"Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami"
Identyfikator Librowy: 206480
Spis treści
Wprowadzenie 10
Rozdział 1. Pokolenie – rozważania o istocie pokolenia w świetle wybranych teorii 20
1.1. Pokolenie – rozważania wokół definicji 20
1.1.1. Pokolenie w ujęciu socjologicznym 24
1.1.2. Pokolenie w ujęciu psychologicznym 34
Rozdział 2. Przegląd stanowisk teoretycznych dotyczących komunikacji i dialogu – implikacja do komunikacji w rodzinie 51
2.1. Teorie komunikacji interpersonalnej 51
2.1.1. Historyczny przegląd podejścia do procesu komunikacji 51
2.1.2. Siedem tradycji w dziedzinie teorii komunikacji 53
2.2. Teorie psychologiczne w teorii komunikacji interpersonalnej 61
2.2.1. Komunikacja w ujęciu G. Millera 61
2.2.2. Teoria komunikacji P. Watzlawika 62
2.2.3. Komunikacja interpersonalna w teorii pragmatyczno-kontekstowej A. Awdiejewa i Z. Nęckiego 67
2.3. Teorie socjologiczne w komunikacji interpersonalnej 71
2.3.1. Interakcjonizm symboliczny – G.H. Mead 71
2.3.2. Dramaturgia odgrywania ról – E. Goffman 74
2.3.3. Teoria działania komunikacyjnego – J. Habermas 77
2.4. Komunikacja niewerbalna – ujęcie teoretyczne 82
2.5. Blokady i zakłócenia w procesie komunikacji interpersonalnej 85
2.6. Dialog jako forma komunikacji w rodzinie 94
Rozdział 3. Relacje międzygeneracyjne a procesy komunikacji w rodzinie 104
3.1. Wybrane uwarunkowania relacji międzygeneracyjnych w rodzinie 104
3.1.1. Pokolenie końca wieku – konteksty dojrzewania rodziców współczesnej młodzieży 104
3.1.2. Przemiany współczesnej rodziny 119
3.2. Procesy komunikacji w rodzinie 127
3.2.1. System rodzinny 127
3.2.2. Rodzina jako system według G. Beatson i V. Satir 132
3.2.3. Komunikacja w systemie rodzinnym 141
3.2.4. Koncepcja analizy transakcyjnej E. Berne’a 143
3.3. Relacje rodzinne 148
3.3.1. Relacje i stosunki międzyludzkie – założenia teoretyczne 148
3.3.2. Intymność i dystans w relacjach rodzinnych 159
3.3.3. Relacje młodzieży z rodzicami i przekaz pokoleniowy jako istotny element dialogu międzygeneracyjnego 168
3.3.4. Subiektywne „subświaty” młodzieży i jej rodziców źródłem konfliktów międzygeneracyjnych 188
Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych 204
4.1. Wprowadzenie 204
4.2. Przedmiot i cel badań 205
4.3. Problemy i hipotezy badawcze 207
4.4. Zmienne i wskaźniki 212
4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze 221
4.6. Próba badawcza i jej dobór, organizacja i przebieg badań 223
Rozdział 5. Młodzież w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami – wyniki badań własnych 226
5.1. Cechy społeczno-demograficzne badanej młodzieży 226
5.2. Autoidentyfikacja pokoleniowa badanej młodzieży 233
5.3. Reguły, formy i treści dialogów między młodzieżą a jej rodzicami 268
5.4. Determinanty procesów komunikacji między młodzieżą a jej rodzicami z perspektywy badanej młodzieży 284
5.5. Ocena relacji rodzinnych przez badaną młodzież w obszarach: komunikacja, spójność, tożsamość i autonomia (Kwestionariusz Relacji Rodzinnych M. Plopy i M. Połomskiego) 305
5.6. Zakłócenia i blokady komunikacji w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami 318
5.7. Przyczyny konfliktów międzygeneracyjnych i sposoby ich rozwiązywania 333
Refleksje końcowe 350
Bibliografia 356
Spis tabel 375
Summary (Intergenerational dialogue – communication between young people and parents) 377