"And the winner is...Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach"

Identyfikator Librowy: 204322

Spis treści

Wstęp 8

Jak jest? 12

Wizerunki niepełnosprawności w mediach – przegląd stanowisk w przekroju historycznym 12

Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – aktualna sytuacja 14

Osoby z niepełnosprawnością w mediach – kontrowersje 16

Osoby niepełnosprawne w reklamie 18

Osoby z niepełnosprawnością w kinie – ewolucja sposobów ukazywania 25

Jak być powinno? 32

Wizerunki osób niepełnosprawnych w mediach – stan postulowany 32

Kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością w mediach – etyka dziennikarska i deontologia 37

Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? 42

Historyczne, kulturowe i społeczne przyczyny 42

Zdrowie a niepełnosprawność – relacje między pojęciami 44

Wybrane kulturowe wizerunki – źródło współczesnych stereotypów niepełnosprawności 46

„My” i „oni” – konsekwencje przyjęcia dychotomicznego podziału 49

Postawa a stereotypy i uprzedzenia – synonimy czy wyrazy bliskoznaczne? 52

Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – niedostateczna ilość badań 55

„Obezwładniające” wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach 56

Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – różne gatunki dziennikarskie 82

Model niepełnosprawności w produkcjach nagrodzonych przez Amerykańską Akademię Filmową – analiza przekazu 88

Dzieci gorszego Boga (1986) 94

Rain Man (1989) 99

Moja lewa stopa (1990) 105

Urodzony 4 lipca (1990) 110

Zapach kobiety (1993) 115

Forrest Gump (1995) 119

Przerwana lekcja muzyki (2000) 126

Piękny umysł (2002) 130

Ray (2005) 137

W stronę morza (2005) 143

Sesje (2012) 148

Poradnik pozytywnego myślenia (2013) 153

Teoria wszystkiego (2015) 161

Zakończenie i wnioski 168

Bibliografia 174

Spis tabel 184