"Misja Python. Utwórz swoją kosmiczną grę!"
Identyfikator Librowy: 203812
Spis treści
PODZIĘKOWANIA 19
WPROWADZENIE 20
Jak korzystać z tej książki 21
Co można znaleźć w tej książce? 22
Instalowanie oprogramowania 24
Instalowanie oprogramowania na Raspberry Pi 24
Instalowanie programu Python w systemie Windows 24
Instalowanie oprogramowania Pygame Zero w systemie Windows 26
Instalowanie oprogramowania na innych maszynach 27
Pobieranie plików gry 28
Pobieranie i rozpakowywanie plików na komputerze Raspberry Pi 28
Rozpakowywanie pliku na komputerze Windows 29
Co zawiera plik ZIP 30
Uruchamianie gry 31
Uruchamianie programów Pygame Zero na komputerze Raspberry Pi 31
Uruchamianie programów Pygame Zero w systemie Windows 32
Jak grać 34
1. PIERWSZY SPACER KOSMICZNY 36
Uruchamianie edytora języka Python 37
Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 10 38
Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 8 38
Wprowadzenie do powłoki Pythona 39
Uruchamianie edytora IDLE na komputerze Raspberry Pi 39
Wyświetlanie tekstu 39
Misja szkoleniowa nr 1 41
Wprowadzenie do trybu skryptu 42
Wyświetlanie i używanie liczb 42
Tworzenie obrazu nieba 43
Wyjaśnienie dotychczasowego kodu programu 47
Zatrzymywanie programu Pygame Zero 49
Dodawanie planety i statku kosmicznego 50
Zmiana perspektywy: lot za planetę 51
Misja szkoleniowa nr 2 53
Spacer kosmiczny! 53
Misja szkoleniowa nr 3 55
Wyjaśnienie listingu programu spacer kosmiczny 55
Gotowi do lotu? 58
Misja szkoleniowa nr 4 58
Podsumowanie misji 60
2. LISTY MOGĄ OCALIĆ ŻYCIE 62
Tworzenie pierwszej listy: lista kontrolna startu 63
Dodawanie i usuwanie elementów 64
Wyświetlanie listy 64
Stosowanie numerów indeksu 65
Wstawianie elementu 65
Uzyskiwanie dostępu do wybranego elementu 66
Usuwanie elementu 67
Zastępowanie elementu 67
Tworzenie listy kontrolnej spaceru kosmicznego 68
Misja szkoleniowa nr 1 68
Lista list: instrukcja latania 69
Misja szkoleniowa nr 2 69
Tworzenie listy list 69
Misja szkoleniowa nr 3 71
Odnajdowanie elementu w podręczniku latania 71
Łączenie list 72
Sporządzanie map na podstawie list: Pomieszczenie awaryjne 73
Sporządzanie map 74
Odnajdowanie wyposażenia awaryjnego 75
Misja szkoleniowa nr 4 77
Zamienianie obiektów w pomieszczeniu 77
Misja szkoleniowa nr 5 78
Gotowi do lotu? 79
Podsumowanie misji 80
3. POWTARZAJ ZA MNĄ 82
Wyświetlanie map przy użyciu pętli 83
Tworzenie mapy pokoju 83
Wyświetlanie mapy w pętli 84
Zapętlanie pętli 86
Misja szkoleniowa nr 1 86
Zagnieżdżanie pętli w celu otrzymania współrzędnych pokoju 86
Porządkowanie widoku mapy 89
Wyświetlanie trójwymiarowego obrazu pokoju 90
Misja szkoleniowa nr 2 90
Zrozumienie sposobu rysowania pokoju 92
Wyznaczanie miejsca rysowania elementu 94
Misja szkoleniowa nr 3 95
Gotowi do lotu? 97
Podsumowanie misji 98
4. BUDOWANIE STACJI KOSMICZNEJ 100
Automatyzacja procesu tworzenia mapy 100
W jaki sposób działa automatyczny generator map 101
Tworzenie danych mapy 102
Pisanie kodu MAPA_GRY 104
Testowanie i debugowanie kodu 108
Generowanie pokoi na podstawie danych 110
W jaki sposób działa kod generujący pokój 112
Tworzenie podstawowego kształtu pokoju 114
Dodawanie wyjść 116
Testowanie programu 117
Misja szkoleniowa nr 1 118
Badanie stacji kosmicznej w 3D 119
Tworzenie własnych map 123
Misja szkoleniowa nr 2 123
Gotowi do lotu? 124
Podsumowanie misji 125
5. PRZYGOTOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 126
Tworzenie prostego słownika planet 126
Tworzenie ściągi z astronomii 127
Zrozumienie różnicy między listą a słownikiem 127
Wykrywanie błędów 129
Misja szkoleniowa nr 1 130
Umieszczanie list w słownikach 131
Wyciąganie informacji z listy w słowniku 133
Misja szkoleniowa nr 2 134
Tworzenie słownika obiektów na stacji kosmicznej 135
Dodawanie pierwszych obiektów w grze Escape 136
Wyświetlanie obiektów przy użyciu eksploratora stacji 139
Projektowanie pokoju 140
Dodawanie pozostałych obiektów 142
Misja szkoleniowa nr 3 142
Gotowi do lotu? 148
Misja szkoleniowa nr 4 148
Podsumowanie misji 149
6. INSTALOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 150
Objaśnienie słownika danych scenografii 150
Dodawanie danych scenografii 153
Dodawanie ogrodzenia na powierzchni planety 156
Dodawanie scenografii do mapy pokoju 160
Dopracowywanie funkcji Explorer do zwiedzania stacji kosmicznej 164
Misja szkoleniowa nr 1 166
Gotowi do lotu? 167
Podsumowanie misji 168
7. PRZEPROWADZKA NA STACJĘ KOSMICZNĄ 170
Pojawienie się na stacji kosmicznej 171
Wyłączenie funkcji nawigowania po pokojach w sekcji EXPLORER 171
Dodawanie nowych zmiennych 172
Teleportowanie na stację kosmiczną 175
Dodawanie kodu do poruszania się 177
Wyjaśnienie kodu do animacji ruchu 180
Przechodzenie między pokojami 185
Misja szkoleniowa nr 1 185
Gotowi do lotu? 190
Podsumowanie misji 191
8. NAPRAWIANIE STACJI KOSMICZNEJ 192
Przesyłanie informacji do funkcji 193
Tworzenie funkcji, która odbiera informacje 193
Jak to działa 194
Dodawanie zmiennych dla cieni, przezroczystości ścian i kolorów 195
Misja szkoleniowa nr 1 195
Usuwanie sekcji EXPLORER 198
Dodawanie sekcji WYŚWIETLANIE 200
Dodawanie funkcji do rysowania obiektów 201
Rysowanie pokoju 204
Zrozumienie nowej funkcji draw() 206
Pozycjonowanie pokoju na ekranie 210
Tworzenie efektu znikania i pojawiania się przedniej ściany 213
Wyświetlanie podpowiedzi, wskazówek i ostrzeżeń 216
Wyświetlanie nazwy pokoju po wejściu do pokoju 218
Gotowi do lotu? 220
Podsumowanie misji 221
9. ROZPAKOWYWANIE RZECZY OSOBISTYCH 222
Dodawanie informacji o rekwizytach 222
Dodawanie rekwizytów do mapy pokoju 226
Odnajdowanie numeru obiektu na mapie pokoju 230
Podnoszenie obiektów 233
Podnoszenie rekwizytów 233
Dodawanie sterowania za pomocą klawiatury 235
Dodawanie funkcji wyświetlania ekwipunku 236
Wyświetlanie ekwipunku 237
Dodawanie obsługi klawisza Tab 240
Upuszczanie obiektów 242
Testowanie ekwipunku 242
Badanie obiektów 245
Misja szkoleniowa nr 1 245
Gotowi do lotu? 248
Misja szkoleniowa nr 2 248
Podsumowanie misji 249
10. ZRÓB COŚ POŻYTECZNEGO 250
Dodawanie funkcji sterowania klawiaturą do używania obiektów 251
Dodawanie standardowych komunikatów do używania obiektów 251
Dodawanie zmiennych postępu w grze 254
Dodawanie działań do określonych obiektów 255
Łączenie obiektów 258
Misja szkoleniowa nr 1 261
Dodawanie sekwencji ukończenia gry 262
Badanie obiektów 263
Gotowi do lotu? 263
11. URUCHAMIANIE DRZWI BEZPIECZEŃSTWA 264
Planowanie pozycji drzwi bezpieczeństwa 265
Rozmieszczanie drzwi 266
Dodawanie funkcji dostępu 267
Otwieranie i zamykanie drzwi 269
Dodawanie animacji drzwi 272
Zamykanie automatycznych drzwi 274
Misja szkoleniowa nr 1 274
Dodawanie teleportu 276
Uruchamianie drzwi zabezpieczających dostęp do śluzy powietrznej 277
Misja szkoleniowa nr 2 277
Misja ukończona? 281
Usuwanie wyjść z własnego projektu gry 281
Gotowi do lotu? 282
12. UWAGA! NIEBEZPIECZEŃSTWO! DODAWANIE ZAGROŻEŃ 284
Dodawanie paska stanu powietrza 285
Wyświetlanie pasków powietrza i energii 285
Dodawanie funkcji do odliczania ilości powietrza 287
Rozpoczęcie odliczania i włączenie alarmu 290
Misja szkoleniowa nr 1 291
Dodawanie ruchomych zagrożeń 292
Dodawanie danych zagrożenia 293
Obniżanie poziomu energii gracza 294
Uruchamianie i zatrzymywanie zagrożeń 295
Budowanie mapy zagrożeń 299
Inicjowanie ruchu niebezpiecznych obiektów 300
Wyświetlanie zagrożeń w pokoju 303
Misja szkoleniowa nr 2 304
Dodawanie toksycznych kałuż 305
Powstrzymywanie gracza przed przechodzeniem przez zagrożenia 305
Ostatnie poprawki 306
Oczyszczanie danych 307
Wyłączanie teleportacji 307
Czas rozpocząć przygodę 308
Twoja kolejna misja: dostosowanie gry 309
Gotowi do lotu? 310
Podsumowanie misji 311
A ESCAPE: PEŁNY LISTING GRY 312
B TABELA ZMIENNYCH, LIST I SŁOWNIKÓW 346
C DEBUGOWANIE KODU 350
Wcięcia 351
Wielkość liter 352
Dwukropki 353
Nawiasy okrągłe, kwadratowe i klamrowe 353
Pliki obrazów i dźwięków 353
Przecinki 353
Literówki 354
SKOROWIDZ 356