"Współczesna terapia zajęciowa. Od teorii do praktyki"

Identyfikator Librowy: 211045

Spis treści

1. Historia terapii zajęciowej – Anna Misiorek 14

1.1. Wprowadzenie 14

1.2. Terapia zajęciowa na świecie 14

1.2.1. Leczenie moralne – Ruch Moral Treatment (MT) 15

1.2.2. Ruch artystyczny sztuki i rzemiosła – Arts and Crafts Movement 16

1.2.3. Pionierzy terapii zajęciowej, Narodowe Towarzystwo Promocji Terapii Zajęciowej – National Society for the Promotion of Occupational Therapy (NSPOT) 18

1.2.4. Rozwój terapii zajęciowej podczas I wojny światowej, pomocnicy rekonstrukcji – Roconstruction Aides 21

1.2.5. Czasy powojenne 23

1.2.6. II wojna światowa 24

1.2.7. Powrót do korzeni – rozwój współczesnej terapii zajęciowej 25

1.3. Terapia zajęciowa w Polsce 26

1.3.1. Początki terapii zajęciowej w Polsce 26

1.3.2. Pionierzy polskiej rehabilitacji i terapii zajęciowej 28

1.3.3. Aktualna sytuacja polskiej terapii zajęciowej 31

1.4. Podsumowanie 34

Piśmiennictwo 34

Pytania i polecenia sprawdzające 34

2. Współczesne pojęcia, definicje i koncepcje w terapii zajęciowej – Anna Misiorek 36

2.1. Wprowadzenie 36

2.2. Podstawowe idee, pojęcia i definicje używane w terapii zajęciowej 37

2.2.1. Zajęcie jest podstawową ludzką potrzebą, zajęcia nadają życiu sens 37

2.2.2. Umożliwianie (enablement) 38

2.2.3. Wykonywanie zajęć i zaangażowanie w zajęcia (occupational performance, occupational engagement) 39

2.2.4. Zastosowanie koncepcji wykonywania zajęć i zaangażowania w zajęcia w praktyce 41

2.2.5. Uczestniczenie w zajęciach (occupational participation) oraz deprywacja zajęciowa (occupational deprivation) 42

2.2.6. Teoria przepływu (Flow theory) 43

2.2.7. Równowaga zajęciowa i brak równowagi zajęciowej (occupational balance, occupational imbalance) 43

2.2.8. Alienacja zajęciowa (occupational alienation) 44

2.2.9. Sprawiedliwość zajęciowa (occupational justice) 45

Pytania i polecenia sprawdzające 46

2.2.10. Czynniki ryzyka związane z zajęciowością ludzką (occupational risk factors) 46

2.2.11. Podsumowanie 46

Piśmiennictwo 47

3. Robienie, bycie, stawanie się i przynależenie – istota zajęciowości ludzkiej a ochrona i promocja zdrowia – zestawienie wybranych prac – Anna Misiorek 50

3.1. Wprowadzenie 50

3.2. Robienie, bycie, stawanie się – istotą zajęciowości ludzkiej 51

3.2.1. Robienie, zajmowanie się – doing 51

3.2.2. Bycie – being 51

3.2.3. Stawanie się – becoming 52

3.2.4. Przynależenie – belonging 53

3.2.5. Praktyka terapii zajęciowej i promocja zdrowia w świetle koncepcji Ann Wilcock 54

3.2.6. Rola terapii zajęciowej w promocji zdrowia 55

3.3. Wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami teorii Ann Wilcock w badaniach naukowych 58

3.3.1. Robienie i bycie 58

3.3.2. Robienie i stawanie się 59

3.3.3. Robienie i przynależenie 60

3.3.4. Bycie i stawanie się 60

3.4. Podsumowanie 61

3.3.5. Bycie i przynależenie 61

3.3.6. Stawanie się i przynależenie 61

Piśmiennictwo 62

Pytania i polecenia sprawdzające 62

4. Umiejętności terapeuty zajęciowego – Edyta Janus 66

4.1. Wprowadzenie 66

4.2. Nawiązanie relacji terapeutycznej i współpraca z pacjentem 66

4.3. Zdobywanie informacji niezbędnych do prowadzenia terapii zajęciowej 69

4.4. Ocena 73

4.5. Umożliwianie wykonywania zajęć 76

4.6. Praca w grupie/praca z grupą 77

4.7. Podsumowanie 81

Piśmiennictwo 82

Pytania i polecenia sprawdzające 82

5. Modele i klasyfikacje jako ramy odniesienia. Model KAWA – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 84

5.1. Wprowadzenie 84

5.2. Czym są modele (i klasyfikacje) w TZ 87

5.3. Model KAWA 87

5.3.1. Proces terapeutyczny z użyciem modelu KAWA/modelu rzeki życia 90

5.3.2. Stosunek elementów symboliki modelu KAWA do wzajemnych relacji elementów ICF 92

5.3.3. Relacja jakości życia do elementów modelu rzeki życia 93

5.4. Podsumowanie 94

Pytania i polecenia sprawdzające 94

Piśmiennictwo 95

6. Wybrane modele stosowane w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 96

6.1. Wprowadzenie 96

6.2. Model Person-Environment-Occupation (PEO) jako model transakcyjny, PEO fit 97

6.3. Canadian Model of Occupational Performance-Engagement (CMOP-E) 102

6.4. Model of Human Occupation (MOHO) – Model Zajęć Człowieka 106

6.4.1. Narzędzia modelu MOHO 107

6.5. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) 114

6.6. Podsumowanie 119

Piśmiennictwo 119

Pytania i polecenia sprawdzające 119

7. Praktyka skupiona na kliencie i jej kluczowe znaczenie w obszarze terapii zajęciowej – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 122

7.1. Wprowadzenie 122

7.2. Klient czy pacjent? 123

7.3. Praktyka skupiona na kliencie (client-centred practice – CCP) w terapii zajęciowej 124

7.4. Praktyka skupiona na rodzinie (family-centred practice – FCP) 125

7.5. Podsumowanie 126

Piśmiennictwo 127

Pytania i polecenia sprawdzające 127

8. Proces terapeutyczny i jego konteksty oraz modele interwencji – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 130

8.1. Wprowadzenie 130

8.2. The Canadian Practice Process Framework (CPPF) 131

8.2.1. Elementy CPPF 132

9. Interwencje w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 140

8.3. Podsumowanie 145

Piśmiennictwo 146

Pytania i polecenia sprawdzające 146

9.1. Wprowadzenie 148

9.2. Podział interwencji 148

9.2.1. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy zarządza, żeby umożliwić powstanie adaptacji 149

9.2.2. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy uczy, żeby umożliwić uczenie się klienta 152

9.2.3. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy wspiera klienta, żeby umożliwić zdrowienie 164

9.2.4. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy promuje, żeby umożliwić zdrowie i dobrostan 166

9.3. Podsumowanie 168

Piśmiennictwo 169

Pytania i polecenia sprawdzające 169

10. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – Edyta Janus 178

10.1. Wprowadzenie 178

10.2. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – wybrane aspekty 179

10.3. Portfolio 181

10.4. Superwizja 183

10.5. Podsumowanie 186

Piśmiennictwo 186

Pytania i polecenia sprawdzające 186

11. Dbanie o własne zdrowie jako warunek konieczny do pełnegoi satysfakcjonującego wykonywania obowiązków zawodowych – Edyta Janus 188

11.1. Wprowadzenie 188

11.2. Rozumienie zdrowia 189

11.3. Dbanie o zdrowie fizyczne 190

11.4. Dbanie o zdrowie psychiczne – radzenie sobie ze stresem związanym z pracą 192

11.5. Podsumowanie 196

Pytania i polecenia sprawdzające 196

Piśmiennictwo 197

Skorowidz 200