"Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci w normie intelektualnej i dzieci z zespołem Downa"

Identyfikator Librowy: 205575

Spis treści

Wstęp 12

Rozdział I 18

Język – myślenie – rzeczywistość. Obraz świata ukryty w języku 18

1.1. Główne tezy dotyczące roli języka w tworzeniu rzeczywistości 18

1.1.1. Kognitywne ujęcie znaczenia 32

1.1.2. Pojęcie „językowego obrazu świata” 39

1.1.3. Model definicji kognitywnej 42

1.2. Reprezentacja wiedzy w umyśle 45

1.2.1. Pojęcie umysłu 45

1.2.2. Modele funkcjonowania poznawczego 48

1.2.2.1. Rola procesów poznawczych w przetwarzaniu informacji 52

1.2.2.2. Reprezentacja poznawcza. Modele wiedzy o świecie i wiedzy językowej 55

Rozdział II 66

Natura zjawisk emocjonalnych 66

2.1. Fundamenty psychologii emocji 67

2.2. Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne 69

2.3. Neuropsychologiczne modele emocji 74

2.4. Charakterystyka zjawisk emocjonalnych 76

2.4.1. Poznawcza reprezentacja emocji 79

2.5. Lingwistyczne sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych 81

2.4.2. Inteligencja emocjonalna a aleksytymia 81

Rozdział III 92

Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka 92

3.1. Rozwój pojęciowy w ujęciu J. Piageta 92

3.2. Nabywanie i tworzenie pojęć w koncepcji L. S. Wygotskiego 99

3.3. Koncepcja J. S. Brunera 101

3.4. Psycholingwistyczne koncepcje opanowywania znaczeń 102

3.5. Znaczenie wyrazu w pracach o charakterze językoznawczym 107

3.6. Rozwój dzieci z zespołem Downa 111

3.6.1. Charakterystyka cech fizycznych 112

3.6.2. Charakterystyczne cechy osobowości i temperamentu 114

3.6.3. Zdolności intelektualne i rozwój społeczny osób z zespołem Downa 116

3.6.4. Rozwój mowy w zespole Downa 121

3.7. Konkretny i hierarchiczny poziom funkcjonowania poznawczego człowieka 125

Rozdział IV 130

Podstawy metodologiczne pracy 130

4.1. Problem badawczy 130

4.2. Charakterystyka badanych grup 136

4.3. Sposób zbierania materiału 141

Rozdział V 148

Językowa projekcja emocji w wypowiedziach sześcioletnich dzieci 148

5.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 148

5.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 153

5.2.1. Radość 153

5.2.2. Ciekawość 163

5.2.3 Zdziwienie 171

5.2.4. Podziw 177

5.2.5. Strach 179

5.2.6. Złość 192

5.2.7. Smutek 200

5.2.8. Wstręt 210

5.2.9. Wstyd 218

5.2.10. Tęsknota 226

5.3. Podsumowanie 232

Rozdział VI 246

Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dziesięcioletnich dzieci 246

6.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 246

6.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 249

6.2.1. Radość 249

6.2.2. Ciekawość 258

6.2.3. Zdziwienie 265

6.2.4. Podziw 272

6.2.5. Strach 278

6.2.6. Złość 289

6.2.7. Smutek 299

6.2.8. Wstręt 306

6.2.9. Wstyd 312

6.2.10. Tęsknota 318

6.3. Podsumowanie 325

Rozdział VII 338

Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci z zespołem Downa 338

7.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 338

7.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 345

7.2.1. Radość 346

7.2.2. Ciekawość 351

7.2.3. Zdziwienie 354

7.2.4. Podziw 355

7.2.5. Strach 355

7.2.6. Złość 362

7.2.7. Smutek 365

7.2.8. Wstręt 367

7.2.9. Wstyd 368

7.2.10. Tęsknota 370

7.3. Podsumowanie 374

Podobieństwa i różnice w sposobach definiowania nazw emocji 382

Rozdział VIII 382

Bibliografia 392

Aneks 416

Załącznik nr 1 Mimiczne wyrazy emocji 416

Załącznik nr 2 Prace dzieci 422