"Organizacja ruchu kolejowego"

Identyfikator Librowy: 208416

Spis treści

Wprowadzenie 10

1. Istota i zakres funkcjonowania transportu kolejowego 14

1.1. Wykaz pojęć używanych w książce 14

1.2. Opis pojęć istotnych w aspekcie tematyki związanej z transportem kolejowym 19

1.3. Struktura rynku kolejowego 27

1.3.1. Struktura rynku przewozów pasażerskich 27

1.3.2. Struktura rynku przewozów towarowych 33

1.4. Utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – interoperacyjność 38

2. System transportu kolejowego i jego podsystemy 46

2.1. Pojęcie systemu transportu kolejowego, jego granice i obszar jego oddziaływania 46

2.2. Podsystemy strukturalne i funkcjonalne 52

2.3. Identyfikacja i ustalenie granic podsystemów strukturalnych 54

2.4. Komplementarność celu działania systemu z funkcjami pełnionymi przez podsystemy 56

3. Infrastruktura sieci kolejowej w Polsce 57

3.1. Klasyfikacja linii kolejowych 57

3.2. Podział i funkcje punktów eksploatacyjnych na sieci kolejowej 61

3.3. Uwarunkowania czasowe i wymagania techniczne oraz ruchowo-przewozowe rozwoju sieci bazowej i kompleksowej TEN-T 66

3.3.1. Transeuropejska sieć transportowa TEN-T 66

3.3.2. Sieć kompleksowa w odniesieniu do transportu kolejowego 68

3.3.3. Sieć bazowa w odniesieniu do transportu kolejowego 71

3.4. Europejska sieć korytarzy towarowych 78

3.5. Tabor kolejowy i jego klasyfikacja 84

3.5.1. Uwagi ogólne 84

3.5.2. Tabor do obsługi przewozów pasażerskich 92

3.5.3. Tabor do obsługi przewozów towarowych 97

4. Zasady i procedury prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej 101

4.1. Organizacja ruchu na sieci kolejowej 101

4.2. Uwagi o ogólne w zakresie kierowania ruchem i systemów bezpieczeństwa na sieci kolejowej 103

4.3. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlaku 107

4.3.1. Uwagi ogólne 107

4.3.2. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej 108

4.3.3. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej (PBL) 111

4.3.4. Blokada samoczynna (SBL) 114

4.4. Prowadzenie ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ETCS 116

4.5. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na szlaku 120

4.5.1. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej 120

4.5.2. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej 121

4.6. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na posterunku ruchu 122

4.6.1. Zasady ogólne 122

4.6.2. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej 125

4.6.3. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej 129

4.7. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na posterunkach ruchu 135

4.7.1. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej 135

4.7.2. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej 136

5. Procedura konstruowania rozkładu jazdy pociągów 137

5.1. Organizowanie ruchu na sieci kolejowej 137

5.2. Zdolność przepustowa i przewozowa linii kolejowych 143

5.2.1. Założenia ogólne do obliczania zdolności przepustowej linii kolejowych 143

5.2.2. Zdolność przepustowa szlaku dla pociągów posiadających jednakowe charakterystyki 145

5.2.3. Zdolność przepustowa linii dla pociągów posiadających niejednakowe charakterystyki 149

5.2.4. Zdolność przewozowa linii kolejowych 154

6. Technologia pasażerskich przewozów kolejowych 157

6.1. Charakterystyka ruchu pasażerskiego 157

6.2. Zasady organizacji międzynarodowych i krajowych przewozów kolejowych 166

6.2.1. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia finansowania 166

6.2.2. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia organizatora przewozu 169

6.2.3. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury 173

6.2.4. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia potrzeb przewozowych 173

6.2.5. Jakość usług przewozowych 176

6.3. Obliczanie wielkości potrzeb przewozowych w przewozach pasażerskich 185

6.3.1. Istota modeli potoków ruchu 185

6.3.2. Elementy modelu potoków ruchu 187

6.3.3. Procedura opracowania modelu potoków ruchu 189

6.4. Obiegowanie pojazdów kolejowych oraz planowanie pracy drużyn trakcyjnych i konduktorskich 203

6.4.1. Obiegowanie pojazdów trakcyjnych 203

6.4.2. Obiegowanie składów pociągów 208

6.4.3. Planowanie pracy drużyn konduktorskich 212

6.4.4. Planowanie pracy drużyn trakcyjnych 217

6.4.5. Czas pracy drużyn pociągowych 219

6.5. Mierniki ruchu pasażerskiego 222

7. Technologia towarowych przewozów kolejowych 228

7.1. Planowanie ruchu towarowego na sieci kolejowej z punktu widzenia przewoźnika 228

7.2. Procedura planowania przemieszczania wagonów ładownych i pustych 231

7.3. Technologia przewozów w procesie obsługi eksploatacyjnej 233

7.4. Koszty w różnych systemach przewozu 238

7.5. Technologia przemieszczania wagonów w systemie zwartym 241

7.6. Technologia przemieszczania wagonów w systemie rozproszonym 244

7.7. Mierniki ruchu towarowego 248

8. Interoperacyjność i cel wdrażania wymagań w ruchu kolejowym 250

8.1. Standardy techniczne w obszarze sieci kolejowych państw UE 250

8.2. Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy poszczególnymi sieciami państw członkowskich UE 256

8.2.1. Problematyka różnic technicznych 256

8.2.2. Problematyka różnic eksploatacyjnych i prawnych 260

8.2.3. Dotychczasowe rozwiązania w celu likwidacji barier 261

8.2.4. Likwidacja barier przez wdrożenie interoperacyjności 262

8.3. Wprowadzenie powiązań w obszarze systemu transportu kolejowego 264

8.3.1. Uwagi ogólne 264

8.3.2. Granice podsystemów 268

8.4. Poprawa dostępności infrastruktury 269

8.5. Stwierdzenie interoperacyjności systemu kolei 276

8.5.1. Uwagi ogólne 276

8.5.2. Warunek interoperacyjności linii kolejowej 276

8.5.3. Warunek interoperacyjności dla pojazdów 278

8.5.4. Warunek interoperacyjności dla pociągu 280

8.5.5. Warunek interoperacyjności systemu kolei 281

9. Techniczne specyfikacje interoperacyjności 285

9.1. Przeznaczenie I zakres zastosowania 285

9.2. Parametry techniczne, warunki graniczne, odstępstwa od stosowania TSI 304

9.3. Moduły oceny składników interoperacyjności i podsystemów strukturalnych 308

10. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego 311

10.1. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury kolejowej 311

10.2. Dopuszczenie do eksploatacji taboru kolejowego 320

11. Zgodność podsystemów a ruch pociągów interoperacyjnych 324

11.1. Interfejsy i powiązania pomiędzy podsystemami 324

11.2. Zgodność infrastruktury stałej z suprastrukturą ruchomą 330

11.3. Planowanie tras pociągów interoperacyjnych na podstawie bazy RINF 332

11.4. Warunki dopuszczenia do ruchu pociągu na danej linii kolejowej 340

12. Otoczenie biznesowe transportu kolejowego 346

12.1. Łańcuch wartości w procesach przewozowych 346

12.2. Jakość usług w łańcuchach wartości 356

Bibliografia 358

Skorowidz skrótów 370

Załącznik 1 372

Załącznik 2 380