"Narracja w filmie i ruchomych obrazach"
Identyfikator Librowy: 214506
Spis treści
Podziękowania 12
Wprowadzenie 14
O właściwościach narracji filmowej 20
Powinowactwa przez narrację 44
Rodzina sztuk narracyjnych 47
Czy istnieje film bez narracji? 51
Akcja 54
Fabuła 58
Temat 78
Wątek i motyw 82
Podstawy narracji kinematograficznej 86
Narracja a obrazowanie 93
Ujęcie 100
Scena 104
Mastershot i ujęcia cząstkowe 107
Przedstawione i nieprzedstawione 110
Plan narracji – plan świata przedstawionego 113
Forma jako treść, treść jako forma 116
Showing–telling 119
Opis a opowiadanie 122
Rama narracyjna 126
Narrator – adresat narracji 129
Retoryka narracji 138
Lekcja Lumière’ów 144
Lekcja Mélièsa 147
Lekcja Griffitha 150
Lekcja Chaplina 152
Lekcja Kammerspielu 158
Lekcja Buñuela 162
Lekcja kina dźwiękowego 166
Lekcja Wellesa 172
Lekcja neorealizmu 177
Lekcja kina autorskiego 182
Lekcja autotematyzmu 186
Narracja a montaż 191
Narracja jako trwanie i rozwój 203
Tkanka łączna 203
Ciągłość i nieciągłość 207
Spójność komunikatu 210
Powierzchnia i struktura głęboka obrazu/przekazu 219
Narracja jako kompozycja 223
Narracja a dramaturgia 232
Narracja jako komunikowanie 255
Czynność znacząca 255
Partytura doznań, myśli i przeżyć 260
Zarządzanie informacją 264
Montaż akcji równoległych 267
O narracji eliptycznej, subwersywnej i parabolicznej 271
Obiektywizacja i subiektywizacja przekazu 274
Kamerowanie, monitoring, podgląd 279
Narracja pozornie zależna 282
Komunikat a funkcja referencyjna 297
Narracja jako model świata 297
Wiarygodność vs niewiarygodność przekazu 306
Licentia narrativa 310
Esej filmowy w perspektywie narracji 313
Narracja a rodzaj 317
Narracja a gatunek 321
Narracja a mit 326
Tryby narracji 331
Modus obrazowania 331
Film dokumentalny 332
Film epicki 333
Film komediowy 335
Film dramatyczny 336
Film poetycki 339
Wielkie figury semantyczne 344
Autor (obraz autora) 347
Widz (obraz odbiorcy) 349
Narrator (podmiot obrazujący) 352
Adresat narracji 353
Czas i przestrzeń 356
Akcja i fabuła 360
Bohater, bohaterka 361
Rodzaj i gatunek 365
Rytm narracji 367
Styl 370
Kompozycja 373
Przesłanie 374
Figura jako element procesu 376
Narrator w czasoprzestrzeni 379
Czas fraktalny 384
Narracja wielopodmiotowa 399
Narracja wieloekranowa 401
Film w filmie 404
Narracja a styl 407
Narracja wobec tabu 411
Slow cinema 417
Kłopotliwe pytania 417
Poetyka narracji jako adres 420
Nowe czy odkrywane na nowo? 423
O funkcjach komunikacyjnych slow cinema 426
Cena niepopularności 428
Etyka slow cinema 429
Kilka uwag o historii narracji filmowej 433
Nowa narracja – nowe obrazowanie 445
Zakończenie 456
Bibliografia (wybór) 470
Myśli z narracją w tle 492
Indeks rzeczowy 500
Narration in film and motion pictures (Summary) 508