"Współczesna terapia zajęciowa. Od teorii do praktyki"
Identyfikator Librowy: 211045
Spis treści
1. Historia terapii zajęciowej – Anna Misiorek 14
1.1. Wprowadzenie 14
1.2. Terapia zajęciowa na świecie 14
1.2.1. Leczenie moralne – Ruch Moral Treatment (MT) 15
1.2.2. Ruch artystyczny sztuki i rzemiosła – Arts and Crafts Movement 16
1.2.3. Pionierzy terapii zajęciowej, Narodowe Towarzystwo Promocji Terapii Zajęciowej – National Society for the Promotion of Occupational Therapy (NSPOT) 18
1.2.4. Rozwój terapii zajęciowej podczas I wojny światowej, pomocnicy rekonstrukcji – Roconstruction Aides 21
1.2.5. Czasy powojenne 23
1.2.6. II wojna światowa 24
1.2.7. Powrót do korzeni – rozwój współczesnej terapii zajęciowej 25
1.3. Terapia zajęciowa w Polsce 26
1.3.1. Początki terapii zajęciowej w Polsce 26
1.3.2. Pionierzy polskiej rehabilitacji i terapii zajęciowej 28
1.3.3. Aktualna sytuacja polskiej terapii zajęciowej 31
1.4. Podsumowanie 34
Piśmiennictwo 34
Pytania i polecenia sprawdzające 34
2. Współczesne pojęcia, definicje i koncepcje w terapii zajęciowej – Anna Misiorek 36
2.1. Wprowadzenie 36
2.2. Podstawowe idee, pojęcia i definicje używane w terapii zajęciowej 37
2.2.1. Zajęcie jest podstawową ludzką potrzebą, zajęcia nadają życiu sens 37
2.2.2. Umożliwianie (enablement) 38
2.2.3. Wykonywanie zajęć i zaangażowanie w zajęcia (occupational performance, occupational engagement) 39
2.2.4. Zastosowanie koncepcji wykonywania zajęć i zaangażowania w zajęcia w praktyce 41
2.2.5. Uczestniczenie w zajęciach (occupational participation) oraz deprywacja zajęciowa (occupational deprivation) 42
2.2.6. Teoria przepływu (Flow theory) 43
2.2.7. Równowaga zajęciowa i brak równowagi zajęciowej (occupational balance, occupational imbalance) 43
2.2.8. Alienacja zajęciowa (occupational alienation) 44
2.2.9. Sprawiedliwość zajęciowa (occupational justice) 45
Pytania i polecenia sprawdzające 46
2.2.10. Czynniki ryzyka związane z zajęciowością ludzką (occupational risk factors) 46
2.2.11. Podsumowanie 46
Piśmiennictwo 47
3. Robienie, bycie, stawanie się i przynależenie – istota zajęciowości ludzkiej a ochrona i promocja zdrowia – zestawienie wybranych prac – Anna Misiorek 50
3.1. Wprowadzenie 50
3.2. Robienie, bycie, stawanie się – istotą zajęciowości ludzkiej 51
3.2.1. Robienie, zajmowanie się – doing 51
3.2.2. Bycie – being 51
3.2.3. Stawanie się – becoming 52
3.2.4. Przynależenie – belonging 53
3.2.5. Praktyka terapii zajęciowej i promocja zdrowia w świetle koncepcji Ann Wilcock 54
3.2.6. Rola terapii zajęciowej w promocji zdrowia 55
3.3. Wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami teorii Ann Wilcock w badaniach naukowych 58
3.3.1. Robienie i bycie 58
3.3.2. Robienie i stawanie się 59
3.3.3. Robienie i przynależenie 60
3.3.4. Bycie i stawanie się 60
3.4. Podsumowanie 61
3.3.5. Bycie i przynależenie 61
3.3.6. Stawanie się i przynależenie 61
Piśmiennictwo 62
Pytania i polecenia sprawdzające 62
4. Umiejętności terapeuty zajęciowego – Edyta Janus 66
4.1. Wprowadzenie 66
4.2. Nawiązanie relacji terapeutycznej i współpraca z pacjentem 66
4.3. Zdobywanie informacji niezbędnych do prowadzenia terapii zajęciowej 69
4.4. Ocena 73
4.5. Umożliwianie wykonywania zajęć 76
4.6. Praca w grupie/praca z grupą 77
4.7. Podsumowanie 81
Piśmiennictwo 82
Pytania i polecenia sprawdzające 82
5. Modele i klasyfikacje jako ramy odniesienia. Model KAWA – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 84
5.1. Wprowadzenie 84
5.2. Czym są modele (i klasyfikacje) w TZ 87
5.3. Model KAWA 87
5.3.1. Proces terapeutyczny z użyciem modelu KAWA/modelu rzeki życia 90
5.3.2. Stosunek elementów symboliki modelu KAWA do wzajemnych relacji elementów ICF 92
5.3.3. Relacja jakości życia do elementów modelu rzeki życia 93
5.4. Podsumowanie 94
Pytania i polecenia sprawdzające 94
Piśmiennictwo 95
6. Wybrane modele stosowane w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 96
6.1. Wprowadzenie 96
6.2. Model Person-Environment-Occupation (PEO) jako model transakcyjny, PEO fit 97
6.3. Canadian Model of Occupational Performance-Engagement (CMOP-E) 102
6.4. Model of Human Occupation (MOHO) – Model Zajęć Człowieka 106
6.4.1. Narzędzia modelu MOHO 107
6.5. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) 114
6.6. Podsumowanie 119
Piśmiennictwo 119
Pytania i polecenia sprawdzające 119
7. Praktyka skupiona na kliencie i jej kluczowe znaczenie w obszarze terapii zajęciowej – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 122
7.1. Wprowadzenie 122
7.2. Klient czy pacjent? 123
7.3. Praktyka skupiona na kliencie (client-centred practice – CCP) w terapii zajęciowej 124
7.4. Praktyka skupiona na rodzinie (family-centred practice – FCP) 125
7.5. Podsumowanie 126
Piśmiennictwo 127
Pytania i polecenia sprawdzające 127
8. Proces terapeutyczny i jego konteksty oraz modele interwencji – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 130
8.1. Wprowadzenie 130
8.2. The Canadian Practice Process Framework (CPPF) 131
8.2.1. Elementy CPPF 132
9. Interwencje w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 140
8.3. Podsumowanie 145
Piśmiennictwo 146
Pytania i polecenia sprawdzające 146
9.1. Wprowadzenie 148
9.2. Podział interwencji 148
9.2.1. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy zarządza, żeby umożliwić powstanie adaptacji 149
9.2.2. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy uczy, żeby umożliwić uczenie się klienta 152
9.2.3. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy wspiera klienta, żeby umożliwić zdrowienie 164
9.2.4. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy promuje, żeby umożliwić zdrowie i dobrostan 166
9.3. Podsumowanie 168
Piśmiennictwo 169
Pytania i polecenia sprawdzające 169
10. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – Edyta Janus 178
10.1. Wprowadzenie 178
10.2. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – wybrane aspekty 179
10.3. Portfolio 181
10.4. Superwizja 183
10.5. Podsumowanie 186
Piśmiennictwo 186
Pytania i polecenia sprawdzające 186
11. Dbanie o własne zdrowie jako warunek konieczny do pełnegoi satysfakcjonującego wykonywania obowiązków zawodowych – Edyta Janus 188
11.1. Wprowadzenie 188
11.2. Rozumienie zdrowia 189
11.3. Dbanie o zdrowie fizyczne 190
11.4. Dbanie o zdrowie psychiczne – radzenie sobie ze stresem związanym z pracą 192
11.5. Podsumowanie 196
Pytania i polecenia sprawdzające 196
Piśmiennictwo 197
Skorowidz 200