"Menedżerowie w społeczeństwie współczesnym"

Identyfikator Librowy: 206478

Spis treści

Uwagi wstępne 10

ROZDZIAŁ I Menedżerowie w nowoczesnych społeczeństwach 14

1.1. Menedżer. Próba definicji 15

1.2. Specyfika menedżerów, ich pracy i miejsca w społeczeństwie 18

1.3. Menedżerowie a kapitał społeczny w dobie neoliberalizmu 24

1.4. Podsumowanie 33

ROZDZIAŁ II Menedżerowie w strukturze społecznego zróżnicowania 35

2.1. Zbiorowości społeczne i podziały w społeczeństwie. Dyskusja wokół nowych i starych kategorii opisu i analizy 35

2.2. Edukacja a struktura społeczna. Ku redefinicji relacji wzajemnych 50

2.3. Elity i elitarność w perspektywie socjologii edukacji i socjologii struktury społecznej 55

2.4. Podziały, klasowość i struktura społeczna w świadomości społecznej i w systemie oświaty 61

2.5. Podsumowanie 70

ROZDZIAŁ III Wiedza, umysł i krytyczne studia nad zarządzaniem i menedżerami. Perspektywa edukacyjna 75

3.1. Ekstaza – iluminacja – uczucie – intuicja. Wstęp do konstruowania menedżerskiej wiedzy i do struktury umysłu menedżera 75

3.2. Krytyczne studia nad menedżerami i zarządzaniem 83

3.3. Podsumowanie 90

ROZDZIAŁ IV Postępowanie badawcze: założenia i wybory 91

4.1. Specyfika postępowania badawczego 93

4.2. Badania jakościowe – ku wyobraźni metodologicznej 101

4.3. Perspektywa edukacyjna i jej znaczenie w badaniach 104

4.4. Eksplikacja problematyki badawczej 106

4.5. Kryteria i warunki doboru jednostek do badań 108

4.6. Dostępność badanych i inne bariery 115

4.7. Podsumowanie 118

ROZDZIAŁ V Szkic do portretu polskich menedżerów na podstawie badań własnych 120

5.1. Elementy autoetnografii 122

5.2. O sytuacji wywiadu ex post – interakcje, relacje, zdarzenia krytyczne 125

5.3. Analiza menedżerskich narracji 128

5.4. Dom rodzinny, tradycje, wybory a obecna pozycja zawodowa badanych 130

5.5. Edukacja a praca 141

5.6. Praca i relacje z ludźmi 160

5.7. Role społeczne i tożsamości 185

5.8. Superadditum z edukacji. Próba typologizacji rezultatów badawczych 206

5.9. Podsumowanie 220

Uwagi końcowe 222

Bibliografia 226

Summary (Managers in contemporary society. A study in the sociology of education) 248