"Menedżerowie w społeczeństwie współczesnym"
Identyfikator Librowy: 206478
Spis treści
Uwagi wstępne 10
ROZDZIAŁ I Menedżerowie w nowoczesnych społeczeństwach 14
1.1. Menedżer. Próba definicji 15
1.2. Specyfika menedżerów, ich pracy i miejsca w społeczeństwie 18
1.3. Menedżerowie a kapitał społeczny w dobie neoliberalizmu 24
1.4. Podsumowanie 33
ROZDZIAŁ II Menedżerowie w strukturze społecznego zróżnicowania 35
2.1. Zbiorowości społeczne i podziały w społeczeństwie. Dyskusja wokół nowych i starych kategorii opisu i analizy 35
2.2. Edukacja a struktura społeczna. Ku redefinicji relacji wzajemnych 50
2.3. Elity i elitarność w perspektywie socjologii edukacji i socjologii struktury społecznej 55
2.4. Podziały, klasowość i struktura społeczna w świadomości społecznej i w systemie oświaty 61
2.5. Podsumowanie 70
ROZDZIAŁ III Wiedza, umysł i krytyczne studia nad zarządzaniem i menedżerami. Perspektywa edukacyjna 75
3.1. Ekstaza – iluminacja – uczucie – intuicja. Wstęp do konstruowania menedżerskiej wiedzy i do struktury umysłu menedżera 75
3.2. Krytyczne studia nad menedżerami i zarządzaniem 83
3.3. Podsumowanie 90
ROZDZIAŁ IV Postępowanie badawcze: założenia i wybory 91
4.1. Specyfika postępowania badawczego 93
4.2. Badania jakościowe – ku wyobraźni metodologicznej 101
4.3. Perspektywa edukacyjna i jej znaczenie w badaniach 104
4.4. Eksplikacja problematyki badawczej 106
4.5. Kryteria i warunki doboru jednostek do badań 108
4.6. Dostępność badanych i inne bariery 115
4.7. Podsumowanie 118
ROZDZIAŁ V Szkic do portretu polskich menedżerów na podstawie badań własnych 120
5.1. Elementy autoetnografii 122
5.2. O sytuacji wywiadu ex post – interakcje, relacje, zdarzenia krytyczne 125
5.3. Analiza menedżerskich narracji 128
5.4. Dom rodzinny, tradycje, wybory a obecna pozycja zawodowa badanych 130
5.5. Edukacja a praca 141
5.6. Praca i relacje z ludźmi 160
5.7. Role społeczne i tożsamości 185
5.8. Superadditum z edukacji. Próba typologizacji rezultatów badawczych 206
5.9. Podsumowanie 220
Uwagi końcowe 222
Bibliografia 226
Summary (Managers in contemporary society. A study in the sociology of education) 248