"Młodzież wobec wartości i osób z niepełnosprawnością ruchową"

Identyfikator Librowy: 205582

Spis treści

Wstęp 8

1. Wartości – konteksty aksjologiczne i empiryczne 16

Część I. Teoretyczne podstawy badań własnych 16

1.1. Wartości – ustalenia definicyjne 16

1.2. Rozumienie wartości w ujęciu Maxa Schelera 19

1.3. Sposoby badania wartości 25

1.4. Znaczenie wartości w procesie wychowania 28

1.5. Przegląd badań poświęconych problematyce wartości preferowanych przez młodzież 31

2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 35

2.1. Postawy – ustalenia terminologiczne 36

2.2. Mechanizmy powstawania postaw 40

2.3. Związek wartości i postaw 43

2.4. Niepełnosprawność ruchowa – charakterystyka zjawiska 50

2.4.1. Modele niepełnosprawności 58

2.4.2. Niepełnosprawność ruchowa – w świetle ustaleń definicyjnych i empirycznych 67

2.5. Charakterystyka postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 74

2.6. Czynniki kształtujące postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 78

2.6.1. Wiedza na temat niepełnosprawności ruchowej 79

2.6.2. Percepcja postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 84

2.6.3. Siła relacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością ruchową 89

2.7. Sposoby pomiaru postaw wobec osób z niepełnosprawnościami 94

2.8. Badania nad postawami młodzieży wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 99

3. Metodologiczne założenia badań własnych 104

Część II. Wartości preferowane przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w świetle badań własnych 104

3.1. Cel i przedmiot badań 104

3.2. Problemy badawcze 105

3.3. Hipotezy badawcze 106

3.4. Zmienne i ich wskaźniki 108

3.5. Sposoby pomiaru zmiennych 114

3.5.1. Skala Wartości Schelerowskich (SWS) 116

3.5.2. Skala Postaw Młodzieży Wobec Osób z Niepełnosprawnością Ruchową 117

3.5.3. Test badający wiedzę młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej 122

3.5.4. Skala „Moja rodzina a niepełnosprawność ruchowa” 123

3.6. Próba badawcza 126

3.5.5. Kwestionariusz Siły Relacji Interpersonalnej (KSRI) 126

4. Prezentacja wyników badań własnych 128

4.1. Charakterystyka badanej grupy 128

4.2. Preferencje wartości i ich zróżnicowanie 131

4.2.1. Wartości – charakterystyka zmiennej 131

4.2.2. Zróżnicowanie preferencji wartości 133

4.3. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową wśród badanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich zróżnicowanie 149

4.3.1. Postawy – charakterystyka zmiennej 149

4.3.2. Zróżnicowanie postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w badanej grupie 151

4.4. Charakterystyka czynników kształtujących postawy 160

4.4.1. Wiedza młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej – charakterystyka zmiennej 160

4.4.2. Percepcja i ocena postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennych 164

4.4.3. Siła relacji interpersonalnej młodzieży z osobami z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennej 169

4.5. Związek postaw uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec osób z niepełnosprawnością ruchową z czynnikami kształtującymi postawy 172

4.6. Związek wartości preferowanych przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 179

Zakończenie 184

Bibliografia 212

Spis tabel 224

Spis schematów 230

Spis wykresów 232

Summary 234

Indeks osobowy 238