"Dzieci i zdrowie Wstęp do childhood studies Tom 1 i 2"
Identyfikator Librowy: 222020
Spis treści
Strona tytułowa 2
Strona redakcyjna 3
Spis treści 4
Dzieci i zdrowie. Wprowadzenie 7
Bibliografia 11
Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi, prowadzonych z perspektywy nauk społecznych (w tym interdyscyplinarnych childhood studies, etnografii, antropologii kulturowej, socjologii) 12
Bezpieczeństwo 12
Cel 12
Informacja 12
Ocena ryzyka i korzyści 12
Wstęp 12
Świadoma zgoda 13
Metody 13
Miejsce badań 13
Rekompensata 13
Superwizja 13
Anonimowość 14
Bibliografia 14
Po badaniu 14
Rodzice, opiekunowie 14
Tematy wrażliwe 14
Badanie grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne 16
Badania z dziećmi i badania nad zdrowiem dzieci 16
Cel badań 17
Informacje o projekcie 17
Rekrutacja 18
Osoby prowadzące i (nie)równowaga sił 19
Scenariusz 20
Wprowadzenie do badania 20
Mapowanie 21
Zdrowy/niezdrowy człowiek 21
Interakcje 22
Fotografie 22
Storytelling 22
Tabela 22
Ulotki 22
Bibliografia 23
Podsumowanie 23
Załącznik: ulotka 24
Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy 26
Bibliografia 32
Codzienne praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad kompetencjami dzieci 33
Dzieci jako aktywne i kompetentne podmioty w doświadczeniach zdrowia i choroby 33
Refleksje o pojęciu „praktyka społeczna” 34
Metodologiczne zastosowanie pojęcia „praktyka społeczna” w badaniach nad kompetencjami dzieci w zakresie zdrowia i choroby 35
Winiety. Opis narzędzia i przykłady zastosowania 35
Wywiad półustrukturyzowany. Opis narzędzia i przykłady zastosowania 38
Kilka propozycji do rozważenia 39
Bibliografia 40
Rola kultury materialnej w wytwarzaniu ciała dziecka 42
Krótki przegląd problematyki kultury materialnej 42
Cechy semiologiczne i performatywne 43
Przedmioty jako droga dostępu do podmiotu 45
Proces dopasowania i syngularyzacji 47
Przedmioty-pośrednicy w badaniach terenowych 48
Trasy i obiegi 51
Bibliografia 52
Podsumowanie 52
Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka 55
Metodologia 55
Zdrowy, czyli ładny i grzeczny, niezdrowy, czyli sam sobie winien 55
Zdrowy, czyli grzeczny, niezdrowy, czyli wolny 57
Bibliografia 58
Podsumowanie 58
„Źle się czuję!”. Narracje dzieci na temat cierpienia 60
Podejście teoretyczne i metodologiczne 60
Narracje o ciele, złym samopoczuciu i bólu 61
Epizody choroby 62
Wypadki. Rany i złamania 64
Zabiegi chirurgiczne i badania diagnostyczne 65
Cierpienie emocjonalne. Odczucia, stany ducha i chwile cierpienia 66
Bibliografia 67
Podsumowanie 67
Negocjowanie „zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach 69
Badanie i metody 69
Tworzenie norm zdrowego jedzenia 69
Praktykowanie zdrowia i zdrowego jedzenia 71
Codzienne negocjowanie zdrowego jedzenia 72
Ograniczanie słodyczy 74
Podsumowanie 75
Zachęcanie do jedzenia warzyw i owoców 75
Bibliografia 76
Ważne i nieważne sekrety. Dziecko, rodzice i doświadczenie choroby 78
Doświadczać czy być doświadczanym? 78
Za mała, by wiedzieć 79
Dość duża, by szukać odpowiedzi 80
Na tyle dorośli, by dawać sobie wsparcie 82
Bibliografia 84
Podsumowanie 84
Źródła internetowe 85
Lista blogów internetowych prowadzonych przez dorosłe osoby urodzone dzięki dawstwu 86
Termoaktywna bielizna, waleczne limfocyty i podróże w nieznane, czyli o ciele i zdrowiu w książkach dla dzieci 88
Książki do analizy 88
Dzieci zdrowia 89
Czy limfocyt zwycięży? 90
Czy wygrywa najsilniejszy plemnik? 90
Czy chorowanie jest sprawiedliwe? 91
Czy trzeba nosić termoaktywną bieliznę? 92
Czy dzieci boją się dentysty? 93
Czy smutno jest na dnie? 93
Czy Barnaby Brocket był chory? 95
Podsumowanie 95
Bibliografia 96
Dziecko-pacjent i jego prawa 98
Prawa dziecka-pacjenta. Polski system prawny 98
Prawo do świadomej zgody na świadczenie zdrowotne 98
Prawo pacjenta do obecności osoby bliskiej i inne prawa związane z prywatnością 101
Inne prawa małoletniego pacjenta 102
Podsumowanie 103
Rzecznik Praw Pacjenta 103
Bibliografia 104
Projektowanie przestrzeni szpitali pediatrycznych z uwzględnieniem potrzeb dzieci 105
Psychologia dziecka 105
Projektowanie szpitali 107
Przestrzenie społeczne 108
Bibliografia 112
Podsumowanie 112
Nigdy do końca zdrowi, nigdy dość chorzy. Doświadczenia rodziców dzieci chorych na LCHADD 113
LCHADD 113
Nieoczywista niepełnosprawność — ramy prawne i teoretyczne 114
Niewidzialność/epizodyczność 115
Doświadczenia rodziców dzieci chorych na LCHADD w kontekście niewidzialności i epizodyczności choroby 116
Niewidzialność/epizodyczność a orzeczenie o niepełnosprawności 117
Niepełnosprawność (?) w przedszkolu i szkole 118
Bibliografia 119
Podsumowanie. Niepełnosprawność kontekstualna 119
Źródła internetowe 119
Podmienione, podrzucone. Niepełnosprawność dziecięca w demonologii i badaniach etnograficznych 121
Skąd bierze się choroba i niepełnosprawność 121
Siły nieczyste 121
Inne przyczyny odmienności jako skutku działania siły nieczystej 122
Wygląd i zachowanie podmienionego dziecka 122
Niepełnosprawność jako skutek (niezamierzonych) działań rodziców 123
Jak traktowano odmienne dzieci 124
Zabijanie dzieci 125
Bibliografia 126
Podsumowanie 126
Noty o autorach 128
Podziękowania 130
Okładka, s. IV 132