"Dzieci i zdrowie Wstęp do childhood studies Tom 1 i 2"

Identyfikator Librowy: 222020

Spis treści

Strona tytułowa 2

Strona redakcyjna 3

Spis treści 4

Dzieci i zdrowie. Wprowadzenie 7

Bibliografia 11

Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi, prowadzonych z perspektywy nauk społecznych (w tym interdyscyplinarnych childhood studies, etnografii, antropologii kulturowej, socjologii) 12

Bezpieczeństwo 12

Cel 12

Informacja 12

Ocena ryzyka i korzyści 12

Wstęp 12

Świadoma zgoda 13

Metody 13

Miejsce badań 13

Rekompensata 13

Superwizja 13

Anonimowość 14

Bibliografia 14

Po badaniu 14

Rodzice, opiekunowie 14

Tematy wrażliwe 14

Badanie grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne 16

Badania z dziećmi i badania nad zdrowiem dzieci 16

Cel badań 17

Informacje o projekcie 17

Rekrutacja 18

Osoby prowadzące i (nie)równowaga sił 19

Scenariusz 20

Wprowadzenie do badania 20

Mapowanie 21

Zdrowy/niezdrowy człowiek 21

Interakcje 22

Fotografie 22

Storytelling 22

Tabela 22

Ulotki 22

Bibliografia 23

Podsumowanie 23

Załącznik: ulotka 24

Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy 26

Bibliografia 32

Codzienne praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad kompetencjami dzieci 33

Dzieci jako aktywne i kompetentne podmioty w doświadczeniach zdrowia i choroby 33

Refleksje o pojęciu „praktyka społeczna” 34

Metodologiczne zastosowanie pojęcia „praktyka społeczna” w badaniach nad kompetencjami dzieci w zakresie zdrowia i choroby 35

Winiety. Opis narzędzia i przykłady zastosowania 35

Wywiad półustrukturyzowany. Opis narzędzia i przykłady zastosowania 38

Kilka propozycji do rozważenia 39

Bibliografia 40

Rola kultury materialnej w wytwarzaniu ciała dziecka 42

Krótki przegląd problematyki kultury materialnej 42

Cechy semiologiczne i performatywne 43

Przedmioty jako droga dostępu do podmiotu 45

Proces dopasowania i syngularyzacji 47

Przedmioty-pośrednicy w badaniach terenowych 48

Trasy i obiegi 51

Bibliografia 52

Podsumowanie 52

Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka 55

Metodologia 55

Zdrowy, czyli ładny i grzeczny, niezdrowy, czyli sam sobie winien 55

Zdrowy, czyli grzeczny, niezdrowy, czyli wolny 57

Bibliografia 58

Podsumowanie 58

„Źle się czuję!”. Narracje dzieci na temat cierpienia 60

Podejście teoretyczne i metodologiczne 60

Narracje o ciele, złym samopoczuciu i bólu 61

Epizody choroby 62

Wypadki. Rany i złamania 64

Zabiegi chirurgiczne i badania diagnostyczne 65

Cierpienie emocjonalne. Odczucia, stany ducha i chwile cierpienia 66

Bibliografia 67

Podsumowanie 67

Negocjowanie „zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach 69

Badanie i metody 69

Tworzenie norm zdrowego jedzenia 69

Praktykowanie zdrowia i zdrowego jedzenia 71

Codzienne negocjowanie zdrowego jedzenia 72

Ograniczanie słodyczy 74

Podsumowanie 75

Zachęcanie do jedzenia warzyw i owoców 75

Bibliografia 76

Ważne i nieważne sekrety. Dziecko, rodzice i doświadczenie choroby 78

Doświadczać czy być doświadczanym? 78

Za mała, by wiedzieć 79

Dość duża, by szukać odpowiedzi 80

Na tyle dorośli, by dawać sobie wsparcie 82

Bibliografia 84

Podsumowanie 84

Źródła internetowe 85

Lista blogów internetowych prowadzonych przez dorosłe osoby urodzone dzięki dawstwu 86

Termoaktywna bielizna, waleczne limfocyty i podróże w nieznane, czyli o ciele i zdrowiu w książkach dla dzieci 88

Książki do analizy 88

Dzieci zdrowia 89

Czy limfocyt zwycięży? 90

Czy wygrywa najsilniejszy plemnik? 90

Czy chorowanie jest sprawiedliwe? 91

Czy trzeba nosić termoaktywną bieliznę? 92

Czy dzieci boją się dentysty? 93

Czy smutno jest na dnie? 93

Czy Barnaby Brocket był chory? 95

Podsumowanie 95

Bibliografia 96

Dziecko-pacjent i jego prawa 98

Prawa dziecka-pacjenta. Polski system prawny 98

Prawo do świadomej zgody na świadczenie zdrowotne 98

Prawo pacjenta do obecności osoby bliskiej i inne prawa związane z prywatnością 101

Inne prawa małoletniego pacjenta 102

Podsumowanie 103

Rzecznik Praw Pacjenta 103

Bibliografia 104

Projektowanie przestrzeni szpitali pediatrycznych z uwzględnieniem potrzeb dzieci 105

Psychologia dziecka 105

Projektowanie szpitali 107

Przestrzenie społeczne 108

Bibliografia 112

Podsumowanie 112

Nigdy do końca zdrowi, nigdy dość chorzy. Doświadczenia rodziców dzieci chorych na LCHADD 113

LCHADD 113

Nieoczywista niepełnosprawność — ramy prawne i teoretyczne 114

Niewidzialność/epizodyczność 115

Doświadczenia rodziców dzieci chorych na LCHADD w kontekście niewidzialności i epizodyczności choroby 116

Niewidzialność/epizodyczność a orzeczenie o niepełnosprawności 117

Niepełnosprawność (?) w przedszkolu i szkole 118

Bibliografia 119

Podsumowanie. Niepełnosprawność kontekstualna 119

Źródła internetowe 119

Podmienione, podrzucone. Niepełnosprawność dziecięca w demonologii i badaniach etnograficznych 121

Skąd bierze się choroba i niepełnosprawność 121

Siły nieczyste 121

Inne przyczyny odmienności jako skutku działania siły nieczystej 122

Wygląd i zachowanie podmienionego dziecka 122

Niepełnosprawność jako skutek (niezamierzonych) działań rodziców 123

Jak traktowano odmienne dzieci 124

Zabijanie dzieci 125

Bibliografia 126

Podsumowanie 126

Noty o autorach 128

Podziękowania 130

Okładka, s. IV 132