"Być dziewczyną - być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży"
Identyfikator Librowy: 206483
Spis treści
Wstęp 10
1. Przemoc w szkole a płeć 26
1.1. Ustalenia terminologiczne 26
1.2. Problematyka i przegląd badań 49
1.2.1. Płciowy i rodzajowy wymiar najważniejszych obszarów rozwoju nastolatków we wczesnej fazie dorastania 49
1.2.2. (Nie)widzialne różnice. Przemoc w szkole a płeć 76
1.2.3. „Szara strefa” szkolnej codzienności – rówieśnicza przemoc ze względu na płeć 85
1.2.4. Zbieramy to, co siejemy. Socjalizacja i wychowanie a przemoc i płeć 110
2. Metodologiczne podstawy badań własnych 138
2.1. Problem i cel badań 138
2.2. Metody badań 140
2.3. Opis próby badawczej 147
2.4. Opis procesu badawczego 154
3. Analiza i interpretacja wyników badań 161
3.1. Postrzeganie siebie, innych oraz relacji rówieśniczych w kontekście płci i rodzaju 161
3.1.1. Różnice i przewagi 161
3.1.2. Gra o popularność 171
3.1.3. Grubasy, szmaty, lamusy i geje, czyli najgorzej 185
3.2. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć w świetle szkolnych doświadczeń dziewcząt i chłopców 197
3.3. Przekonania i stereotypy związane z płcią nastoletnich dziewcząt i chłopców 279
3.4. Wnioski 290
Zakończenie 296
Bibliografia 306
Aneks 342
Summary (To Be a Girl, To Be a Boy – and Survive. Gender and Violence at School in Teenage Narratives) 356