"And the winner is...Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach"
Identyfikator Librowy: 204322
Spis treści
Wstęp 8
Jak jest? 12
Wizerunki niepełnosprawności w mediach – przegląd stanowisk w przekroju historycznym 12
Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – aktualna sytuacja 14
Osoby z niepełnosprawnością w mediach – kontrowersje 16
Osoby niepełnosprawne w reklamie 18
Osoby z niepełnosprawnością w kinie – ewolucja sposobów ukazywania 25
Jak być powinno? 32
Wizerunki osób niepełnosprawnych w mediach – stan postulowany 32
Kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością w mediach – etyka dziennikarska i deontologia 37
Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? 42
Historyczne, kulturowe i społeczne przyczyny 42
Zdrowie a niepełnosprawność – relacje między pojęciami 44
Wybrane kulturowe wizerunki – źródło współczesnych stereotypów niepełnosprawności 46
„My” i „oni” – konsekwencje przyjęcia dychotomicznego podziału 49
Postawa a stereotypy i uprzedzenia – synonimy czy wyrazy bliskoznaczne? 52
Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – niedostateczna ilość badań 55
„Obezwładniające” wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach 56
Wizerunki osób z niepełnosprawnością w mediach – różne gatunki dziennikarskie 82
Model niepełnosprawności w produkcjach nagrodzonych przez Amerykańską Akademię Filmową – analiza przekazu 88
Dzieci gorszego Boga (1986) 94
Rain Man (1989) 99
Moja lewa stopa (1990) 105
Urodzony 4 lipca (1990) 110
Zapach kobiety (1993) 115
Forrest Gump (1995) 119
Przerwana lekcja muzyki (2000) 126
Piękny umysł (2002) 130
Ray (2005) 137
W stronę morza (2005) 143
Sesje (2012) 148
Poradnik pozytywnego myślenia (2013) 153
Teoria wszystkiego (2015) 161
Zakończenie i wnioski 168
Bibliografia 174
Spis tabel 184