"Powieść francuskiego symbolizmu"

Identyfikator Librowy: 206397

Spis treści

Wstęp 8

Rozdział I 14

Zmierzch bogów, czyli powieść wagnerowska 14

1. Geneza i kontekst dzieła 15

2. Wagner, prorok upadku 18

3. Powieść o próżniaczym arystokracie 21

4. Pożądanie złota 26

5. Motyw miłości kazirodczej 29

6. Podróż do Bayreuth, czyli finał apokalipsy 35

7. Struktura i techniki kompozycji 41

8. Recepcja 47

Ewa jutra, czyli fabryka ideału 52

Rozdział II 52

1. Krytyka współczesnej kobiety i mieszczańskiego pozytywizmu 54

2. Marzenie kontra rzeczywistość 60

3. Hadaly, czyli „Ideał za zasłoną elektryczności” 67

4. Pochwała czy proces nauki? 75

5. Pod znakiem Fausta... i Prometeusza 79

6. „Dzieło Sztuki Metafizycznej” 83

Rozdział III 88

Wawrzyny już ścięto, czyli monolog wewnętrzny w powieści 88

1. Obietnice tytułu 91

2. „Żyje tylko nasza dusza” 96

3. Między praktyką i teorią monologu wewnętrznego 101

4. Poetycki aspekt monologu wewnętrznego 111

5. Wagner i jeszcze raz Wagner! 117

6. Powieść symbolizmu, powieść fin de siècle’u 124

Rozdział IV 132

Sykstyna. Romans z życia cerebralnego 132

1. „Jaka smutna filozofia!” 134

2. Monografia niezdolności do działania 140

3. Powieść w powieści, czyli sztuka zamiast życia 148

4. „Literatura to przaśne ciasto” 155

5. Powieść jest hybrydą 161

6. Powieść z kluczem? 168

Martwa Brugia, czyli powieść w poszukiwaniu analogii 174

Rozdział V 174

1. „Wędrówki miejskiej duszy”: mężczyzna i miasto 178

2. Małżonka z kamienia i wody: miasto i martwa kobieta 182

3. Dwie kobiety za jedną: żywa i martwa 187

4. „Zaraźliwy katolicyzm, wyczuwalny w powietrzu i w kamieniach” 194

5. Obrazy w powieści, czyli związki literatury z malarstwem 200

6. W stronę poematu prozą 206

Konkluzja 212

Bibliografia 220

Résumé 230