"Młodzież wobec wartości i osób z niepełnosprawnością ruchową"
Identyfikator Librowy: 205582
Spis treści
Wstęp 8
1. Wartości – konteksty aksjologiczne i empiryczne 16
Część I. Teoretyczne podstawy badań własnych 16
1.1. Wartości – ustalenia definicyjne 16
1.2. Rozumienie wartości w ujęciu Maxa Schelera 19
1.3. Sposoby badania wartości 25
1.4. Znaczenie wartości w procesie wychowania 28
1.5. Przegląd badań poświęconych problematyce wartości preferowanych przez młodzież 31
2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 35
2.1. Postawy – ustalenia terminologiczne 36
2.2. Mechanizmy powstawania postaw 40
2.3. Związek wartości i postaw 43
2.4. Niepełnosprawność ruchowa – charakterystyka zjawiska 50
2.4.1. Modele niepełnosprawności 58
2.4.2. Niepełnosprawność ruchowa – w świetle ustaleń definicyjnych i empirycznych 67
2.5. Charakterystyka postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 74
2.6. Czynniki kształtujące postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 78
2.6.1. Wiedza na temat niepełnosprawności ruchowej 79
2.6.2. Percepcja postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 84
2.6.3. Siła relacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością ruchową 89
2.7. Sposoby pomiaru postaw wobec osób z niepełnosprawnościami 94
2.8. Badania nad postawami młodzieży wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 99
3. Metodologiczne założenia badań własnych 104
Część II. Wartości preferowane przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w świetle badań własnych 104
3.1. Cel i przedmiot badań 104
3.2. Problemy badawcze 105
3.3. Hipotezy badawcze 106
3.4. Zmienne i ich wskaźniki 108
3.5. Sposoby pomiaru zmiennych 114
3.5.1. Skala Wartości Schelerowskich (SWS) 116
3.5.2. Skala Postaw Młodzieży Wobec Osób z Niepełnosprawnością Ruchową 117
3.5.3. Test badający wiedzę młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej 122
3.5.4. Skala „Moja rodzina a niepełnosprawność ruchowa” 123
3.6. Próba badawcza 126
3.5.5. Kwestionariusz Siły Relacji Interpersonalnej (KSRI) 126
4. Prezentacja wyników badań własnych 128
4.1. Charakterystyka badanej grupy 128
4.2. Preferencje wartości i ich zróżnicowanie 131
4.2.1. Wartości – charakterystyka zmiennej 131
4.2.2. Zróżnicowanie preferencji wartości 133
4.3. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową wśród badanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich zróżnicowanie 149
4.3.1. Postawy – charakterystyka zmiennej 149
4.3.2. Zróżnicowanie postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w badanej grupie 151
4.4. Charakterystyka czynników kształtujących postawy 160
4.4.1. Wiedza młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej – charakterystyka zmiennej 160
4.4.2. Percepcja i ocena postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennych 164
4.4.3. Siła relacji interpersonalnej młodzieży z osobami z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennej 169
4.5. Związek postaw uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec osób z niepełnosprawnością ruchową z czynnikami kształtującymi postawy 172
4.6. Związek wartości preferowanych przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 179
Zakończenie 184
Bibliografia 212
Spis tabel 224
Spis schematów 230
Spis wykresów 232
Summary 234
Indeks osobowy 238