"Fuzja sztuk i horyzontów"
Identyfikator Librowy: 206496
Spis treści
Wstęp: Subtilitas applicandi, czyli fuzja sztuk i horyzontów 10
1. Rękojmia Arystotelesa. Paradoks dramatu w medium teatru 18
Część I 18
2. Teatr operowy jako fuzja sztuk. Librettologiczna perspektywa badań 35
Wprowadzenie 35
Przenikliwość Diderota 41
Librettologia i stan badań 44
Nieciągłość czasowa a struktura libretta 47
Paradygmatyczna dominanta 49
Architektonika dzieła 52
Konkluzja 55
Glosa o rodowodzie epickiego dystansu 58
Epicki dystans a kontekst odbiorczy 59
W poszukiwaniu narratora – dystans jako immanentna cecha libretta 62
Kilka słów o arii i kategorii dystansu 65
Coda 67
1. Źródła operowego paradygmatu 70
Część II 70
Długie trwanie opery 70
Różnorodność dróg 74
W stronę operowego paradygmatu 82
Projektowanie matrycy. Wizjonerzy: Bardi i Galilei 87
Świadomość formy. Pionierzy: Rinuccini – Peri – Caccini 94
Opera jako fuzja sztuk. Pierwsza definicja Marco da Gagliano 101
Zamiast konkluzji. Rozszerzenia i kontynuacje modelu 105
Rękojmia Arystotelesa. Ars poetica operowego paradygmatu 115
2. Ars poetica, czyli fuzja horyzontów 127
Arystotelesowski status dramatu a relacje słowno-muzyczne 127
Kontekst arkadyjski – dramat pasterski i tragikomedia 137
Weinberg i paradoksy – renesansowa recepcja Poetyki Arystotelesa 152
Akademicy florenccy – alteracje paradygmatu 166
Redefinicje i reinterpretacje, czyli przyjemność mimesis 176
I. Robortello i kategoria representatio 177
II. Piccolomini i kategoria piacer obliquo 180
III. Tasso i varietas naśladowania 182
IV. Patrizi – mimesis, poiesis i meraviglia 185
Podsumowanie 200
3. Cudowność jako cecha operowego paradygmatu 203
Wprowadzenie 203
Tradycja antyczna i renesansowe konteksty 205
Wymiar estetyczno-kulturowy 217
Konkluzja 222
Glosa o cudowności: teatralne efekty, muzyczne afekty 228
1. Wzniosłe filiacje opery i wzniosłości 234
Część III 234
Teatr operowy w zwierciadle estetyki wzniosłości – fuzja sztuk i horyzontów 234
Ricoeur i jego koncepcja mimesis wobec operowej wzniosłości 241
Adorno i wzniosłość III stopnia 247
2. Hybris operowej przyjemności 258
Teatralność jako medium 258
Raz jeszcze o mimesis według Ricoeura 260
Hybris estetyzacji, czyli o lieto fine 265
3. Arystotelesowski paradygmat opery, czyli rehabilitacja alegorii 277
Wprowadzenie. Alegoryczna przewrotność Traviaty 277
Alegoria i opera 282
Alegoria i symbol w sztuce XIX wieku 284
Eksplikacja alegorycznych sensów w Traviacie 290
Zakończenie 299
Bibliografia 303
Nota bibliograficzna 320
Indeks nazwisk 321
Summary (The fusion of art and perspectives. Aristotelian paradigms in opera) 330