"Lekcje myślenia (obywatelskiego)"
Identyfikator Librowy: 206476
Spis treści
Podziękowania 10
Lekcje myślenia o świecie 12
Wstęp 12
CZĘŚĆ I 20
Myślenie o świecie – dialog edukacji z filozofią Hannah Arendt 20
Tkanina Penelopy, czyli o potrzebie i kruchości myślenia. Rozważania w perspektywie filozoficzno-edukacyjnej 20
Rozdział 1 20
1.1. Dlaczego Arendt? 20
1.2. O czym myśleć? 22
1.3. Myślenie a zdobywanie wiedzy (w filozofii i edukacji) 24
1.4. Motywowanie do myślenia 28
1.5. Myślenie sokratejskie a sens kształcenia dzisiaj 30
1.6. Krajobraz po huraganie – efekty nauczania a efekty myślenia 33
1.7. Pułapki myślenia 36
„Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie”. Niemyślenie jako dewastacja różnorodności świata 40
Rozdział 2 40
2.1. Deprawowanie myśleniem a deprawowanie niemyśleniem 41
2.2. Niemyślenie, czyli „uprawianie” zła 47
2.3. Niemyślenie – sojusznik ideologii 51
2.4. „Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic” – antytotalitarny gen myślenia 55
2.5. Ludzie „wyciągnięci z ukrycia” – odwaga myślenia 58
2.6. Edukacja polonistyczna – między tworzeniem więzi a nakładaniem więzów 60
Obrona polityczności edukacji polonistycznej 63
Rozdział 3 63
3.1. Język(i) polityki a język(i) edukacji 63
3.2. Polityczne postrzeganie świata 67
3.3. Troska o świat, czyli polityka jako działanie (obywatelskie) 69
3.4. Polityka jako sztuka opowiadania o świecie 73
3.5. Edukacyjność polityki 76
„Oto nasz świat” – istota wychowania obywatelskiego 81
Rozdział 4 81
4.1. Vita activa – człowiek w przestrzeni publicznej 81
4.2. Porządek społeczny jako wyzwanie dla wychowania obywatelskiego 84
4.3. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń wychowania obywatelskiego 91
4.4. Szacunek, odpowiedzialność i odwaga – aksjologia obywatelskości 94
4.5. Zdumienie jako źródło świadomości obywatelskiej 99
Diagnozy współczesności – wyzwania dla koncepcji wychowania obywatelskiego 104
CZĘŚĆ II 104
Myślenie jako pragnienie sensu – w stronę edukacji obywatelskiej 104
Rozdział 5 104
5.1. Portret współczesnej młodzieży – diagnoza reporterska 104
5.2. U źródeł koncepcji metodycznej. Dydaktyczne odczytania wyzwań współczesności 113
5.2.1. Obserwacja świata z perspektywy wewnątrzszkolnej 114
5.2.2. Od obserwacji świata do diagnozowania wyzwań edukacyjnych 119
5.3 Różnorodność jako problem, czyli kilka myśli na temat wielokulturowości w edukacji 129
5.4. Mapa współczesnego świata, czyli odkrywanie znaczenia przestrzeni 138
5.5. Uczeń jako obywatel świata, czyli o czytaniu mapy na lekcji języka polskiego 141
Jak opisywać świat? Świadectwa myślenia 148
Rozdział 6 148
6.1. Wyzwanie koncepcyjne 148
6.2. Rzeczywistość opisana czy wykreowana? Europejskość a orientalizm 150
6.3. Europejskość w edukacji polonistycznej – kłopoty z pojęciem 153
6.4. Zmienność współczesnego świata – kłopoty z opisem 157
6.5. Szkoła czytania współczesności według Przemysława Czaplińskiego – dialog literaturoznawstwa z dydaktyką 159
6.6. Ku myśleniu krytycznemu 163
Szkolna narracja o uchodźcach (przykład refleksji obywatelskiej) 172
Rozdział 7 172
7.1 Kryzys solidarności a formacyjny wymiar edukacji 172
7.2. Opowieści o uchodźcach jako źródło trudnych pytań 176
7.3. Kontener – studium spotkania z uchodźcą 180
7.4. Obywatelskość jako zaangażowanie 185
Część III 192
Jaki jest świat… Reporterskie egzemplifikacje 192
Reporterskie „oswajanie” świata 192
Rozdział 8 192
8.1. Reportaż w ujęciu filozoficznym 192
8.1.1. Filozofia postrzegania świata 193
8.1.2. Filozoficzny status bohaterów w reportażach 196
8.1.3. Filozofia faktu w reportażach 197
8.1.4. Reporterska filozofia „oswajania” świata 200
8.2. Edukacyjna wartość reportażu 202
8.3. Reporterskie myślenie – studium czterech przykładów (wprowadzenie) 210
Reporterski egzystencjalizm. Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli Wojciecha Jagielskiego 212
Rozdział 9 212
9.1. Ku reportażowi egzystencjalnemu 212
9.2. Pasja reportera – Mandela 214
9.3. Przebłyski sensu 216
9.4. W poszukiwaniu sensu – między pasją a pustką 218
Inność a obcość ‒ (foto)reporterskie fascynacje niepoznawalnością świata. 13 wojen i jedna Krzysztofa 222
Rozdział 10 222
10.1. Antropologia fotoreportażu 222
10.2. Autentyzm w fotoreportażu 226
10.3. Zaangażowanie a wyobcowanie 227
10.4. Fotoreporterskie światoodczucie 229
Odzyskiwanie pamięci w reportażach Małgorzaty Szejnert (na przykładzie Domu żółwia. Zanzibaru) 233
Rozdział 11 233
11.1. Pamięć i historia 234
11.2. Ślady pamięci – domy 235
11.3. Mentalność a wielokulturowość 237
11.4. Poetyka konkretu a refleksja aksjologiczna 239
11.5. Fotografie a pamięć 240
Tajemnice zła i pamięci w Jakbyś kamień jadła Wojciecha Tochmana 244
Rozdział 12 244
12.1. Reportaż a rewanż pamięci 245
12.2. Walka o pamięć 247
12.3. Metafizyka zła 251
12.4. Antropologia pamięci 252
Zakończenie 255
Bibliografia 263
Nota bibliograficzna 272
Indeks osobowy 274
Summary (The Lessons of (Civic) Thinking. Polish Language and Literature Education in the Face of Contemporary World 280