"Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna"

Identyfikator Librowy: 219790

Spis treści

Wstęp 10

1. Szkoła jako przestrzeń funkcjonowania ucznia - klimat szkoły 16

1.1. Koncepcje klimatu szkoły 21

1.2. Wymiary i elementy klimatu szkoły 29

1.3. Czynniki warunkujące klimat szkoły 35

1.4. Znaczenie klimatu szkoły – przegląd badań 37

1.5. Klimat szkoły a przemoc i agresja szkolna – przegląd badań 39

2. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną – perspektywa edukacyjna 44

2.1. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie rozwiązań edukacyjnych 44

2.2. Rzeczywistość szkolna ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną – przegląd badań 58

2.3. Dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako uczeń 70

3. Agresja i przemoc 85

3.1. Zjawisko agresji i przemocy – rozważania terminologiczne 85

3.2. Rodzaje agresji 94

3.3. Teorie wyjaśniające zjawisko agresji 97

3.3.1. Teorie biologiczne 97

3.3.2. Klasyczne i współczesne teorie psychologiczne 99

3.3.3. Klasyczne i współczesne teorie socjologiczne 103

3.3.4. Teorie integracyjne 106

3.4. Uwarunkowania zachowań agresywnych 108

3.4.1. Uwarunkowania endogenne 109

3.4.2. Uwarunkowania egzogenne 115

3.5. Zjawisko agresji i przemocy w szkole – przegląd badań odnoszących się do dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną 121

4. Założenia metodologiczne badań własnych 139

4.1. Problematyka badań 139

4.2. Szczegółowe problemy i pytania badawcze 146

4.3. Podstawowe założenia badawcze, metody i techniki badań 152

4.4. Dobór próby badanej 169

4.5. Organizacja i przebieg badań 177

5. Klimat szkoły 180

5.1. Klimat szkoły w percepcji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia 180

5.1.1. Uczeń w klasie 181

5.1.2. Relacje z nauczycielami 187

5.1.3. Zasady i komunikacja 192

5.1.4. Samopoczucie w szkole 199

5.2. Klimat szkoły w percepcji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy 204

6. Pozycja społeczna 220

6.1. Pozycja społeczna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach organizacyjnych kształcenia 220

6.2. Pozycja społeczna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy 226

7. Uczestnictwo w życiu szkoły 229

7.1. Uczestnictwo w życiu szkoły uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach organizacji kształcenia 229

7.2. Uczestnictwo w życiu szkoły uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną a ich rówieśników w normie intelektualnej w szkołach ogólnodostępnych i klasach integracyjnych 251

8. Zjawisko agresji i przemocy 275

8.1. Częstość doświadczania agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia 275

8.2. Częstość doświadczania agresji i przemocy szkolnej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy 297

8.3. Dotkliwość doświadczanej agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia 300

8.4. Doświadczanie dręczenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia 309

8.5. Częstość stosowania agresji i przemocy rówieśniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia 315

8.6. Częstość stosowania agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy 321

9. Subiektywne postrzeganie klimatu szkoły a zjawisko agresji i przemocy w szkole 325

9.1. Związek między postrzeganiem klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a doświadczaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej 325

9.2. Związek między pozycją społeczną zajmowaną przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia w klasie a doświadczaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej 347

10. Podsumowanie wyników 350

10.1. Podsumowanie wyników badań dotyczących percepcji klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 350

10.2. Podsumowanie wyników badań dotyczących doświadczania i stosowania agresji i przemocy szkolnej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 359

10.3. Podsumowanie wyników badań dotyczących zachodzącego związku między postrzeganiem klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a doświadczaniem i stosowaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej 366

Wnioski z badań oraz postulaty dla praktyki pedagogicznej 373

Bibliografia 390

Załącznik. Przesłanki praktyczne do zastosowania metody projektów w edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 424

Spis schematów 436

Spis tabel 436

Spis wykresów 441

Summary (The perception of the school atmosphere by pupils with moderate intellectual disability in three forms of education vs. aggression and violence at school) 444