicznego 68

Misja szkoleniowa nr 1 68

Lista list: instrukcja latania 69

Misja szkoleniowa nr 2 69

Tworzenie listy list 69

Misja szkoleniowa nr 3 71

Odnajdowanie elementu w podręczniku latania 71

Łączenie list 72

Sporządzanie map na podstawie list: Pomieszczenie awaryjne 73

Sporządzanie map 74

Odnajdowanie wyposażenia awaryjnego 75

Misja szkoleniowa nr 4 77

Zamienianie obiektów w pomieszczeniu 77

Misja szkoleniowa nr 5 78

Gotowi do lotu? 79

Podsumowanie misji 80

3. POWTARZAJ ZA MNĄ 82

Wyświetlanie map przy użyciu pętli 83

Tworzenie mapy pokoju 83

Wyświetlanie mapy w pętli 84

Zapętlanie pętli 86

Misja szkoleniowa nr 1 86

Zagnieżdżanie pętli w celu otrzymania współrzędnych pokoju 86

Porządkowanie widoku mapy 89

Wyświetlanie trójwymiarowego obrazu pokoju 90

Misja szkoleniowa nr 2 90

Zrozumienie sposobu rysowania pokoju 92

Wyznaczanie miejsca rysowania elementu 94

Misja szkoleniowa nr 3 95

Gotowi do lotu? 97

Podsumowanie misji 98

4. BUDOWANIE STACJI KOSMICZNEJ 100

Automatyzacja procesu tworzenia mapy 100

W jaki sposób działa automatyczny generator map 101

Tworzenie danych mapy 102

Pisanie kodu MAPA_GRY 104

Testowanie i debugowanie kodu 108

Generowanie pokoi na podstawie danych 110

W jaki sposób działa kod generujący pokój 112

Tworzenie podstawowego kształtu pokoju 114

Dodawanie wyjść 116

Testowanie programu 117

Misja szkoleniowa nr 1 118

Badanie stacji kosmicznej w 3D 119

Tworzenie własnych map 123

Misja szkoleniowa nr 2 123

Gotowi do lotu? 124

Podsumowanie misji 125

5. PRZYGOTOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 126

Tworzenie prostego słownika planet 126

Tworzenie ściągi z astronomii 127

Zrozumienie różnicy między listą a słownikiem 127

Wykrywanie błędów 129

Misja szkoleniowa nr 1 130

Umieszczanie list w słownikach 131

Wyciąganie informacji z listy w słowniku 133

Misja szkoleniowa nr 2 134

Tworzenie słownika obiektów na stacji kosmicznej 135

Dodawanie pierwszych obiektów w grze Escape 136

Wyświetlanie obiektów przy użyciu eksploratora stacji 139

Projektowanie pokoju 140

Dodawanie pozostałych obiektów 142

Misja szkoleniowa nr 3 142

Gotowi do lotu? 148

Misja szkoleniowa nr 4 148

Podsumowanie misji 149

6. INSTALOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 150

Objaśnienie słownika danych scenografii 150

Dodawanie danych scenografii 153

Dodawanie ogrodzenia na powierzchni planety 156

Dodawanie scenografii do mapy pokoju 160

Dopracowywanie funkcji Explorer do zwiedzania stacji kosmicznej 164

Misja szkoleniowa nr 1 166

Gotowi do lotu? 167

Podsumowanie misji 168

7. PRZEPROWADZKA NA STACJĘ KOSMICZNĄ 170

Pojawienie się na stacji kosmicznej 171

Wyłączenie funkcji nawigowania po pokojach w sekcji EXPLORER 171

Dodawanie nowych zmiennych 172

Teleportowanie na stację kosmiczną 175

Dodawanie kodu do poruszania się 177

Wyjaśnienie kodu do animacji ruchu 180

Przechodzenie między pokojami 185

Misja szkoleniowa nr 1 185

Gotowi do lotu? 190

Podsumowanie misji 191

8. NAPRAWIANIE STACJI KOSMICZNEJ 192

Przesyłanie informacji do funkcji 193

Tworzenie funkcji, która odbiera informacje 193

Jak to działa 194

Dodawanie zmiennych dla cieni, przezroczystości ścian i kolorów 195

Misja szkoleniowa nr 1 195

Usuwanie sekcji EXPLORER 198

Dodawanie sekcji WYŚWIETLANIE 200

Dodawanie funkcji do rysowania obiektów 201

Rysowanie pokoju 204

Zrozumienie nowej funkcji draw() 206

Pozycjonowanie pokoju na ekranie 210

Tworzenie efektu znikania i pojawiania się przedniej ściany 213

Wyświetlanie podpowiedzi, wskazówek i ostrzeżeń 216

Wyświetlanie nazwy pokoju po wejściu do pokoju 218

Gotowi do lotu? 220

Podsumowanie misji 221

9. ROZPAKOWYWANIE RZECZY OSOBISTYCH 222

Dodawanie informacji o rekwizytach 222

Dodawanie rekwizytów do mapy pokoju 226

Odnajdowanie numeru obiektu na mapie pokoju 230

Podnoszenie obiektów 233

Podnoszenie rekwizytów 233

Dodawanie sterowania za pomocą klawiatury 235

Dodawanie funkcji wyświetlania ekwipunku 236

Wyświetlanie ekwipunku 237

Dodawanie obsługi klawisza Tab 240

Upuszczanie obiektów 242

Testowanie ekwipunku 242

Badanie obiektów 245

Misja szkoleniowa nr 1 245

Gotowi do lotu? 248

Misja szkoleniowa nr 2 248

Podsumowanie misji 249

10. ZRÓB COŚ POŻYTECZNEGO 250

Dodawanie funkcji sterowania klawiaturą do używania obiektów 251

Dodawanie standardowych komunikatów do używania obiektów 251

Dodawanie zmiennych postępu w grze 254

Dodawanie działań do określonych obiektów 255

Łączenie obiektów 258

Misja szkoleniowa nr 1 261

Dodawanie sekwencji ukończenia gry 262

Badanie obiektów 263

Gotowi do lotu? 263

11. URUCHAMIANIE DRZWI BEZPIECZEŃSTWA 264

Planowanie pozycji drzwi bezpieczeństwa 265

Rozmieszczanie drzwi 266

Dodawanie funkcji dostępu 267

Otwieranie i zamykanie drzwi 269

Dodawanie animacji drzwi 272

Zamykanie automatycznych drzwi 274

Misja szkoleniowa nr 1 274

Dodawanie teleportu 276

Uruchamianie drzwi zabezpieczających dostęp do śluzy powietrznej 277

Misja szkoleniowa nr 2 277

Misja ukończona? 281

Usuwanie wyjść z własnego projektu gry 281

Gotowi do lotu? 282

12. UWAGA! NIEBEZPIECZEŃSTWO! DODAWANIE ZAGROŻEŃ 284

Dodawanie paska stanu powietrza 285

Wyświetlanie pasków powietrza i energii 285

Dodawanie funkcji do odliczania ilości powietrza 287

Rozpoczęcie odliczania i włączenie alarmu 290

Misja szkoleniowa nr 1 291

Dodawanie ruchomych zagrożeń 292

Dodawanie danych zagrożenia 293

Obniżanie poziomu energii gracza 294

Uruchamianie i zatrzymywanie zagrożeń 295

Budowanie mapy zagrożeń 299

Inicjowanie ruchu niebezpiecznych obiektów 300

Wyświetlanie zagrożeń w pokoju 303

Misja szkoleniowa nr 2 304

Dodawanie toksycznych kałuż 305

Powstrzymywanie gracza przed przechodzeniem przez zagrożenia 305

Ostatnie poprawki 306

Oczyszczanie danych 307

Wyłączanie teleportacji 307

Czas rozpocząć przygodę 308

Twoja kolejna misja: dostosowanie gry 309

Gotowi do lotu? 310

Podsumowanie misji 311

A ESCAPE: PEŁNY LISTING GRY 312

B TABELA ZMIENNYCH, LIST I SŁOWNIKÓW 346

C DEBUGOWANIE KODU 350

Wcięcia 351

Wielkość liter 352

Dwukropki 353

Nawiasy okrągłe, kwadratowe i klamrowe 353

Pliki obrazów i dźwięków 353

Przecinki 353

Literówki 354

SKOROWIDZ 356