"Nauczyciele akademiccy wobec systemu oceniania okresowego pracowników"

Identyfikator Librowy: 214436

Spis treści

Wprowadzenie 9

1.1. Dylematy terminologiczne 15

Rozdział 1. System oceniania okresowego pracowników 15

1.2. Główne elementy systemu oceniania okresowego pracowników 20

1.2.1. Cele oceniania okresowego 21

1.2.2. Zasady oceniania 23

1.2.3. Kryteria oceny 25

1.2.4. Metody i techniki oceniania 27

1.2.5. Uczestnicy procesu oceniania 29

1.2.6. Częstotliwość oceniania 31

1.2.7. Narzędzia oceniania okresowego 32

1.2.8. Procedury oceniania 32

1.3. System oceniania okresowego jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi 33

1.4. Ocenianie okresowe nauczycieli akademickich jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi uczelni wyższych 36

1.4.1. Regulacje prawne oceniania okresowego na uczelniach 36

1.4.2. Systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich – opinie i postulaty 38

1.4.3. Wybrane systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich w polskich uniwersytetach 41

2.1. Postawa – ujęcie terminologiczne 45

2.1.1. Teorie i definicje postaw w nurcie behawiorystycznym, socjologicznym i poznawczym 45

Rozdział 2. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników i ich kształtowanie 45

2.1.2. Koncepcje modeli postaw 52

2.1.3. Podsumowanie ujęcia definicyjnego postaw 58

2.2. Znaczenie postaw 58

2.2.1. Pośredni wpływ postaw na zachowanie 59

2.2.2. Bezpośredni wpływ postaw na zachowanie 60

2.3. Kształtowanie postaw 61

2.3.1. Mechanizmy kształtowania postaw 62

2.3.2. Wybrane modele perswazji 64

2.3.3. Kształtowanie postaw w organizacji 66

2.3.4. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników 66

2.3.5. Przegląd wyników badań dotyczących czynników kształtujących postawy wobec systemów oceniania okresowego pracowników 67

3.1. Podejście, metoda i techniki badawcze 81

Rozdział 3. Metodyka badania postaw nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X wobec systemu oceniania okresowego pracowników 81

3.2. Wskaźniki postaw wobec SOOP 87

3.3. Przebieg badań i charakterystyka grupy badanej 90

3.4. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich Uniwersytetu X 93

3.4.1. System oceniania okresowego na Uniwersytecie X – szczebel ogólnouczelniany 93

3.4.2. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich na Uniwersytecie X – porównanie rozwiązań wydziałowych 96

3.4.3. Zmiany w systemie oceniania okresowego na Uniwersytecie X po roku 2017 103

Rozdział 4. Postawy nauczycieli akademickich wobec oceniania okresowego 107

4.1. Pozytywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników 109

4.2. Negatywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników 117

4.3. Ambiwalentne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników 122

4.4. Zróżnicowanie postaw pracowników wobec SOOP w zależności od miejsca zatrudnienia, wieku, stanowiska oraz stopnia/tytułu naukowego 128

4.4.1. Miejsce zatrudnienia a postawy wobec SOOP 128

4.4.2. Płeć a postawy wobec SOOP 131

4.4.3. Wiek a postawy wobec SOOP 131

4.4.4. Stopień/tytuł naukowy a postawy wobec SOOP 132

4.4.5. Stanowisko a postawy wobec SOOP 133

5.1. Wprowadzenie i modyfikacje SOOP z perspektywy nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X 137

Rozdział 5. Procesy wdrożenia, modyfikacji i komunikacji w systemie oceniania okresowego pracowników jako czynniki postaw wobec SOOP 137

5.2. Komunikacja w systemie oceniania a postawy pracowników wobec SOOP 152

6.1. Cele oceniania 161

Rozdział 6. Postrzeganie przez pracowników głównych elementów systemu oceniania a ich postawy wobec SOOP 161

6.2. Obszary wykorzystania wyników oceny 168

6.3. Częstotliwość dokonywania oceny 174

6.4. Podmioty dokonujące oceny okresowej i ich rola w SOOP 178

6.4.1. Rola bezpośredniego przełożonego w SOOP 178

6.4.2. Ocena roli komisji oceniającej a postawy wobec SOOP 187

6.4.3. Ocena zajęć przez studentów a postawy wobec SOOP 188

Rozdział 7. Kryteria oceniania jako kluczowy czynnik postaw wobec SOOP 195

7.1. Ocena pracy naukowej w opiniach pracowników Uniwersytetu X 196

7.2. Ocena pracy dydaktycznej w opiniach pracowników Uniwersytetu X 205

7.3. Ocena pracy organizacyjnej w opiniach pracowników Uniwersytetu X 210

7.4. Podstawowe cechy kryteriów oceniania a postawy wobec SOOP 215

7.4.1. Zrozumiałość kryteriów a postawy wobec SOOP 215

7.4.2. Liczba kryteriów a postawy wobec SOOP 217

7.4.3. Postrzegana sprawiedliwość punktacji osiągnięć a postawy wobec SOOP 219

7.4.4. Postrzegany stopień odnoszenia się kryteriów oceniania do ważnych aspektów pracy a postawy wobec SOOP 221

7.4.5. Opinia na temat minimów punktowych koniecznych do uzyskania oceny pozytywnej a postawy wobec SOOP 222

7.4.6. Arkusz oceny 228

8.1. Model czynników kształtujących postawy wobec SOOP 233

Rozdział 8. Kształtowanie postaw pracowniczych wobec oceniania okresowego. Wnioski i rekomendacje 233

8.2. Rekomendacje dotyczące kształtowania postaw nauczycieli akademickich wobec SOOP 241

Zakończenie 251

Bibliografia 255

Spis tabel 269

Spis rysunków 273

Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu 275

Aneks 2. Karta wywiadu 279

Aneks 3. Sondaż diagnostyczny – charakterystyka grupy badanej 281

Aneks 4. Charakterystyka wskaźników postaw dla wydziałów Uniwersytetu X 285