"Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej"
Identyfikator Librowy: 207818
Spis treści
Wykaz skrótów 7
Wprowadzenie 9
1. W gąszczu terminów i zjawisk – co wiemy o e-edukacji? 15
1.1. E-learning i jego formy 15
1.2. Organizacja instytucjonalna e-edukacji 21
1.3. Pedagogiczne, metodyczne i dydaktyczne aspekty e-learningu 25
2. Projekt metodyczny e-zajęć – od pomysłu do ewaluacji 31
2.1. Założenia 31
2.2. Analiza – etap metapytań 35
2.3. Projektowanie – etap pomysłów 39
2.4. Opracowanie – etap tworzenia e-zajęć 43
2.4.1. Materiały informacyjne 44
2.4.2. Materiały służące przekazywaniu i budowaniu wiedzy 46
2.4.3. Materiały służące aktywizacji, motywujące i utrwalające wiedzę 49
2.4.4. Materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności 51
2.5. Realizacja – etap udostępnienia i przeprowadzenia e-zajęć 59
2.6. Ewaluacja – etap monitorowania i sprawdzania osiągnięcia celów i efektów kształcenia 60
2.7. Wnioski 63
3. Studium przypadku – konwersatorium z kultury języka polskiego (opracowane według modelu ADDIE) 67
3.1. Wprowadzenie 67
3.2. Analiza 69
3.3. Projektowanie 71
3.4. Opracowanie zasobów edukacyjnych i instrukcji 78
3.5. Realizacja e-zajęć 89
3.6. Ewaluacja 93
3.6.1. Poziom reakcji 94
3.6.2. Poziom nauki 106
4. E-learning – założenia komunikacyjne 109
4.1. Komunikacja na platformie edukacyjnej – wprowadzenie 109
4.2. Założenia sytuacji komunikacyjnej w sieci i w e-edukacji 117
4.2.1. Nadawca i odbiorca w e-edukacji 119
4.2.2. Kontakt 122
4.2.3. Przestrzeń i czas komunikacji w e-edukacji 124
4.2.4. Kod 126
4.3. Modele komunikacji w e-edukacji 129
4.4. Wnioski 137
5. E-learning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie edukacyjnym? 141
5.1. Strategie inicjowania zajęć i komunikacji na platformie edukacyjnej 141
5.1.1. Tytuł postu inicjującego 144
5.1.2. Część otwierająca komunikat inicjujący 145
5.1.3. Część główna komunikatu inicjującego 147
5.1.4. Część zamykająca komunikat inicjujący 152
5.1.5. Fortunność i niefortunność inicjowania kontaktu podczas e-zajęć 154
5.2. Strategie prowadzenia dyskusji edukacyjnych podczas e-zajęć 158
5.3. Zamykanie komunikacji na platformie edukacyjnej 166
5.4. Wnioski 170
6. Dystans w komunikacji na zajęciach zdalnych 173
6.1. Formy adresatywne jako środki skracania dystansu 173
6.2. Powitania 181
6.3. Kolokwializmy i ekspresywizmy 190
6.4. Modyfikacje pisowni i interpunkcji 196
6.5. Emotikony 199
6.6. Wnioski 201
Podsumowanie 205
Bibliografia 209
Aneks 223
Spis rysunków 243
Spis tabel 247
Abstract 249