"Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej"

Identyfikator Librowy: 207818

Spis treści

Wykaz skrótów 7

Wprowadzenie 9

1. W gąszczu terminów i zjawisk – co wiemy o e-edukacji? 15

1.1. E-learning i jego formy 15

1.2. Organizacja instytucjonalna e-edukacji 21

1.3. Pedagogiczne, metodyczne i dydaktyczne aspekty e-learningu 25

2. Projekt metodyczny e-zajęć – od pomysłu do ewaluacji 31

2.1. Założenia 31

2.2. Analiza – etap metapytań 35

2.3. Projektowanie – etap pomysłów 39

2.4. Opracowanie – etap tworzenia e-zajęć 43

2.4.1. Materiały informacyjne 44

2.4.2. Materiały służące przekazywaniu i budowaniu wiedzy 46

2.4.3. Materiały służące aktywizacji, motywujące i utrwalające wiedzę 49

2.4.4. Materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności 51

2.5. Realizacja – etap udostępnienia i przeprowadzenia e-zajęć 59

2.6. Ewaluacja – etap monitorowania i sprawdzania osiągnięcia celów i efektów kształcenia 60

2.7. Wnioski 63

3. Studium przypadku – konwersatorium z kultury języka polskiego (opracowane według modelu ADDIE) 67

3.1. Wprowadzenie 67

3.2. Analiza 69

3.3. Projektowanie 71

3.4. Opracowanie zasobów edukacyjnych i instrukcji 78

3.5. Realizacja e-zajęć 89

3.6. Ewaluacja 93

3.6.1. Poziom reakcji 94

3.6.2. Poziom nauki 106

4. E-learning – założenia komunikacyjne 109

4.1. Komunikacja na platformie edukacyjnej – wprowadzenie 109

4.2. Założenia sytuacji komunikacyjnej w sieci i w e-edukacji 117

4.2.1. Nadawca i odbiorca w e-edukacji 119

4.2.2. Kontakt 122

4.2.3. Przestrzeń i czas komunikacji w e-edukacji 124

4.2.4. Kod 126

4.3. Modele komunikacji w e-edukacji 129

4.4. Wnioski 137

5. E-learning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie edukacyjnym? 141

5.1. Strategie inicjowania zajęć i komunikacji na platformie edukacyjnej 141

5.1.1. Tytuł postu inicjującego 144

5.1.2. Część otwierająca komunikat inicjujący 145

5.1.3. Część główna komunikatu inicjującego 147

5.1.4. Część zamykająca komunikat inicjujący 152

5.1.5. Fortunność i niefortunność inicjowania kontaktu podczas e-zajęć 154

5.2. Strategie prowadzenia dyskusji edukacyjnych podczas e-zajęć 158

5.3. Zamykanie komunikacji na platformie edukacyjnej 166

5.4. Wnioski 170

6. Dystans w komunikacji na zajęciach zdalnych 173

6.1. Formy adresatywne jako środki skracania dystansu 173

6.2. Powitania 181

6.3. Kolokwializmy i ekspresywizmy 190

6.4. Modyfikacje pisowni i interpunkcji 196

6.5. Emotikony 199

6.6. Wnioski 201

Podsumowanie 205

Bibliografia 209

Aneks 223

Spis rysunków 243

Spis tabel 247

Abstract 249